Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

firmaoverdragelse

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 5. Jan 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Har et par spørgsmål om firmaoverdragelse.

Jeg har et APS firma sammen med en kammerat, min kammerat vil gerne ud af firmaet da han ikke brænder for det mere. Aftalen jeg har lavet med ham er, at han beholder 10% af firmaet, men afskriver sig en hver ret til at blande sig i driften. Han får sit indskud tilbage -10%, da de bliver i firmaet. Firmaet har en ok økonomi ellers, og der er penge nok til at betale ham ud.

Er der noget jeg skal være opmærksom på? Det er hans ven der er revisor, og laver alle overdragelses papirerne. Jeg stoler som udgangspunkt på ham, men vil gerne være sikker.

I tilfælde af et overskud, kan han så kræve 10% om året af det, eller?

På forhånd tak, og håber i kan hjælpe.

MVH

Jonas

Fra Kolding
Tilmeldt 11. Sep 14
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jonas 

Nu må du ikke hænge mig op på den, men umiddelbart kan han formentligt have krav om 10% alt hvad virksomheden ejer, hvis du forstår.

Men igen jeg er ikke fuldstændig sikker...

Mvh.

Ivan 

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Da han beholder en ejerandel på 10 procent vil han som hovedregel have adgang til 10% af overskud og udbytte.

Det afhænger dog af, hvordan papirerne udformes. Hvorfor ikke købe ham helt ud af selskabet?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonas dj:

Har et par spørgsmål om firmaoverdragelse.

1

Jeg har et APS firma sammen med en kammerat, min kammerat vil gerne ud af firmaet da han ikke brænder for det mere. Aftalen jeg har lavet med ham er, at han beholder 10% af firmaet, men afskriver sig en hver ret til at blande sig i driften. Han får sit indskud tilbage -10%, da de bliver i firmaet. Firmaet har en ok økonomi ellers, og der er penge nok til at betale ham ud.

Er der noget jeg skal være opmærksom på? Det er hans ven der er revisor, og laver alle overdragelses papirerne. Jeg stoler som udgangspunkt på ham, men vil gerne være sikker.

2

I tilfælde af et overskud, kan han så kræve 10% om året af det, eller?

På forhånd tak, og håber i kan hjælpe.

MVH

Jonas

1 Det kan jo være en formulerings forståelse, men hvis han beholder 10% af sit indskud og han ejer 50% idag, så ejer han jo kun 5% af virksomheden fremad - (nok til at han lige skal være med i det nye offentlige ejerregister)
 
2 Ja han har som udgangspunkt ret til andel af overskud i forhold til sin andel - 5% ud fra det du beskriver   Køb ham helt ud hvis du kan   vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonas dj:
an får sit indskud tilbage -10%, da de bliver i firmaet. Firmaet har en ok økonomi ellers, og der er penge nok til at betale ham ud.

Hvor kommer pengene til at købe de 40 % af anparterne fra? Fra dig eller selskabets pengekasse?

Hvis det er fra anpartselskabets pengekasse skal du være opmærksom på at et aps kun kan anvende frie reserver til at erhverve egne anparter. Endvidere skal en beslutning om at lade jeres aps købe egne anparter vedtages på en generalforsamling.  Slutteligt skal selskabskapitalen i aps stadigvæk være mindst 50.000 kr når man fratrækker de anparter som aps selv ejer....

 

Jonas dj:
I tilfælde af et overskud, kan han så kræve 10% om året af det, eller?

Han kan ikke kræve 10 % af et års overskud. Udbytte besluttes på en generalforsamling - og der har du majoriteten med 90 % af stemmerne. Så det er reelt dig der bestemmer om der skal betales udbytte eller ej, hvis midlerne til det er til stede. Din makker har så ret på udbytte svarende til de anparter han ejer.

Med en stemmemajoritet på 90 - 10 i dit favør bør der ikke være grund til at indgå ejeraftaler, da du med denne ejerandel er i fuld kontrol. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Super point med hvis det er tanken at selskabet selv køber andelene - vigtigt at ha med.

Jeg ville nu bruge ejeraftale i alle fald - både af hensyn til 10% manden - måske sikre mod konkurrence virksomhed (selv om standard sikrer den del) og for at f.eks. aftale at 10% manden tilbyder sine anparter i forkøbsret til 90% manden - som til den til faktisk han være en 50% mand med måske andre ejere inde over - så jeg ville selv 90/10 lave en enkelt ejeraftale

Stadigt virker det måske klogt at se købe alt med det samme - men der kan jo ligge specielle overvejelser med de 10%

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Jan 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Først mange tak for de hurtige svar.

Det er således at min kammerat havde fundet på navnet til firmaet, og havde et par produkter han havde fundet på. Så syntes egentlig det er fair nok han ejer 10% stadig. Han afskriver sig en hver ret til at blande sig i driften, og har tilbudt hjælp hvis det er nødvendigt.

Det er fint i lige for nævnt det med 50.000kr. Som skal være i firmaet. Aftalen med ham er han får 10.000kr. Om måneden indtil hans indskud er betalt ud -10%.

Håber det her giver lidt lys over det.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonas dj:
Aftalen med ham er han får 10.000kr

Er det dig eller selskabet som betaler ham de 40.000 kr?

Hvis det er selskabet - så skal den ansvarlige selskabskapital være mindst 90.000 kr.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonas dj:

Det er fint i lige for nævnt det med 50.000kr. Som skal være i firmaet. Aftalen med ham er han får 10.000kr. Om måneden indtil hans indskud er betalt ud -10%.

Håber det her giver lidt lys over det.

ikke rigtigt- Hvordan får han 10.000 kr om måneden? Er det firmaet der betaler ham - så må det jo kun være som løn med A skat (går ikke ud fra det kan gives som udbytte fra fri kapital) Det gir i så fald jo ikke overdragelse af aktier.

Det kan han kun få ved at DU køber dem af ham med egne frie midler - eller - ved at vedtægter og kapitalforhold og alt tillader firmaet at købe dem - og der kan jeg ikke reglerne i hovedet men tror ikke det må eje f.eks. 40% af sig selv uanset hvad (kan dog ikke regler for unoterede)

Skulle I ikke la en revisor udarbejde det her?

vh John Hannokver

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
der kan jeg ikke reglerne i hovedet men tror ikke det må eje f.eks. 40% af sig selv uanset hvad

Det er ikke noget problem så længe den ansvarlige selskabskapital fratrukket selskabets beholdning af egne aktier er mindst 50.000 kr. 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)