Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføringshjælp: Kundebetaling af faktura via betalingstjeneste i udenlandsk valuta til udenlandsk konto

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Borre
Tilmeldt 4. Oct 10
Indlæg ialt: 108
Fra  Gundersen IT Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg håber at der er nogen som har styr på bogføring som kan fortælle mig om jeg er på rette spor.

Jeg har en hjemmeside hvor personer i Norge kan købe en digital tjeneste af mig. Når de køber tjenesten bliver der skrevet en faktura til dem med et beløb i norske kroner, og de betaler den med det samme via SMS betaling. Deres betaling bliver beholdt af betalingstjenesten indtil slutningen af måneden hvor jeg så får en kreditnota på det totale beløb som alle kunder har indbetalt i de sidste 30 dage, fratrukket betalingstjenestens gebyrer. Denne kreditnota er også i norske kroner, og pengene sættes ind på en konto som jeg har i en norsk bank. Her bliver pengene stående.

Min udfordring er hvordan jeg skal bogføre dette korrekt med valutakonvertering, samt kurstab og kursgevinst. Efter at have læst og undersøgt det, er jeg kommet frem til følgende fremgangsmåde, og jeg ville så høre jer om det er korrekt:

Jeg opretter en ny debitorkonto (Lad os kalde den Betalingstjeneste) i min kontoplan som er penge som jeg har til gode hos betalingstjenesten. Saldoen er i danske kroner.

Jeg opretter også en ny debetkonto (Lad os kalde den Norsk Bank) i min kontoplan som er saldoen på kontoen i den norske bank. Saldoen er i danske kroner.

Når en kunde køber min tjeneste opretter jeg en faktura til kunden i norske kroner, og regnskabsprogrammet omregner beløbet til danske kroner efter dagens kurs og debiterer kundens debetkonto. Med det samme krediterer jeg kundens debetkonto og debiterer kontoen Betalingstjeneste. Tilgodehavendet er nu overført til betalingstjenesten.

Når jeg modtager kreditnotaen fra betalingstjenesten finder jeg ud af hvilke kunder kreditnotaen indeholder betaling fra. Så finder jeg summen af fakturabeløbene i danske kroner, og summen af gebyrer som jeg har betalt. Summen af gebyrerne krediterer jeg kontoen Betalingstjeneste og debiterer en konto kaldet Gebyrer. Det der er tilbage af fakturabeløbene efter gebyrerne er trukket fra krediterer jeg kontoen Betalingstjeneste og debiterer kontoen Norsk Bank.

Er det en korrekt måde at gøre det på, eller er der en smartere og bedre måde?

Hvad med kurstab og kursgevinst? Hvornår skal jeg beregne den? Skal jeg gøre det hver måned, f.eks. lige efter at jeg har modtaget og bogført kreditnotaen fra betalingstjenesten? Men kurstabet eller kursgevinsten er jo ikke realiseret da jeg ikke har vekslet pengene til danske kroner. Så det lyder ikke helt rigtigt. Skal jeg vente med at opgøre kurstab og kursgevinst til regnskabsåret er slut? Men så risikerer jeg jo at tallet på kontoen Norsk Bank bliver helt ved siden af hvad der egentlig står på kontoen. Jeg vil i teorien kunne have 0 kr. på bankkontoen, men i min debetkonto Norsk Bank kunne der stå at jeg havde penge på kontoen. Men det er måske heller ikke noget problem?

Er der nogen som kan fortælle mig om jeg er helt afsporet eller om det er rigtigt nok at gøre det på den måde?

Bedste hilsner
René 

Freelance .NET programmør. Se profil for mere info. - Leder du efter en online Engelsk Dansk ordbog?

Fra Varde
Tilmeldt 22. Oct 13
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Rene

Det er helt korrekt, som du gør det. Om der er en smartere metode, ikke bogføringsmæssigt, men måske der er nogle systemer der kan automatisere nogle af transaktionerne.

Vedr. kurstab/gevinst, så skal det opgøres ved årsafslutningen, når du gør det på denne måde.

Din Revisor ApS - Din samarbejdspartner indenfor revision, regnskab og rådgivning.

Læs mere på dinrevisor.net

Fra Borre
Tilmeldt 4. Oct 10
Indlæg ialt: 108
Fra  Gundersen IT Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders

Tusind tak for dit svar, det er virkelig betryggende at høre.

Der var lige én detalje som jeg ikke føler at jeg fik beskrevet ordentligt og som jeg også gerne lige ville være sikker på er korrekt:

Når jeg modtager kreditnotaen og finder de fakturabetalinger som den indeholder, så er det korrekt at jeg bruger de oprindelige fakturabeløb? Og altså ikke at jeg når jeg modtager kreditnotaen begynder at lave en ny valutakonvertering?

Det jeg mener er hvis jeg f.eks. har en kunde jeg fakturerer 100 NOK, og det bliver omregnet til 90 DKK i mit regnskab efter dagskursen.
Når jeg så modtager kreditnotaen er får jeg udbetalt 70 NOK og 30 NOK går til gebyrer. Men kursen har i mellemtiden ændret sig, så 70 NOK svarer kun til 20 DKK, og gebyrerne på 30 NOK svarer kun til 9 DKK.

Mit spørgsmål er så: Skal jeg omregne beløbene på kreditnotaen fra norske kroner til danske kroner med dagskursen?

Hvis jeg gør det vil det jo betyde at mit tilgodehavende hos Betalingstjenesten ikke bliver dækket fuldstændigt. Men det kan jeg måske bare overføre til kurstab?

Eller skal jeg ikke omregne de norske kroner på kreditnotaen til danske kroner efter dagskursen, men i stedet bare bogføre fakturabeløbene som de var den dag fakturaen blev skrevet, selvom de penge jeg har fået igennem kreditnotaen ikke har den samme værdi som da fakturaen blev skrevet?

I bund og grund er mit spørgsmål vel egentlig om jeg skal bogføre kurstab/-gevinst allerede når jeg modtager kreditnotaen? Og det har du jo faktisk svaret på, så jeg går ud fra at jeg bare skal bruge fakturabeløbene og ikke tænke på at kursen har ændret sig i mellemtiden, og at pengene jeg får ikke har den samme værdi som da fakturaen blev skrevet.

Freelance .NET programmør. Se profil for mere info. - Leder du efter en online Engelsk Dansk ordbog?

Fra Varde
Tilmeldt 22. Oct 13
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Rene

Du skal faktisk have forskellen på beløbet som du får på fakturaen og kreditnotaen ind som en valutakursdifference. Hvis det er små beløb, så vil jeg dog tage det ved status, da man hurtigt kan bruge for mange kræfter på for lidt indhold.

Generelt er reglerne, at du skal indregne transaktionsposter på transaktionstidspunktet, det vil sige alle poster som du bogfører i resultatopgørelsen skal valutaindregnes på transaktionstidspunktet. Tilgengæld skal alle balance poster indregnes på balance tidspunktet, og korrigeres for valuta på dette tidspunkt.

Hvis du er blevet endnu mere forvirret af dette, så er du velkommen til at kontakte mig, så kan jeg forsøge at udrede det mere præcist.

Din Revisor ApS - Din samarbejdspartner indenfor revision, regnskab og rådgivning.

Læs mere på dinrevisor.net

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)