Hej Alexander
Jeg synes din idé er god, og rigtig fremtidsrettet. Eller rettere sagt, et steg på vejen imod det som bliver fremtiden.
Din idé består af flere dele:
1. En sensor som detekterer om en P-plads er ledig, og enhed enhed som sender resultatet af sensorens måling med bestemte intervaller.
2. En app som tillader forespørgsel efter ledig P-plads, og får retningsangivelse tilbage.
3. En central computer som modtager sensorenes signaler, og kommunikerer med appen.
Sensor og kommunikationsunit: Er nødt til at være billig, både at producere og montere, på grund af volumen. Videre, du skal kunne angive hvordan den skal virke. Hva skal den detktere, range, følsomhed? (Hvordan fungerer sensorer på P-pladser i dag? Hvordan påvirkes den af sne/is? Hvordan kommunikerer den med centralen? Wifi? Bores ned, fræses ned? Vedligehold?
App - det vil være den enkleste komponent.
Centralen - Denne hved hvor hver enkelt sensor er (geolocation), og derved hvad som er ledig. Den tager sig også af kommunikationen med appen, herunder reservationer. Den kan evt. også håndtere betaling.
Ud over CO2 besparelse vil der også være en samfundsøkonomisk gevinst i den sparede tid.
Hvad er så fremtidssikret i dette? Desverre kun Centralen.
Det skyldes at når - om ikke frygtelig mange år - vil vi have biler som styrer alt selv, og så er det selvsagt at den også finder P-plads. Ikke via en app, men via bilens computer og navigationssystem. Ikke via sensorer i vejbanen, men fordi bilen selv ved hvor den er. Føreren har fortalt bilen hvor de skal, og bilen vil være i konstant kommunikation med centralen om hvor det vil være praktisk at parkere. Centralen ved hvor det er ledig (alle steder hvor der ikke er en bil som har rapporteret at den har parkeret). Når bilen så (selv) parkerer på et angivet sted, melder den dette til centralen, som markerer stedet som optaget. (Hvis bilen ikke parkerer, så giver centralen pladsen til en anden) Når bilen så kører igen, så foretages billing.
Der vil være en overgangsperiode, hvor nogle biler vil kunne finde plads selv, og andre ikke. For de avancerede biler, kan dette mitigeres ved at de selv detekterer at en tildelt P-plad er optaget. De melder dette til centralen, og får tildelt en ny. Centralen markerer den på en speciel måde, og kan bede andre biler som kører forbi at holde øje med om den fortsat er optaget.
Alternativt, så settes der af egne P-Pladser som kun er lovlige for de avancerede biler.
Men, indtil der er mange nok biler til at det ovenstående interimsystem skulle kunne fugere, kan din løsning fungere.
Men, jeg vil anbefale at du tager udgangspunkt i det langsigtede, og uanset fokuserer på centralen, og hvilken funktionalitet denne kan have. Husk at få med at den skal kunne kommunikere med ulige bilfabrikanters systemer. Og - det skal være en global løsning - ikke bare København.
1. Inputgivere (som fortæller at der står en bil på en P-plads) er enten fysiske sensorer eller bilens computer.
2. Navigation sker gennem en app, eller bilens GPS, eller bilens computer.
Lykke til med at overbevise de andre i din gruppe.
mvh Øyvind