Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opskrivning af materielle anlægsaktiver?

Side 1 ud af 3 (30 indlæg)
Fra Aarhus N
Tilmeldt 13. May 13
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Ifbm. et fag på HA lærer jeg om begrebet opskrivning, samt hvorledes man bærer sig ad med dette, og hvornår man kan gøre det.

Der står dog kun regnskabsklasse B, C & D nævnt i Kpmg's forsimplede udgivelse omkring ÅRL(Indsigt i ÅRL 8. udgive 2013/14). Og jeg kan intet finde omkring regnskabsklasse A.

Jeg står nemlig med en case hvor et lydstudie(enkeltmandsvirksomhed) som har et aktiv(analogt lydhardware) der er købt for 20 år siden(som endnu ikke er 100% afskrevet), og som i markedspris steget en del. Det ville jo være ideelt at opskrive på sådan et aktiv til dagsværdi, for at kunne øge afskrivningerne til virksomhedens fordel.

Men hvordan finder jeg ud af hvorvidt regnskabsklasse A kan opskrive? Jeg er ikke stødt på noget der modsiger det endnu. Google er heller ikke til meget hjælp.

Nogle af de regnskabs-kyndige der ved besked? Smile

Tusdind tak!

Mike

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Mike Riess:
Men hvordan finder jeg ud af hvorvidt regnskabsklasse A kan opskrive

Tænk på ÅRL princip om det retvisende billede. Herunder også om forudsætningen for indregning er tilstede mv.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46499
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :

men Henrik - ud fra ønsket om at skrive det op for at få mere skattemæssig afskrivning - vil det fungere - det gamle aktiv  købt for 20 år siden - er vel skattemæssigt afskrevet så enkeltmandsvirksomhed kan vel ikke opskrive med det ene formål at få en ny skattebesparelse ud af det? Det er vel normalt selskaber som har behov for at regulere værdier regnskabsmæssigt for at vise muskler i en eller anden sammenhæng men ikke noget enkeltmandsvirksomheder kan få mere skattefradrag ud af?

Spørgsmålet var:

Mike Riess:
Jeg står nemlig med en case hvor et lydstudie(enkeltmandsvirksomhed) som har et aktiv(analogt lydhardware) der er købt for 20 år siden(som endnu ikke er 100% afskrevet), og som i markedspris steget en del. Det ville jo være ideelt at opskrive på sådan et aktiv til dagsværdi, for at kunne øge afskrivningerne til virksomhedens fordel.

Ikke mit speciale men lyder mystisk at enkeltmandsvirksomhed skulle kunne få noget som helst andet end købspris som skattemæssig afskrivning.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus N
Tilmeldt 13. May 13
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 19:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det kan dokumenteres at aktivets type (eks. en høj-kvalitets neumann u87 microfon) jævnligt sælges på diverse fora og online markedspladser som Ebay osv. burde det jo opfylde kravene i ÅRL til opskrivning omkring et velfungerende marked?

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er sikkert fordi jeg ikke har den fornødne viden, men jeg tænker at hvis man opskriver et aktiv giver det vel en positiv indflydelse på resultatet, og dermed udløser skat ved opskrivningstidpunktet (året) ?
Eller hvad er modposten ellers til opskrivningen på aktivet

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Den regnskabsmæssige værdi her vel i og for sig ikke noget med den skattemæssige at gøre. At du kan opskrive regnskabsmæssigt giver dig ikke øgede skattemæssige afskrivninger. Det ville i princippet betyde at du skulle genvinde allerede foretagne afskrivninger og beskattes heraf som hvis du solgte akivet.

Jeg har i hvert fald aldrig hørt om at man kan få en step up i afskrivningsværdi uden at lave en eller anden form for omstrukturering.

 

Fra Aarhus N
Tilmeldt 13. May 13
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man tog et andet scenarie hvor man havde guldbarre på lager, og så istedet for at aktivere efter anskaffelsesværdien gik over til dagsværdi metoden, og dermed opskrev indenfor et givet interval (i dette tilfælde ville årligt nok være bedst). 

Det skal lige siges at mit eksempel udelukkende gik på at aktivet endnu ikke var afskrevet 100% så der stadig var mulighed for op/nedskrivning.

Fra Aarhus N
Tilmeldt 13. May 13
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Det modposteres under reserver for opskrivning som en underrubrik til egenkapitalen. Således at det ikke kan have indflydelse på resultatopgørelsen, andet en øgede afskrivninger.

Fra Aarhus N
Tilmeldt 13. May 13
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 19:34
Hvor mange stjerner giver du? :

ÅRL:

§ 41. Virksomheden kan vælge at opskrive materielle anlægsaktiver og kapitalandele i datter- virksomheder og associerede virksomheder til dagsværdi. Immaterielle anlægsaktiver kan ikke opskrives.
Stk. 2. Bestemmelserne i § 37, stk. 1, 2.-4. pkt., finder anvendelse, dog således at gen- anskaffelsesværdi eller nettorealisationsværdi kan anvendes, hvis en tilnærmet salgspris ikke kan opnås.
Stk. 3. Et beløb svarende til opskrivningen skal indregnes direkte i posten »Reserve for opskrivning« under egenkapitalen. Denne reserve kan ikke elimineres med virksomhedens underskud eller formindskes på anden måde, jf. dog næste punktum. Reserven skal opløses eller formindskes, i det omfang de opskrevne aktiver
1) realiseres eller udgår af aktiviteten,
2) nedskrives på grund af lavere genindvindingsværdi, jf. § 42,
3) er forbundet med udskudt skat, der skal hensættes, jf. § 47, eller
4) tilbageføres på grund af ændret regnskabsmæssigt skøn, jf. § 52.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Mike Riess:
Jeg står nemlig med en case hvor et lydstudie(enkeltmandsvirksomhed) som har et aktiv(analogt lydhardware) der er købt for 20 år siden(som endnu ikke er 100% afskrevet), og som i markedspris steget en del. Det ville jo være ideelt at opskrive på sådan et aktiv til dagsværdi, for at kunne øge afskrivningerne til virksomhedens fordel.

Spørgsmålet som jeg svarede på var nu "Men hvordan finder jeg ud af hvorvidt regnskabsklasse A kan opskrive?".

Som vist nævnt tidligere i tråden skal vi holde de regnskabsmæssige og skattemæssige afskrivninger adskilte. De skattemæssige afskrivninger vil ikke blive forøget, men virksomheden kunne have en interesse i at signalere en større værdi. 

Side 1 ud af 3 (30 indlæg)