Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Leasing af bil

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Feb 06
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino''er ;

Indledningsvis kan jeg fortælle jeg har en mindre virksomhed ved siden af mit "normale" arbejde. Jeg pendler hver dag til KBH og har derfor pt. ingen bil.
Jeg går i øjeblikket og overvejer at anskaffer en firmabil som jeg kan tøffe lidt rundt i - og vil her gerne hører jeres erfaringer.
 
- Bilen skal officielt kun bruges til gøremål der vedr. min virksomhed. (med officielt mener jeg det faktisk - kun firmakørsel - skal jeg så beskattes af fri bil - når jeg ikke benytter den frit? ) 
- Bilen skal bruges meget lidt
 
Bilen anskaffes mest bare for at benytte overskudet for hyggens skyld.
 
Det egentlige spørgsmål går på:
 
Er leasing fordelagtigt i min situation? Hvor "billigt" leaser i andre bil til? og hvad er jeres generelle erfaringer med billeasing?
 
Med venlig hilsen
Rikke
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej rikke

Om du skal lease eller købe en bil afhænger af din økonomi i dit firma. Og også din personlige indstilling.
Jeg er MEGET gammeldags hvad den slags angår om mener ikke man skal købe firmabil med mindre behovet er der og økonomien er der. Og den skal købes kontant og afskrives over 3-5 år. Men som sagt det afhænger af din indstilling til tingene, dit behov og din økonomi. Tag en snak med en revisor.
 
Ang. benyttelse så kan det være lidt svært at overbevise skattemyndighederne om at du KUN bruger bilen til erhverv - især hvis den er reg. på din hjemmeadresse. Det kan kræve at du skal føre detaljeret kørselsregnskab osv.
Du skriver for "hyggens" skyld - men bil er en dyr anskaffelse for en mindre virksomhed. Forsikring, service, ejerafgift osv. Altså hvis der ikke er noget behov for en firmabil til din virksomhed, så brug pengene på at skabe noget mere aktivitet i dit firma i stedet.
Ved leasing forpligter du dig som regel for en længere periode, plus hvis dit km behov er meget lavt vil jeg mene at udgifterne til leasing er for høje ift. det behov de dækker.
 
Mvh,
Jacob.
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Et alternativ kunne være at anskaffe en lille bil privat og så udbetale skattefri kørselsgodtgørelse fra dit firma til dig selv. Det er 3,30 kr. pr. kørt km. i firma regi og så har du ingen problemer mht. registring af bilen.

Jacob.
 
Tilmeldt 14. Aug 05
Indlæg ialt: 347
Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

En bekendt forklarede engang hvordan han ved at købe en firma bil i sin virksomhed og afskrive maximalt på den, kunne han ved selv at købe den også sælge den privat tjene godt på det, endda skattefrit, fordi bilen i virkeligheden er mere værd end den står til i virksomheden.
Kræver dog en bil af ordentlig kvalitet der holder værdien.

Er det noget der holder?
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Og kræver der er noget at afskrive af!

JH

Fra Esbjerg
Tilmeldt 26. Aug 05
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja, det er rigtigt, man kan gøre det sådan. Men du bliver beskattet af den ekstra indtægt din bil får, så hvis du noteret den officelle salgsværdi til privat er det ikk så god en forretning. Men hvis man laver nogle penge ved siden af den reale salgsværdi, så kan der tjenes lidt penge. Men dette er ikke lovligt!!
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)