Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Til studerende der ønsker en enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Sep 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Kære Amino'er,

Jeg har netop været gennem møllen med opstart af enkeltmandsvirksomhed som studerende. I denne anledning vil jeg dele lidt erfaringer, hvis der er andre i en lignende situation som jeg har været i. Hele processen kan, for nogle (mig), virke ret uoverskuelig og jeg har oplevet en del der har ladet sig helt afskrække af det.

Først og fremmest er følgende ikke en fyldestgørende how-to, men mere en oversigt over områder man skal afklare. Jeg er uddannet datalog og har kun erfaring til at udtale mig om dette på baggrund af mine egne erfaringer med en mindre virksomhed jeg kun har kørt i fire måneder. Det er vigtigt at bruge lidt tid på at sætte sig grundigere ind i tingene end jeg kan tilbyde. Det skal man jo kun én gang i livet for at nyde af det resten af tiden.

1. Skat og SU

Når du ejer en enkeltmandsvirksomhed og er på SU er der nogle små justeringer på din forskudsopgørelse der skal håndteres:

1.1 Er du ikke registreret som arbejdsgiver skal du udskiften rubrikken "lønindkomst" med rubrik #221 der hedder noget i stil med "virksomhedens overskud". OBS: Når du gør dette ændrer du automatisk dit skattekort. Vær derfor opmærksom, hvis du har en lønnet indkomst ved siden af din virksomhed.

1.2 Eftersom din virksomhed nu skal betale skat af dens indkomst, vælger skat at fjerne dit bundfradrag på din SU indkomst. Det betyder at du fremover modtager din SU minus din trækprocent. Restskat (til gode eller til betaling) afregnes ud fra dit årsregnskab som et samlet opgør af indtægter minus udgifter.