Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Angivning af importmoms

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 13. Jul 12
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kære iværksættere

Jeg har igennem flere år importeret forskellige varer fra Kina samt Amerika.
Tidligere modtog jeg et brev fra skat, hvor der var angivet en opgørelse af Told, samt hvilket beløb jeg skulle angive på min næste momsindberetning.

Nu har vi dog fået en god fragtaftale i hus med UPS.
De sender os først en faktura for forsendelsen, og derefter en "total ekspress angivelse" hvor toldsatsen, moms, varekode mm. er angivet.
Jeg ser ikke umiddelbart en kategori med "Dette beløb angives som importmoms på din næste moms indberetning"
Tvivlen vil jeg komme til gode, og håber på i kan forklare mig hvordan jeg ser/udregner dette beløb selv. Det er muligvis et åbentlyst svar, men jeg er i tvivl og vil gerne have det lavet ordenligt.

Jeg ser frem til nogle svar, og sidder klar på tasterne hvis jeg bør angive flere oplysninger for at kunne få et fyldestgørende svar.

Hav en god aften.

Mvh
Asbjørn Vohnsen
av@apago.dk
+45 60171014 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal bruge et regnskabsprogram. Det vil har en konto til varekøb fra EU og en til varekøb uden for EU. Når du bruger den konto, vil programmet automatisk udregne importmoms som

25% af hele varens pris + told + fragt - lægges på som importmoms (EU eller uden for EU) og hvis du er momsregistreret og det hele er til erhvervsmæssig anvendelse, så helt samme beløb på din købsmoms - lige som du vil få opgivet hvilke rubrikker du skal bruge

Se også http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/moms-ved-import.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Jul 12
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for din hurtige respons.

Lad mig opstille et konkret eksempel.

Fakturapris i national valuta: 3960 DKK
Transport: 810 DKK
Toldværdi i alt = 4770 DKK

Toldsats : 2,9% = 138,33DKK


Se det vedhæftede dokument.
Der er Tolden angivet til 2,9%
Og Moms til 25%. Men udregnet fra et grundlag på 5255 DKK
Hvad kommer dette grundlag fra? Jeg kan forstå hvis grundlaget var 4908 DKK som er den totale toldværdi + Tolden?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

tror det har med forskel mellem officielt kurs og toldkurs. Du kan bare bruge den pris du faktisk har i DKK og indtaste i dit regnskabsprogram for alle tingene  så har du korrekt importmoms. Den koster jo ikke eller giver staten andet end statistik der forklarer bla.a din alm. moms og dit forretningsmønster. Den lille forskel er sikkert toldkurs bare - jeg ville ikke bruge tid på at fundere  tror jeg

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12667
Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Asbjørn

Glem alt det vrøvl John skriver ;-) 

Selvom du er blevet kunde hos UPS, vil du stadig den efterfølgende måned modtage den sædvanlige opkrævning fra SKAT vedr told / moms (det er de talt du skal bruge).  Den "fuldstændige Express" er så ment bare din dokumentation på at varen er indfortoldet. 

Hilsen

Ravn

Tilmeldt 13. Jul 12
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay så i dette tilfælde ville beløbet, der skulle angives som importsmoms være 1227 DKK, såvidt man udregner prisen fra den totale toldværdi på 4770?
Korrekt?

Tusind tak for hjælpen.

Hav en god aften

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad var det som var galt i det jeg skrev. Jeg skriver da bare, at han skal tage de tal han får - og han må da bestemt godt anvende de tal han konkret ser i sin bank som hævet i DKK - ved angivelse af importmoms

Disse tal - de konkret - er jo også dem han skal bruge i sit regnskabsprogram - som regner importmoms automatisk og det er da 100% godkendt af skat/moms/told- og han må/skal vente til han ser det konkrete tal tilmed - Derimod kan jeg ikke se om forskellen er toldkurs alene

Hvis man skal bogføre import moms ud fra noget andet end det som man faktisk skal bogføre vare + told + fragt til og det skal stemme med banken og man anvender et hvert nyere regnskabsprogram, så må man bruge de aktuelle faktiske kurser man veksler til - ellers er alle nyere regnskabsprogrammer sat ud af spillet, og man skal bogføre på en konto uden importmomsberegning  og så manuelt bogføre importmoms - Den holder i mine øjne slet ikke  i  2014

Her forklarer BDO netop at den med at bare anvende tolds tal ikke fungerer med moderne regnskabsprogrammer - da man jo SKAL bogføre den konkret værdi og ikke er tvunget til at rode med forskel i kurs mellem toldkurs og faktisk vekslekurs

Man kan godt opleve at man har modtaget faktura, men afventer told og fragt regning. Da told og fragt skal indgå i importmomsen, skal man bare vente med at bogføre indtil man har modtaget disse tal

IFLG reglerne skal man bare bogføre fakturaen uden importmoms og først når tallene til beregning af importmoms er kendt, skal man bogføre denne. Det er jo ikke en måde der fungerer med moderne regnskabsprogrammer, og med mindre man taler større beløb og periodiseringer ved årsskifte, så skal man derfor bare vente med at bogføre selve fakturaen på en konto med importmoms, indtil man har fragt og told, så man kan beregne importmomsen automatisk i ens bogføringsprogram ud fra konkrete tal.
Med andre ord - citat igen 
 så man kan beregne importmomsen automatisk i ens bogføringsprogram ud fra konkrete tal.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Jul 12
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi modtager ikke disse breve fra skat. Og det har vi ikke gjort i 6 mnd. Det er derfor jeg ønsker at kunne udregne det selv.

John: Vi bruger pt. ikke et regnskabsprogram, da vi først bliver koblet på til Januar.
Vil du uden tøven mene at jeg kan bruge de tal. Altså i mit eksempel 1227 DKK og indberette som importmoms under købsmoms?


Tak for hjælpen 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Vohnsen:
John: Vi bruger pt. ikke et regnskabsprogram, da vi først bliver koblet på til Januar.
Vil du uden tøven mene at jeg kan bruge de tal. Altså i mit eksempel 1227 DKK og indberette som importmoms under købsmoms?
jegge  vil da stadigt gerne høre om Ravn vil fastholde at man ikke må bruge de konkrete tal - varens faktiske pris + told + fragt osv som man har betalt og som man SKAL bruge i sit regnskabsprogram - og dermed lade regnskabsprogrammet udregne importmoms selv

Selvklart må man også bogføre hele importen på konti der ikke regner import moms og så manuelt lave importmoms ud fra tolds tal - men det er OK at bruge regnskabprogrammernes automatik som kræver man bruger de konkrete DKK tal

Det gør ALLE regnskabsprogrammer jeg kender, og skal man IKKE gøre det, men bogføre ud fra tolds tal (hvis man får dem - det troede jeg som også man gjorde) - så skal man nu ha en helt anden konto for import uden for EU som slet ikke regner importmoms - og så helt manuelt bogføre tolds tal. 

Den tror jeg ikke et sekund på i 2014 - det er helt legalt at man bruger alle regnskabsprogrammers konti for Import af varer / ydelser fra uden for EU til bogføring af helt konkret pris for varen + told + fragt på den konto, og dermed får en helt automatisk beregning af importmoms.

Da jeg fastholder det, trods Ravns venlige tone, så skal du også kunne gøre samme manuelt - specielt når du ikke har tallene fra told - og det er så (jeg ser ikke dit eksempel og vil heller ikke regne konkret)

Varens pris + told og fragt m.m - Det præcise tal du har betalt for de ting i DKK - gange 25% som du bogfører under importmoms varer uden for EU som kommer til at virke som salgsmoms - og når det er til erhvervsbrug - helt samme beløb bogføres under købsmoms.

Du skal altså være opmærksom på, at du i momsangivelsen skal separere alm, salgsmoms og så den importmoms der også lægges til i samme gruppe = som salgsmoms - hvor modposten under købsmoms - bare hører til din alm. købsmoms. Det er ikke så let uden et regnskabsprogram, men det er jo dit valg. Dinero er feks gratis og har konti og automatisk beregning af importmoms helt som alle andre moderne programmer

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12667
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Importmomsen skal jo tidligst angives i den måned du mostager opgørelsen fra SKAT.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)