Jeg er indehaver af en EDB Butik som har kørt i 3 år nu. Privat kunder går det fint nok med at få fat på. På erhvervsfronten er det dog lidt sløvt. Jeg vil meget gerne have flere erhvervskunder, som kan jeg køre ud og servicere. Mit produkt til virksomheder er hurtig og billig servicering af deres IT udstyr og naturligvis også salg af nyt udstyr. Jeg har allerede nogle virksomhedskunder som er glade og godt tilfredse. Mit problem har aldrig været at holde på kunderne, har jeg først haft fat i kunderne hænger de faktisk alle sammen stadig ved. Det jeg gerne vil høre alle jer Amino brugere om er hvordan i mener man bedst fanger nogle nye erhvervskunder. Jeg har overvejet meget at gøre noget mere i annoncering via den lokalavis der er i området og har også brugt den en del gange men resultatet er primært privat kunder. Jeg har også meget kraftig overvejet direct mail eller få Post Danmark til at rundtsende en a4 til alle kontor og butikker i mit postnummer. Nogen der har nogle erfaringer med hvad der er bedst? Sidst men ikke mindst er jeg meget i tvivl om hvilken "stil" jeg skal køre min markedsføring i. Man kan jo altid lave den tradionelle med et standard salgsbrev. Jeg har dog tænkt lidt mere i retning af det jeg kalder "Lars Larsen"/Håndværker stilen. Den hvor man selv er på reklame med et billede og evt et hurtigt forside tilbud og mere info på bagsiden. Håber på noget godt respons, på forhånd tak. |
Hej Thomas,
Jeg tror det vil være svært "at trænge igennem" med en traditionel A4 side mailing bredt til virksomheder.
Jeg fornemmer på det du har skrevet at du er alene om det, eller ihvertfald alene om at køre ud og servicere kunder. Jeg ved tillid er en utrolig stor faktor for kunder som måtte vælge at få IT-service/leverancer fra en mindre leverandør og det er netop det du kan give og på din beskrivelse har givet til dine eksisterende kunder. Det synes jeg du skal prøve at udnytte.
Omvendt kender jeg også mange mindre virksomheder (som jeg vil tro er en realistisk målgruppe for dig), som er panisk angste over at endnu en gang skulle have en ny IT-mand/leverandør ind, fordi nu er det gået galt så mange gange før, og som har talløse eksempler på hvordan de føler sig villedte eller endda ført rundt i manegen af andre.
Du siger du har nogle eksisterende kunder, der er vældig glade for dig. Se på hvilke brancher de er indenfor og vurder om der er mange andre lignende virksomheder i den branche indenfor den radius du mener du kan dække. Snak med din eksisterende kunde(r) og spørg om du må bruge dem som reference, f.eks. en positiv udtalelse fra dem (ofte kan man slippe afsted med at du skriver et forslag, som kunden så kan godkende/rette i, kunden får typisk aldrig lavet noget selv pga. tidsmangel) og overvej en målrettet mailing mod den branche/tilsvarende brancher ud fra devisen "Thomas hjalp os når det brændte på, han fik vores xxx til at virke" eller måske en målrettet annonce i lokalbladet med overskriften "EDB-Service til Eletrikere" eller andet der viser at du ved noget om en given niches behov. Også gerne Lars Larsen metoden med at bruge dig selv i markedsføringen.
Hvis du skal ind til nye kunder, så sats på service først, ikke nødvendigvis et "Nyeste printer fra HP til kr. 195,-, spar 10 kr." tilbud. Du kunne jo f.eks. annoncere at man kan få den første times support gratis for at få foden i døren/få mødet. Når du så kommer ud så tag dig tid til at lytte til kundens "problemer" og prøv at beherske dig selv mht. at du ikke tilbyder en hel masse. Ud fra det kunden siger, så kan du prøve at fange et "enkelt" problem som du på stedet enkelt kan vise "Se her, sådan stiller vi om til farve udskrift...". Sælg lidt service tid først og ikke det hele på en gang, så får du opbygget et forhold til kunden og sørg for at hele tiden have årsager til at "komme tilbage" med noget relevant, et svar, et overslag, en ide...
Held & lykke.!