Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprettelse af holdingselskab efter stiftelse af ApS (driftselskab)

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Kolding
Tilmeldt 2. Jun 12
Indlæg ialt: 80
Fra  SponsorDB.dk Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har i indeværende år stiftet et ApS, og fik ikke i samme omgang oprettet et holdingselskab - hvilket jeg nu har fortrudt.
Opretter jeg et holdingseksab nu, går jeg ud fra, at der stilles et nyt kapitalkrav på kr. 50.000, som da jeg stiftede mit nuværende ApS. Korrekt?

Som jeg efterfølgende har forstået det, kunne jeg have gjort brug af samme kapital (kr. 50.000) til først at oprette et holdingselskab, for så efterfølgende at oprette driftselskabet herunder. Er det korrekt?

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hos Ageras kan du få 3 super gode og helt uforpligtende tilbud på bl.a revisor, klik her! 

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 09:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Du kunne have oprettet drift & holding samtidigt med den samme kapital, hvis du havde tænkt over det dengang.

Men slaget er ikke tabt af den grund :)

Hvis du vil have en holdingstruktur kan dette stadig opnås uden skattemæssige konsekvenser for dig/driftsselskabet. Du kan enten benytte dig af muligheden for at lave en skattefri anpartsombytning eller - hvis der ikke er genereret en stor værdistigning af i driftsselskabet - stifte et IVS med begrænset kapital og så simpelthen sælge anparterne i driftsselskabet til det nystiftede IVS.

Processen omkring en anpartsombytning er lidt mere omstændig end hvis du havde stiftet selskaberne samtidigt men muligheden er der.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja det bliver lidt dyrere ikke at ha taget begge på en gang - men en revisor kan nu ret let løse det uden du skal ha mange penge op og ja det er korrekt at du kan ha holding og ET drift for samme 50.000 kr kapital - vær opmærksom på dobbelte regnskaber og sambeskatning kan gøre regnskabet lidt dyrere. Oprettes holding som finansielt skal du ikke ha lovpligtig abejdsskadeforsikring (som du skal i dit drifts i alle fald) men ellers skal du ha en begge steder

Læs evt. http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/aps-og-aps-med-holding-grundlag-og.html 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jesper

Man ser en del iværksætterer stifte holding selskab uden egentlig at have behov for det, og selskaberne gavner egentlig kun revisorer og advokaterSmile derfor bør man overvejer om den administrative byrde og omkostning er værd at have, hvis der ingen aktivitet er i Holding selskabet. Et Holding selskab er vel godt at have, når man i driftselskabet tjener mange penge og vil anvende eller sikre sin formue et andet sted end driftselskabet. Går det nu så godt i driftselskabet, skal du ikke tænke på om dit kapitalkrav er tilstrækkeligtStick out tongue

DBH Kristian 

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Nov 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg prøver lige at vække en gammel tråd til live, da jeg står i samme problem :)

I mit konkrete tilfælde, så har jeg skudt 20.000 kr, ind i driftsselskabet og brugt 6.000 kr indtil videre - så 14.000 kr. står der på kontoen tilknyttet driftsselskabet. Der har ikke været nogen indtjening i form af salg af produkter i driftsselskabet.

Kan mit nye holdingselskab købe 100 % af andelene i driftsselskabet for f.eks. 100 kr., som så skal overføres fra holdingselskabets konto til driftsselskabets konto - eller er det for lavet et beløb? Og hvis det er, hvad beløb (eller fremgangsmåde) vil så være passende?

Skal der udarbejdes en kvittering som er relevant for skat/årsregnskabet i drifts-/holdingselskabet?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

jeg skal ikke gå ind hvad der er en reel pris for holding at betale - normalt ville jeg anbefale egenkapitalværdien

jeg synes det lyder ret omvendt - Hvorfor har du ikke ladet det selskab som har de 20000 kr (16.000 kr) men ikke har haft salg - blive til holding (ville så nok kræve overvejelser ifht til f.eks. moms af de omk du har haft - men kunne vel løses.) Så ville du have haft det nye drift og holding uden problem

Om du overhovedet har behovet for holding kan jeg heller ikke tage stilling til, ved blot at der stiftes masser af holdingselskaber der fortrydes, da alle selskaber jo koster i drift - forsikring, bank, sambeskatning og regnskab ofte. http://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html 

Derimod kan jeg sige ja til at når holding køber et selskab, så bør der være en handelsnota og pengene officielt overføres via netbank - og det er her, at hvis du sælger en værdi til 20.000 kr oprindeligt for 1 kr til holding og dermed får dig selv et skattefradrag på 19.999 kr - ja så kan skat vel reagere - og ja - den pris holding køber til har så siden betydning for når holding sælger videre

Jeg synes rent ud at du skal betale en økonomirådgiver (revisor feks. ) for at få ordentlig rådgivning frem for at famle med det selv

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Jeg synes rent ud at du skal betale en økonomirådgiver (revisor feks. ) for at få ordentlig rådgivning frem for at famle med det selv

Enig med John.

Alternativt: Jacob Tøjner (ditselskab.dk)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jep Jacob T fra www.ditselskab.dk er oplagt anbefaling

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 10. Dec 19
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Hej Aminoer, jeg står lidt i samme situation som Jesper, dog med en lille twist.

Jeg har pt. et IVS (firma A), hvor jeg har opsparet kapital gennem konsulentarbejde. Jeg forventer at konvertere til APS i år, da jeg kan fratrække udgifterne her til og få en skattefordel heraf.

Jeg har en kundekontrakt i firma A der vil give løbende indtægter de næste 3 år, og der vil også være udgifter forbundet hermed. Det vil være meget besværligt at flytte kontrakten til et andet firma.

Jeg står i en situation hvor jeg bliver medejer af et andet APS (firma B), hvor jeg skal skyde noget kapital ind. Derfortænker jeg at en holdingstruktur bliver relevant. Hvad tænker i er smartest?

Mit eget bud er, på sigt at opbygge en holdingstruktur ved at lade firma A blive ejer af firma B, og oprette firma c (også ejet af firma A) som tager sig af konsulentarbejde fremadrettet på nær det igangværende projekt. Firma A bliver med tiden mit holding, og firma C mit konsulentfirma. Jeg ved det er dumt at have drift og holding i samme firma, men det er lidt svært at undgå i denne situation – og er der noget i vejen herfor?

Alternativt kan jeg i forbindelse med konverteringen fra IVS til APS, hvor der alligevel skal en revisor på, lave en skattefri anpartsombytning. Her bekymrer omkostninger mig lidt.

Et andet alternativt er, at oprette et holding ved at skyde 40.000 fra egen lomme. Dette firma skal så eje firma B, men vil ikke have nogen direkte relation til firma A.
Side 1 ud af 2 (14 indlæg)