Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp, bortvisning af en medarbejder

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 17. Sep 07
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg håber at der er nogle der kan hjælpe lidt.

Vi er kommet i en træls situation med en medarbejder, Han starter en diskussion med direktøren på hans kontor og hidser sig op med en truende adfærd. Han læner sig frem og hæver stemmen mens direktøren sidder ned og prøver at stop diskussionen. Det afslutter sig med at medarbejderen krøller et styk papir sammen og kaster i hovedet på direktøren. Direktøren bortviser ham med det samme. Hvad kan vi forvente nu eller hvad kan vi risikere nu???

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12667
Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Spørgsmålet er om i overhoved kan / må bortvise en medarbejder på det grundlag.  Var jeg jer ville jeg omgående kontakte en advokat med speciale i ansættelsesret, da det kan blive en dyr fornøjelse at handle forkert i ansættelsesretslige sager.

Fra Vordingborg
Tilmeldt 13. Apr 11
Indlæg ialt: 22
Fra  Brozek Consulting Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Kommer vel an på hvad der står i medarbejderens kontrakt? Der bør være et træls afsnit om bortvisning og afskedigelse ved upassende eller direkte skadelig virksomhed overfor arbejdsgiver?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46501
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

bedst er hvis I har arbejdsgiverforening i kan kontakte .- men ellers ja, så tror jeg I skal ha en advokat med godt kendskab til ansættelses ret ind over

Var der vidne på det der skete? Hvis medarbejderen var truende på en måde som kunne berettige, at direktøren kunne føle sig fysik truet, så er det vigtigt at vidnet også føler det var sådan, og så det være hovedbegrundelsen, at direktøren helt enkelt frygtede, at medabejderen kunne finde på at blive fysik mod ham. Det vil fuldt kunne begrunde at man I alle fald omg sender manden hjem, men der skal være tale om, at det kunne virke egentlig fysik truende hvad et stykke papir nok ikke er nok til, men hele stemningen kan naturligvis være det ud fra som du skriver - en truende adfærd.

En del vil også kunne afhænge af, om det var en ny eller en medarbejder der havde været der i flere år

I bør sende et anbefalet brev til medarbejderen hvor firmaet forklarer at han blev bortvist omg grundet truende adfærd - at direktøren følte sig fysik truet og nervøs for udviklingen - og så - hvis det er en medarbejder med lang anciennitet, overveje at tilbyde den pågældende en samtale om evt forsat arbejde hos jer, mod garanti mod gentagelse af truende adfærd

Er det en der har været der ganske kort tid, er faren for erstatning nok begrænset her - er det en "gammel" medarbejder, vil en dommer nok kunne mene der skulle gives en second chance.

Arbejdsgiver foreninger hvis I har en sådan, er det klare svar - tror faktisk også ASE har en service med juridisk råd til ansættelsesforhold hvis direktøren er fagforening forsikreret der - check det lige

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis medarbejderen er bortvist, er han arbejdsledig og skal derfor straks henvende sig i A-kasse og jobcenter. I A-kassen skal man vurdere om manden er selvforskyldt ledig og derfor ikke kan modtage dagpenge for de første tre uger (populært kaldet karantæne), og derfor vil medarbejderen blive henvist til sin fagforening for afklaring af det spørgsmål. I Fagforeningen vil man henvende sig til arbejdsgiveren for at høre dennes begrundelse, og herefter vil Fagforeningen sende sagen til en jurist, der vil afgøre om sagen skal for arbejdsretten.

Da bortvisningen har fundet sted, er det så er det egentligt bare at afvente de videre skridt i sagen. Fagforeningen vil på sin side ønske løn for opsigelselsesperioden og en bod for uberettiget afskedigelse.

Kunsten er så, - når fagforeningen henvender sig-  på forhånd at have besluttet om det videre forløb er af økonomisk eller principiel karakter. 

Tilmeldt 26. Sep 14
Indlæg ialt: 236
Fra  Kontorartikler.nu Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi oplevede engang at en medarbejder truede os med at han var blevet uretmæssig fyrret, og at han ville melde os til fagforeningen. Men vi hørte aldrig noget. Sikkert fordi fagforeningen godt kunne se at manden havde opført til tåbelig. Tror ikke i skal være så nervøse, pågældende vil jo skulle forklare sin sag på fagforeningen, og med mindre han udelader detaljerne, så gad jeg godt se den fagforening som efterfølgende vil lave en sag på det. 

Men de sikkert kræve hans løn indtil opsigelses perioden udløber. Så er spørgsmålet om ikke bare i skal acceptere den og få lukket sagen.

Salg af kontorartikler, samt stort udvalg af emballage. Find det hele på kontorartikler.nu

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

kontorartikler:

Vi oplevede engang at en medarbejder truede os med at han var blevet uretmæssig fyrret, og at han ville melde os til fagforeningen. Men vi hørte aldrig noget. Sikkert fordi fagforeningen godt kunne se at manden havde opført til tåbelig. Tror ikke i skal være så nervøse, pågældende vil jo skulle forklare sin sag på fagforeningen, og med mindre han udelader detaljerne, så gad jeg godt se den fagforening som efterfølgende vil lave en sag på det. 

Men de sikkert kræve hans løn indtil opsigelses perioden udløber. Så er spørgsmålet om ikke bare i skal acceptere den og få lukket sagen.

Det afhænger også af hvad der er gået forud for den aktuelle hændelse, og om der har været dialog med medarbejderen nu "temperaturen" er faldet lidt.

Har der ikke været nogen kontakt, må rådet være straks at tage kontakt til en advokat, og få belyst sagen fuldkomment, således at denne er klædt på til videre behandling.
Uberettiget bortvisning af medarbejder kan medføre betydelig økonomisk "smerte"

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46501
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg vil godt fastholde lidt koldt vand i blodet

Hvis det er en relativt ny ansat og der har været klar trusselsadfærd inkl. smde noget i hovedet på chefen (papir godt nok men whats next) og et vidne på episoden -så pust lidt ud

En advokat kan koste en masse og gør ingen forskel up-front som jeg ser det.

Har trådstarter medlemskab af arbejdsgiverforening er den oplagt at bruge her. Jeg har selv siddet som part i mægling DA/fagforening et par gange.

Ellers ville jeg afvente. Det kan jeg slet ikke se hvad der sker ved - (ud over mit tidl. forslag om at skrive en begrundelse til medarbejderen omkring den truende affær og beklagelse af den nødvendige bortvisning)

Det er klart at man skal ha advokat på i samme sekund man får krav - via fagforening normalt, men jeg kan ikke se hvad man får ud af at ofre en avokatgennemgang, inden det sker.

Medarbejderen er måske ikke i fagforening og vil ikke ha let uden, at løfte en sag om uberettiget bortvisning for truende adfær. Han vil få a-kasse karantæne og det vil som jeg ser det være max beløbet i spil om noget.

Er der ikke vidne, eller er det en medarbejder med længere ancienitet der er bortvist, så ville jeg nok være mere proaktiv og måske tilmed gå i dialog. Der vil arbejdsretten (eller DA/fagforenings mægling) se tungere på bortvisning end ved en medarbejder med kort ancienitet (og dermed uden god historik og med kort varsel normalt)

Trådstarter kan jo holde os opdaterede hvad der sker

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville ikke turde tage chancen!

Bortvisning er den hårdeste sanktion en arbejdsgiver kan anvende, og disse sager ender altså ret ofte i retten, hvis der ikke kan indgås et forlig.

Jeg ville ikke ud fra de givne oplysninger turde vurdere om episoden evt skulle have medført en afskedigelse i stedet for bortvisning, så at anbefale at afvente en evt videre handling fra medarbejderens side kan være at spille højt spil.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46501
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

hvad ville du vinde ved at betale en advokat up-front? Bortvisning ER sket og den kan der ikke rettes op på som sådanne

Hvad er risiko? Formentlig 0 i mine øjne - men da max løn under karantænetid i a kasse med mindre vi taler en med lang ancienitet som har meget at miste ved bortvisning mod alm opsigelse.

Den karantæne løn vil sikkert ikke overgå prisen for en advokat nu "roder" sig ind i det. (tror det en advokat vil sige - vi venter lige og ser hvad modparten skriver)

Jeg yder ikke garanti men synes ikke der er noget at vinde ved at betale en advokat for at gå ind i sagen inden vi ved om der er en

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)