Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor går grænsen ved at tage kunder fra andre

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 4. May 10
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg har lige et spørgsmål ang hvornår det er tilladeligt at tage kunder fra et firma man har arbejdet i før.

Eksempel:

Person X har arbejdet i rengøringsfirmaet "CleaningService". Person X opsiger sit arbejde, og efter 6 måneder personen er stoppet vil denne lave et rengøringsselskab. Person X ved hun kan gøre det billigere en CleaningService som hun var ansat i. Må person X gere tage kontakt til de firmaer hun gjorde rent ved, og komme med et bedre tilbud?

Mvh Mads

Tilmeldt 29. Sep 14
Indlæg ialt: 8
Fra  Scandinavia Housing Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mads

Det kommer jo meget an på hvad man selv synes er rigtig eller forkert. Men juridisk må hun gerne, med mindre at det står i hendes nuværende/ tidligere kontrakt at hun ikke må kontakte de kunder hun har arbejdet med da hun VAR ansat. Så læs den tidligere kontrakt igennem og se hvilken betingelser der står i kontrakten.

 

Tilmeldt 4. May 10
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Mange tak for det hurtige svar. Hendes sidste kontrakt var blot på en enkelt side, og der står ikke noget om det eller hentyder til noget. Min personlige vurdering og holdning er at det er ok at gøre, når der efterhånden er gået 6 måneder. 

Tak for hjælpen igen:)

Med Venlig Hilsen
Mads 

Fra 4700 Næstved
Tilmeldt 7. Aug 14
Indlæg ialt: 60
Fra  Hygiejnemanden.dk Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det hende som fandt de pågældende kunder til hendes gamle arbejdsgiver ? hvis det er hende som har "oprettet" dem, så har de måske valgt hendes tidl. arbejdsgiver pga. hende, og så syntes jeg det er helt ok hvis ikke der står andet i hendes kontrakt.

Hvis det derimod er kunder som har været kunder hos hendes tidligere arbejdgiver inden hun startede, så er den lidt "spejet" at tage personligt kontakt til disse kunder. Men hun kunne jo sende en "standart folder" (hun kan jo bl.a. skrive hvor hun tidligere har været) ud til disse kunder, og hvis de så kontakter hende, så er det helt ok for så er det dem der har valgt at kontakte hende for at indlede en dialog.

Peter

Tilmeldt 4. May 10
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Tak for svaret. Det var ikke hende der skafftede arbejdsgiveren kunderne. Men er der noget juridisk ulovligt i det, eller er det mere moralsk? Jeg tænker blot på det frie marked. Man finder ud af man kan gøre en ydelse bedre og billigere, hvorfor så ikke? Det er selvfølgelig ikke for at gå målrettet efter hendes klienter, men hun ville kunne tilbyde en bedre vare og det er der vel ikke noget i vejen i at tilbyde, selvom hun har arbejdet ved et firma som tilbyder samme service.

mvh Mads

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Mads:
Man finder ud af man kan gøre en ydelse bedre og billigere, hvorfor så ikke?

Ja akkurat det samme siger alle de andre. Og hun kan være sikker på at 5 minutter efter hun har afleveret sit tilbud ringer firmaet til deres nuværende leverandør og tvinger dem til at give et tilbud der er lavere. Og hvis de ikke gør det er det fordi de er godt tilfreds med dem de har og så får du dem aldrig til at skifte.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

De fleste rengørings virksomheder har kluausuler i kontrakten som forbyder medarbejderen og tage kunder med sig ved ophør hos den givne arbejdsgiver, og det synes jeg man skal respektere. Dog mener jeg at så længe man ikke går direkte efter dem men får dem via almindelig marketing ser jeg intet problem.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 16:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er da fint, at så mange synes eller mener ét eller andet, men Markedsføringslovens §19 regulerer det - og den er ikke enig med, de ting, der er kommet frem her i tråden:

§ 19. Den, der er i tjeneste- eller samarbejdsforhold til en virksomhed eller udfører et hverv for denne, må ikke på utilbørlig måde skaffe sig eller forsøge at skaffe sig kendskab til eller rådighed over virksomhedens erhvervshemmeligheder.

Stk. 2. Har den pågældende fået kendskab til eller fået rådighed over virksomhedens erhvervshemmeligheder på retmæssig måde, må den pågældende ikke ubeføjet viderebringe eller benytte sådanne hemmeligheder. Forbuddet vedvarer i 3 år efter tjenesteforholdets, samarbejdsforholdets eller hvervets ophør.

En virksomheds aftaleforhold med en kunde er en erhvervshemmelighed.
Hvis en tidligere ansat giver denne kunde et konkurrencedygtigt tilbud, benytter man denne viden - og det må man ikke.

Det hele står her: https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=158302

Hans 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

At lave 5000 flyers og sende rundt med posten og så via den vej få måske en kunde eller 2 fra er tidligere firma er da heller ikke en utilbørlig måde at erhverve sig disse kunder ? Hvis det er er brud på loven tror jeg der sidder mange med service virksomhed som i starten af deres firma har brudt loven. Som har fået kunder fra et tidligere arbejdsgiver uden på nogen måde og benytte sig af erhvervs hemmeligheder.

Fra Kolding
Tilmeldt 11. Sep 14
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Mads!

Altså jeg synes du skal sige til X at det skal hun bare gøre :-D

I Danmark er der fri markedskonkurrence, så det abselout tiladt, og der ingen der kan gøre noget ved det.

Som en klog person engang sagde "alle tricks gælder" 

Du skal se det som en mulighed. 

Virksomhederne er for det meste også interresseret i at få lavet det billigeste til den bedste service :-D

Havde det været mig, havde jeg allerede gjort det.

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)