Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overtagelse af eksisterende enkeltmandsfirma

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Aug 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har overvejet at overtage et eksisterende enkeltmandsfirma fra en ven, der ikke har tid til at drive det videre.
Der er ingen materialer eller værdier i firmaet, og det er som sådan KUN navn, goodwiill og CVR jeg overtager.
Er der nogen ting, jeg skal være særlig opmærksom på?

Jeg forestiller mig, at lave en kontrakt, hvor der, ud over "pris" (0 kr), står at jeg ikke hæfter for en evt, gæld i firmaet. Han siger, der ikke er gæld, og jeg har ingen grund til, IKKE at tro ham

Det er en service-virksomhed, jeg overtager, og ingen maskiner mm
Grunden til, at jeg vil overtage hans, istedet for at starte et nyt, er at jeg skylder T&S lidt penge, jeg skal have tjent hjem, inden jeg kan få mit eget CVR-nr.

Fra Kolding
Tilmeldt 5. Sep 09
Indlæg ialt: 523
Fra  All Creative A/S - Vejle Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke overtage et cvr-nummer fra et enkeltmandsvirksomhed.
Hvis du vil køre det som enkeltmandsvirksomhed skal du oprette dig selv og få dit eget cvr-nr.

Hvis ham du overtager det fra (selvom der ikke er noget at overtage) har gæld i butikken vil det under alle omstændigheder være ham selv der personligt hæfter for det.

 

Kim Thranborg / Projektleder hos All Creative A/S / www.allcreative.dk

Tilmeldt 17. Mar 13
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lolland55,

Som jeg forstår dig så overtager du firmaet for o,00 DKK. Er det korrekt så er det MEGET nemmere at blot oprette dit eget CVR nummer; eventuelt et IVS (Iværksætterselskab) og så starte derfra. Hvis du ikke overtager noget der koster penge, hvad så overtage hans CVR nummer for, det kan bringe dig i en knibe hvis der er ting du ikke kender til på det CVR nummer.

Som nævn vil et IVS måske være noget for dig, her er kapitalkravet blot en krone men du må dog ikke trække penge ud af firmaet i en periode, med mindre det er udgifter der skal betales.

Ønsker du hjælp til oprettelsen så er du velkommen til at skrive til info@rainerbay.dk.

vh
Rainer

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :

rainerbay:
Hvis du ikke overtager noget der koster penge, hvad så overtage hans CVR nummer for, det kan bringe dig i en knibe hvis der er ting du ikke kender til på det CVR nummer.

Man KAN ikke overtage en andens cvr-nummer, når det han har, er et enkeltmandsfirma. Hans cvr-nummer er knyttet til ham personligt. Så hvis han f.eks. vil stoppe med at være selvstændig, men så alligevel starter op igen på et tidspunkt, får han det SAMME cvr-nummer igen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)