Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal man aflevere et værelse nymalet, når man kun har boet der 5 måneder?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 30. Jun 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har brug for meninger og kommentarer, så jeg kan beslutte mig for, hvad der er fair i den situation jeg står i. 

Jeg har udlejet min lejlighed, og lejer har underskrevet en kontrakt, hvor der står, at lejligheden skal afleveres i samme stand som ved indflytning. 

I de 2 år lejligheden har været udlejet, har forskellige mennesker boet der. Det ene værelse har været beboet af i alt 3 lejere. Det var nymalet da den første flyttede ind - gulv, vægge og loft. De lejere der indtil nu er fraflyttede, har alle afleveret det nymalet. Pt bor K der, og når hun flytter ud 1. august, har hun kun boet der i 5 måneder. Hun har ikke brugt værelset særligt meget, og altså kun boet der i kort tid. 

Jeg har selv tænkt mig at give lejligheden en ordentlig tur, når jeg flytter tilbage 1. august, og kan derfor lige så godt male K's værelse selv. Da værelset er hvidt og også har hvide gulve, har jeg tænkt mig at male det, selvom det kun er 5 måneder siden det sidste blev malet.

Jeg foreslår derfor K at betale mig 1000 kr. for at jeg selv maler værelset, i stedet for han/hun skal male det. 

Spørgsmålet er: Kan jeg overhovedet forvente at modtage et værelse nymalet, som kun har været lejet i 5 måneder? Jeg har ikke udspecificeret for K, at værelset skulle stå nymalet når han/hun fraflyttede. Hvad mener I er fair? 

På forhånd tak! 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ikbh06

Jeg under mig lidt over dette indlæg.. men vil dog give mit syn på denne sag.. 

Hvis du start med at se sagen fra din lejer side af. hvis du leje et sted i 5 måneder og næste ikke har brugt dette. ville du så selv syndes det var fær at du skulle male det hele igen.. personlige ville jeg ikke syndes det var og slet ikke hvis jeg selv havde planer om at give den ordentlig tur. eks k maler den hvid og du ønsker den blå når du giver den en ordentlig tur. så er det jo lidt dumt..

jeg ville kun forstå at k skulle male det hvis du ønsker at leje det ud igen. men da du selv vil flytte tilbage kan jeg ikke se iden.. så Nej jeg ville ikke kræve det og ville heller ikke kræve penge..

Tilmeldt 11. May 05
Indlæg ialt: 133
Skrevet kl. 19:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er sådanset ligegyldigt hvor lang tid vedkommende har boet der. Hvis I har aftalt at værelset skal afleveres nymalet og ingen har brudt kontrakten så er det sådan det er. Hvis du så er flink og tilbyder et afslag i forhold til kontrakten så er det jo bare fint.

Hvis en lejer har boet der i kun 5 måneder og der bare er en enkelt prik på væggen så vil en ny lejer jo stadig kræve det udbedret.

1000 kroner lyder for mig som et rimeligt tilbud som jeg selv ville have accepteret som lejer. 

Tilmeldt 30. Jun 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim.

Jeg forstår dit synspunkt. Hvis jeg var lejer, ville jeg heller ikke synes, at det var fedt, hvis jeg skulle male et værelse, der næsten var nymalet, når jeg flyttede.

Værelset var hvidt da K flyttede ind, og det skal være hvidt frem over. Hvis K nymaler det, er det fint for mig, så skal jeg ikke bruge tid i det rum. Hvis han/hun ikke gør, så vil jeg bruge tid på at male rummet selvom det kun er 5 måneder siden det sidst blev malet. Dét af den simple grund, at jeg har lyst til at flytte ind i en helt ny lejlighed, som er klar og nymalet. Gulvene er som sagt også også hvide, og de ser helt sikkert ikke nymalet ud efter 5 måneder. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46484
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

lkbh09:

Spørgsmålet er: Kan jeg overhovedet forvente at modtage et værelse nymalet, som kun har været lejet i 5 måneder? Jeg har ikke udspecificeret for K, at værelset skulle stå nymalet når han/hun fraflyttede. Hvad mener I er fair? 

På forhånd tak! 

ikke hvis det ikke fremgår Af kontrakt at det skal afleveres nyinsgandsat og det skriver du jo det ikke gør

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. May 05
Indlæg ialt: 133
Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

lkbh09:

Spørgsmålet er: Kan jeg overhovedet forvente at modtage et værelse nymalet, som kun har været lejet i 5 måneder? Jeg har ikke udspecificeret for K, at værelset skulle stå nymalet når han/hun fraflyttede. Hvad mener I er fair? 

På forhånd tak! 

ikke hvis det ikke fremgår Af kontrakt at det skal afleveres nyinsgandsat og det skriver du jo det ikke gør

Jeg forstod dette som om at det ikke var specificeret nærmere hvordan værelset skulle males (lejer/udlejer/malerfirma) men at lejer skulle afholde udgiften. Står der intet overhovedet så er jeg enig med John. Så vil jeg også mene at det er forventeligt at der er 5 måneders normalt slid som udlejer selv skal tage sig af.

Fra København SV
Tilmeldt 2. Aug 10
Indlæg ialt: 2596
Fra  Fotology Fotology.dk Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Fair eller ej, så er det kontrakten i skal rette jer efter. Er det ikke godt nok penslet ud i kontrakten kan i så diskuttere frem og tilbage.

Hvis man kigger som et menneske på det, så er det jo sådan set fuldstændigt lige meget hvor lang tid man har boet i lejligheden, hvis væggene stadig er i samme stand som før. Jeg kan forstå hvis hun har spillet fodbold på værelse og der er ridser/mærker/pletter på væggene. Ellers vil jeg sige at du selv må til pengene og male det for dine egne penge.

Hav en god aften.

Roses are red, violets are blue, I’m schizophrenic, and so am I.
– Oscar Levant

Tilmeldt 30. Jun 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg skriver i mit indlæg, så fremgår det af kontrakten. Når jeg siger, at det ikker er udspecificeret, så er det fordi, jeg ikke mundligt har fremhævet det over for dem, eller har skrevet det til dem personligt. Når jeg mener, at jeg burde have gjort det, er det fordi, nogle mennesker måske ikke ville gide at leje et nymalet værelse i 5 måneder, som så skulle nymales igen ved fraflytning. 

Helt konkret står der følgende i kontrakten (og punkt 2 er fremhævet i kontrakten, på samme måde som nedenfor): 

"Er lejemålet nyistandsat ved indflytningen ? (sæt x) x  Ja    Nej
 Er det aftalt, at lejemålet ved lejeforholdets ophør

ligeledes skal afleveres nyistandsat ? (sæt x) x  Ja    Nej
"
Jeg har tænkt mig at male værelset, hvis det ikke er nymalet. Det kan virke dumt, men jeg har brug for at lejligheden er nymalet, når jeg flytter tilbage, så jeg flytter ind i en ny lejlighed. Gulvene er, som nævnt, også hvide, og de vil derfor ikke fremstå nymalet efter 5 måneder. Men for mig handler det først og fremmest om, at kunne flytte ind i en "ny" lejlighed, og af samme grund blev værelset også malet før jeg udlejede den. Hvis man bare skal holde sig til kontrakten, så skal de betale eller male. Når jeg spørger hvad der er fair/ikke fair, er det for at få et udefrastående perspektiv på det, da jeg ikke har lyst til at behandle folk dårligt.  

Tilmeldt 30. Jun 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Det fremgår tydeligt af lejekontrakten, men jeg har ikke talt med dem om det eller skrevet det personligt til dem inden de underskrev kontrakten. 

Tilmeldt 11. May 05
Indlæg ialt: 133
Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

lkbh09:
Som jeg skriver i mit indlæg, så fremgår det af kontrakten. Når jeg siger, at det ikker er udspecificeret, så er det fordi, jeg ikke mundligt har fremhævet det over for dem, eller har skrevet det til dem personligt.

Det var også sådan jeg oprindeligt forstod det. Men så handler det om at du forhandler med lejer så begge parter føler at de har fået noget så de står bedre end den oprindelige kontrakt. Jeg mener ikke der kan være tvivl om at lejer skal istandsætte/male værelset i forhold til kontrakten. Jeg synes derfor det er helt fint at du foreslår lejer at du kan overtage den pligt for 1000 kroner, da du alligevel skal istandsætte resten af lejligheden.

Du lader altså med andre ord lejer slippe billigere for at du selv kan istandsætte værelset som du vil.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)