Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sambeskatning?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Jan 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige et par hurtige spørgsmål ift. sambeskatning af holding og driftselskab (holding ejer driftselskab 100%)

Hvis vi nu antager at holding fik 10.000 i UNDERskud og driftselskabet fik 5.000 i OVERskud (begge beløb før skat!), så vil jeg jo umiddelbart bogføre 24,5% (selskabsskatten) af disse beløb "Skyldig selskabsskat" på balancen i hvert selskab - da jeg jo ikke har betalt (eller fået penge retur fra Skat) endnu.

Men hvordan påvirker sambeskatning mig i dette tilfælde?

1) Skal jeg betale skatten af overskuddet i driftselskabet til Skat (altså rent faktisk overføre penge til dem)? Eller bliver det "spist" af mit underskud i holdingselskabet?

2) Hvis ja i pkt. 1, får jeg så rent faktisk penge ind på kontoen fra Skat i mit holdingselskab?

Har læst mig til, at der er tvungen sambeskatning i DK, så jeg antager lige et kort øjeblik, at svarende på ovenstående er "Nej" og "Nej"...

3) Hvordan bogfører jeg så den manglende betaling til Skat fra driftselskabet "op i holdingselskabet" - eller lader jeg bare beløbet stå i driftselskabet som skylding skat? Jeg tænker, at hvis jeg en nu næste år rent teoretisk solgte mit driftselskab, så skulle Skat vel til den tid have deres tilgodehavende?

Beklager hvis mine spørgsmål er lidt små-dumme...

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Der er som du selv siger tvungen national sambeskatning. Det betyder at dit underskud i holdingselskabet bliver anvendt i driftsselskabet. Driftsselskabet skylder således holdingselskabet i dette tilfælde holdingselskabet den skat de har sparet. I dette tilfælde sparer dit driftsselskab skatten af en skattepligtig indkomst på kr. 5.000. 24,5% af kr. 5.000 skal således posteres på mellemregningen til holdingselskabet.

I holdingselskabet indberetter du jo den skattepligtige indkomst for de sambeskattede selskaber, hvilket betyder at der ikke skal afregnes skat i dette tilfælde for indkomståret og du vil ultimo have kr. 5.000 at videreføre til næste indkomstår. 

I driftsselskabet skal du således bogføre kr. 1.225 debet skat af årets resultat (skatten af kr. 5.000) og kredit på mellemregning til holdingselskab. I holdingselskabet skal du kreditere beløbet som koncernrefusion i skat af årets resultat og debet tilgodehavende driftsselskab. Hvis du vælger at indregne det udskudte skatteaktiv (de resterende kr. 5.000) skal du også kreditere udskudt skat af årets resultat og debet udskudt skatteaktiv. 

Tilmeldt 2. Jan 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Tak for DIT hurtige svar og beklager min langsomme opfølgning! Embarrassed

Lige en hurtigt opfølgningsspørgsmål:

Hvis vi nu antager, at holdingselskabet i år 2 generer et nul-resultat, altså hverken over- eller underskud, men driftselskabet så laver et overskud på 25.000,- - hvilket af de to selskaber afregner så til SKAT?

Jeg tænker, at holdingselskabet jo fra år 1 har penge tilgode hos SKAT, som driftselskabet så kan modregne i år 2 (minus det som der selvfølgelig allerede ER modregnet i år 1)...

Så umiddelbart vil jeg mene, at driftselskabet skal afregne til SKAT (og altså betale aconto skat i marts og november måned), og så holdingselskabet efter år 2 nu har hele sit "tilgodehavende" på mellemregningskontoen til driftselskabet og ikke længere hos SKAT - men er min antagelse rigtig? Tongue Tied

Fra Holbæk
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 07:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Der skal betales skat af 20.000. Driftselskabet skal godtgøre Holding da det bruger holdingselskabets underskud.
Du får ikke acontoopkrævninger de første år så vidt jeg husker. De baserer sig nemlig på indberetningen af selvangivelsen og denne har du ikke foretaget endnu. Du skal således selv sørge for at betale noget frivilligt.

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)