Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Til studerende der ønsker en enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Sep 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Kære Amino'er,

Jeg har netop været gennem møllen med opstart af enkeltmandsvirksomhed som studerende. I denne anledning vil jeg dele lidt erfaringer, hvis der er andre i en lignende situation som jeg har været i. Hele processen kan, for nogle (mig), virke ret uoverskuelig og jeg har oplevet en del der har ladet sig helt afskrække af det.

Først og fremmest er følgende ikke en fyldestgørende how-to, men mere en oversigt over områder man skal afklare. Jeg er uddannet datalog og har kun erfaring til at udtale mig om dette på baggrund af mine egne erfaringer med en mindre virksomhed jeg kun har kørt i fire måneder. Det er vigtigt at bruge lidt tid på at sætte sig grundigere ind i tingene end jeg kan tilbyde. Det skal man jo kun én gang i livet for at nyde af det resten af tiden.

1. Skat og SU

Når du ejer en enkeltmandsvirksomhed og er på SU er der nogle små justeringer på din forskudsopgørelse der skal håndteres:

1.1 Er du ikke registreret som arbejdsgiver skal du udskiften rubrikken "lønindkomst" med rubrik #221 der hedder noget i stil med "virksomhedens overskud". OBS: Når du gør dette ændrer du automatisk dit skattekort. Vær derfor opmærksom, hvis du har en lønnet indkomst ved siden af din virksomhed.

1.2 Eftersom din virksomhed nu skal betale skat af dens indkomst, vælger skat at fjerne dit bundfradrag på din SU indkomst. Det betyder at du fremover modtager din SU minus din trækprocent. Restskat (til gode eller til betaling) afregnes ud fra dit årsregnskab som et samlet opgør af indtægter minus udgifter.

1.3 Som du måske allerede har regnet ud, skal du derfor føre et forholdsvis grundigt regnskab for din virksomheds kapital samt skatte- og momsgæld. Gør du dette kan du månedeligt, som det mindste, overføre differencen på den "nye" skat du nu betaler af din SU (og stadig have penge på din virksomhed til at betale din gæld til skattekontoen).

1.4 Når du har en anelse om hvor meget din virksomhed kommer til at tjene registrerer du det som nævnt i pkt. 1.1. Du vil som udgangspunkt da modtage 6-10 girokort over året som du skal betale din skat af. (der er også alternative måder at gøre dette på som jeg ikke selv har erfaringer med). Fordelen i girokortene er, at du kan have lettere ved at administrere din virksomheds økonomi og ikke mangle kapital når skatten skal betales.

1.5 Endeligt skal du undersøge hvor meget du må tjene ved siden af din SU. Eftersom SU varierer fra område til område kan jeg ikke udtale mig om dette, men der er information at hente på SU's hjemmeside eller hvis du kontakter dit skattecenter. Du må selvfølgelig ikke tjener over dette beløb - så skal du betale hele din SU tilbage. Når året er omme, og din virksomhed har solgt sine produkter/ydelser, betalt sin skat/moms og haft sine udgifter, står der et beløb tilbage på din konto. Dette er din virksomhedskapital og hvis du har overført penge til dig selv i løbet af året, indgår virksomhedskapitalen altså i din private kapital. Som du måske har regnet ud er det altså vigtigt at regulere din virksomhedskapital så den ikke overstiger det du må tjene i din SU, men kun hvis du hæver fra din virksomhed. Skulle man tjene for meget må man skaffe sig nogle udgifter (indkøb eller lign.). Har du ikke hævet en rød øre indgår virksomhedskapitalen ikke i din private kapital og du kan være ligeglad. 

2. Moms

2.1 Når du køber og sælger varer i Danmark eller EU kan du vælge at blive momsregistreret. Moms udgør 25% af det totale beløb du handler med og er ikke dine, men skattekontoens penge. Det er derfor et beløb du tillægger dine kunder oveni i din egen pris og er dine kunder også momsregistrede, kan de altså i sidst ende trække momsbeløbet fra deres regnskab. Når du har solgt en vare og har modtaget fx 1.000 DKK i moms noterer du blot beløbet (fx i Dinero som du bør kende, hvis du ikke allerede gør det). Køber du en vare fra en anden virksomhed hvor momsen fx. udgør 500 DKK noterer du ligeledes dette. Som du kan se er der tale om at moms går ad to veje - ind(komst) eller ud(gift).

2.2 Du skal betale eller modtage dit momsbeløb hvert kvartal. Afhængig af hvad du har indkøbt og solgt (indgående eller udgående moms) skal du opstille et regnestykke. Det er meget enkelt og lad os tage udgangspunkt i de 1.000 DKK (ind) og de 500 DKK (ud). Du trækker din udgående moms fra din indgående og vil i dette tilfælde lande på en udgående moms på 500 DKK. Du skal altså her betale 500 DKK tilbage til skattekontoen. Havde du haft 500 DKK (ind) og 1.000 (ud) ville du modtage 500 DKK fra skattekontoen.

2.3 Under oprettelse af din virksomhed modtager du bl.a. et link til din side på virk.dk, hvorfra du kan indbetale moms når tid er. Anvender du Dinero til dit regnskab, minder systemet dig om rettidig betaling (og har faktisk også lavet dine udregninger for dig). Det er ikke et lovkrav at en enkeltmandsvirksomhed har en revisor, men jeg vil dog personligt anbefale at anskaffe én som du med fordel kan lære lidt af under opstarten. Igen skal du kun forstå det én gang for at bruge det resten af livet.

2.4 Du skal føre momsregnskab HELE tiden, uanset om din virksomhed er aktiv eller passiv. Har du ingen udgifter/indtægter indberetter du blot en ind- og udgående moms på 0/0 DKK. Så let er det.

3. Faktureringer

3.1 Når du fakturerer dine kunder skal du sørge for at overholde de relativt nye reguleringer der er kommet. Jeg vil ikke opridse dem her, men du kan læse om dem på http://momsregler.dk/korrekt-fakturering/ Opfylder du ikke reguleringerne kan den virksomhed du fakturerer få problemer med at få momsen tilbagebetalt.

3.2 På din faktura bør du definere dine betalingsbetingelser. Du kan maksimalt tillade dig at opkræve et rykker-gebyr på 100 DKK og tilskrive regningen en rente tilsvarende nationalbankens udlånsrente (7% pt).

4. Opstart af virksomhed

(dette punkt er ligeud af landevejen - se evt. http://virkguiden.virk.dk/kurser/skal-du-starte-en-enkeltmandsvirksomhed)

4. Erhvervskonto

4.1 Du skal oprette en erhverskonto til din virksomhed - det er din pligt. Din virksomhed får sin egen nemkonto, hvor penge fra bl.a. det offentlige automatisk kan overføres til (skat/moms/andet). Du skal kontakte din bank og bede dem oprette denne for dig. 

4.2 Vær opmærksom på at banken skal bruge din virkomheds registreringsbevis, hvorfor du først skal oprette virksomheden før dette trin.

5. Andre ting at tænke på

5.1 Undersøg om dit ønskede navn til virksomheden har et ledigt online-domæne (fx min-biks.dk). 

5.2 Omsætter du ikke for mere end 50.000 DKK årligt behøver du ikke en virksomhed. Du kan altid fakturere på dit CPR nummer (men vær betænkelig ved sikkerheden af deling af CPR).

5.3 Prøv at lav et likviditetsbudget og en forretningsplan, hvis du ikke allerede har dette. Kender du ikke disse bør du Google dig lidt frem. Jo bedre du kender dine tal og visioner - jo mere kan du handle på og med dem.

5.4 Du kommer til at lave fejl - det er ok, men prøv at begræns dem. Vent med at hæve penge til dig selv før du ved om du har nok efter skat. Vent med at sige ja til kunder, før du ved om du har tid/kompetencer etc.

For mig var det en fordel at starte min virksomhed før jeg lærte om regnskabet. Jeg havde simpelt sagt ikke lært det, hvis skattefar ikke pustede mig i nakken dagligt - hvis du forstår hvad jeg mener. Det virker generelt som om igangsættere vover pelsen hvor andre tier - hvilket du kan udnytte til din egen fordel. Vær dog aldrig dumdristig og hav respekt for systemet, kunder, skat etc. Det er dine venner.

Jeg når ikke at få flere erfaringer nedfældet for denne gang, men jeg håber at det skabte et lille overblik og sparrede dig en arbejdsuge. Husk selv at undersøge nærmere og eventuelt spørge nogle af de kloge Amino'er på div. fora.

Rigtig god fornøjelse med din opstart.

Tilmeldt 24. Apr 14
Indlæg ialt: 56
Fra  Geekd Skrevet kl. 23:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Super fedt indlæg, kommer helt klart til at bruge det :)

Mange tak

Tilmeldt 11. Sep 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Fedt at høre Sebastian! Selv tak, jeg håber du får en spændende start :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46466
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Uden at ha været gennem alle detaljer forstår ikke helt din mening om at ikke ha skat af andet end hævet uden VSO men - flot indlæg - godt gået

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Vordingborg
Tilmeldt 13. Apr 11
Indlæg ialt: 22
Fra  Brozek Consulting Skrevet kl. 00:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror du stadig blander lidt sammen, følgende er jo kun gældende hvis din enkeltmands virksomhed er omfattet af virksomhedsordningen, ellers bliver ethvert overskud i virksomheden beregnet som egenindtægt idet "du=din virksomhed". 

L.Hartmann:
Har du ikke hævet en rød øre indgår virksomhedskapitalen ikke i din private kapital og du kan være ligeglad. 


Idéen med en lille guide er god, men det du har skrevet her ville jeg ikke råde nogen til at følge punktligt til starte egen virksomhed. Så en god start, men langt fra en facitliste...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Flot indlæg! Stor respekt for hjælpsomheden :-) Del da din nye virksomhed med os også!

Tilmeldt 11. Sep 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 01:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak John. Jeg har formuleret mig forkert, hvis det lyder som om der ikke skal beregnes skat af al indkomst. Jeg burde ikke have udtalt mig om hvorvidt man hæver personligt eller ej. Selv melder jeg det som B-indkomst (medregnet i rubrik 221), hvorefter jeg hæver til mig selv fra en pulje eksl. moms- og skat.

Paganic - tak for din kritik. Jeg fik ideen på baggrund af undren over det besvær der er ved at finde disse informationer samlet - ét sted. Jeg håber at min disclaimer i starten fremmer forståelsen for, at dette ikke er en valid guide eller "how-to", men på baggrund af mine egne erfaringer hidtil. Hvis den kunne rettes ville jeg fjerne det punkt både du og John nævner (jvf. mit svar til John). Jeg har på ingen måder ejerfornemmelse over skrivet og ville være meget glad, hvis du eller en anden griber bolden og gør den bedre at spille med..

Tak Simon! Jeg er webudvikler, men har ironisk nok ikke haft tid til at launche min egen side endnu (der er heldgivis kunder i biksen) :)
Du kan fx se at jeg startede i Marts her: http://cvr.dk/Site/Forms/PublicService/DisplayCompany.aspx?cvrnr=26906423

(det tog ca. 30 min for skat at oprette virksomheden og 24 timer før den stod i registret) 

Fra New York, NY
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 255
Skrevet kl. 07:47
Hvor mange stjerner giver du? :

virkelig godt indlæg, er jeg sikker på der er mange der kan bruge! :)

Fra Silkeborg
Tilmeldt 8. Jun 11
Indlæg ialt: 251
Skrevet kl. 08:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Som andre også skriver: super godt indlæg. Gør det hele lidt lettere at forstå.
Og hvis man skærer det med su ud, kan andre også bruge guiden. Fest at "noge samler relevant Info vedr. opstart af virksomhed.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)