Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fejl i handelsbetingelser

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 27. Jul 11
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har haft en fejl i mine handelsbetingelser, som en kunde forsøger at udnytte. Jeg vil blot høre hvordan jeg står ift. til dette.

"Købere, som er forbrugere, kan fortryde denne købsaftale jf. § 18, stk. 1 i forbrugeraftaleloven.

Fortrydelsesfristen er 14 kalenderdage, og fristen begynder at løbe fra leveringsdagen. Ønsker køber at fortryde skal dette meddeles (xxx) skriftligt inden fristens udløb, og produkterne skal tilbageleveres til (xxx) senest 30 dage efter meddelelse om fortrydelse er afgivet. Produkterne skal tilbageleveres i væsentlig samme stand og mængde som køber har modtaget dem. Produkterne skal tilbageleveres i original emballage, hvis emballagen har en værdi for varen. (xxx) kan oplyse køberen om at emballage har en værdi for varen. Tilbagelevering sker for købers regning og risiko."

Der skulle have stået 14 dage i stedet for 30 dage i følgende afsnit: "produkterne skal tilbageleveres til (xxx) senest 30 dage efter meddelelse om fortrydelse er afgivet"


Kunden har købt et produkt og opdage en mindre fejl ved produktet. Han skriver præcis 14 dage efter modtagelse, at der er denne mindre fejl på og han vil sende det retur. Derefter skriver han at han gerne vil have pengene retur, hvis muligt. Jeg skriver tilbage, at det er helt i orden, vi skal bare have det inden 14 dage. I går modtog vi uret 29 dage efter hans besked. Han refererer herefter til vores handelsbetingelser og påstår produktet ikke har været brugt.

Er det bare uheldigt med en sådan fejl eller kan man fokusere på at afsnittet med fortrydelsesretten indleder med at referer til købsaftalen?

Håber der er nogle jura kyndige der kan hjælpe! :)

Venlig hilsen

Kasper

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Handelsbetingelserne er gældende såvel for din som for ham. - Kun hvis de stiller ham ringere end købeloven er de ikke gældende. - Så vil købeloven gælde.

Dog, hvis der er tale om åbenlyse fejl, ville du kunne redde den i land, havde du f.eks. skrevet 14000 dage i stedet for 14 dage, så burde enhver kunne sige sig selv, at det er galt. - Men her mener jeg klart kunden har en fantastisk god sag.

Fra Aarhus
Tilmeldt 27. Jul 11
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det hurtige svar, Carsten. Det var også min tanke og havde blot brug for en til at bekræfte det. Tak for det!

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er lidt forvirret, for det lyder da ikke til, at kunden påberåber sig sin fortrydelsesret? Han sender varen retur med begrundelse om, at der er en mindre fejl på varen. 

Men det berettiger jo ikke til at ophæve handelen. En mindre fejl har sælgeren lov til at udbedre.

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Birte Andersen:
Men det berettiger jo ikke til at ophæve handelen. En mindre fejl har sælgeren lov til at udbedre.

Ikke i sig selv, nej, men da han er inden for de 14 dage, kan han hæve handlen - uanset fejl eller ej.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)