Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af computer før virksomhedsopstart

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Nov 12
Indlæg ialt: 7
Fra  Digitalmarketing.dk Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej ærede regnskabsguruer

Jeg købte et par måneder før opstart af min virksomhed en computer til bl.a. programmering af hjemmeside mm. Jeg fik en god ven til at købe delene og samle dem for mig da jeg ikke er super teknisk minded (dette er gjort som en ren vennetjeneste og han har ikke noget firma). Derfor står hans navn også på fakturaen - er det et problem?

Efter de indledende ting var blevet lavet, startede firmaet først officielt 1/9-14. Hvordan håndterer jeg bogføringen af den indkøbte computer - her tænker jeg primært på afregning af moms da købet ligger før den officielle opstart af virksomheden?

Tak for hjælpen

Bummanden :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46461
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

overordnet set - hvis momsen skal kunne fradrages - så skal du 

ikke har faktureret noget uden moms inden opstart

og

ikke ha taget tingene i privat brug inden - og det kunne være et problem netop med en comnputer, at overbevise skat om, om at du ikke har taget den i brug overhovedet privat hvis den står hjemme

Det er ellers bare , at du skal ha en regning fra en virksomhed / selskab der klart viser pris/evt moms for varen ellers kan du jo ikke bogføre det

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 00:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg ser det, er der tre ting i det:


1. Kan man medtage udgifter fra før firmaets opstart?
-Ja, Skat tillader dette i rimeligt omfang, som det også har været nævnt tidligere. Dette gælder også moms. Du skal blot bogføre det pr. startdatoen 1/9 2014.

2. Kan man fratrække en computer?
-Ja, hvis den 100% er anvendt til firmaet. Som John skriver, kan det være svært at bevise, især hvis du ikke også har en privat.

3. Kan man fratrække en udgift, som har kammeratens navn på?
-Jeg kan ikke forestille mig, at Skat vil brokke sig over dette.  Idet delene reelt er købt til dig, kunne du måske få forhandleren til at ændre fakturaen?

Man skal selvfølgelig ikke spekulere i dette, men det er jo ikke sikkert, Skat overhovedet bliver sat til at skulle tage stilling til det.

God vind!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis computeren er bestilt i hans navn. Er der så ikke en mulighed for at han kan "sælge" den til dit firma, eller vil dette være ulovligt? 

Tilmeldt 15. Nov 12
Indlæg ialt: 7
Fra  Digitalmarketing.dk Skrevet kl. 09:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46461
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Hjorth Ranum:
Hvis computeren er bestilt i hans navn. Er der så ikke en mulighed for at han kan "sælge" den til dit firma, eller vil dette være ulovligt? 
Nej det vel altid være lovligt at sælge den ind i firmaet til markedspris (og jo så uden moms) hvis det nu var en andens computer vi talte om

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)