Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nogle Datamatiker her, eller har kendskab til jobområdet?

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 31. Jul 15
Indlæg ialt: 232
Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Generelt tror jeg det er bedre at tage en datatekniker-uddannelse, da jeg har indtryk af at der er bedre jobmuligheder inden for drift.

Måske du kan skifte spor ved at tage mcse + andre relevante certificeringer.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Daniel (push_pop):

IT er et utaknemmeligt fag.

Jeg er fuldstændigt uenig, det er et ekstremt taknemmeligt fag, som for rigtigt manges vedkomne har ført til spændende arbejdsliv og store lønninger, men intet kommer af sig selv.

Den generelle ledighed i branchen er nok omkring 5% og antallet af stillinger med Java i teksten, så det er ikke branchen den er gal med. Men det spændende spørgsmål, er jo så unægteligt hvordan du får din bid af kagen.

Jeg har til tider selv fingrene med i spillet, når der ansættes nye udviklere, så her er et par af de ting, jeg selv kigger efter.

- Jeg vil gerne se folk der tager ansvar: I dit tilfælde hvor du har været arbejdsløs i et år, så ville jeg blive imponeret hvis du havde bidraget til et eller flere Open Source projekter, havde en høj score på Stackoverflow og en eller flere små gratis apps i AppStore.

- Jeg vil gerne se folk der er holdspillere. Så jeg leder efter tegn på, at kandidaten vil gøre en indsats for at passe ind, f.eks. hvis jeg er et skjorte og slips sted f.eks. en bank, så vil t-shirt og beskidte jeans være nemmest ekskluderende, omvendte er jeg et t-shirt sted f.eks. en lille ung iværksætter biks, så vil det være skidt.
Hvis du ikke er sikker på stedets type, så er en pæn neutral skjorte (f.eks. Stenstrøm) og et par mørke jeans, altid et godt bud og jo nyere tøjet er jo bedre.

- Jeg vil gerne se folk der brænder for deres for fag, glæder man sig til næste version af sproget, ved man hvad den indeholder, kan man overordnet til lidt mere eksotiske sprog Scala, F#, Ruby etc.

Jeg ville ikke tøve med at ansætte en medarbejder der opfylder ovenstående listen, fremfor en med 3-5 års erhvervserfaring, der ikke gjorde.

Jeg håber du snart finder et job i branchen, og ser de lysere sider af den. 

Fra Aalborg
Tilmeldt 16. Jun 10
Indlæg ialt: 79
Fra  Excelautomation Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jobmuligheder

UCN (Aalborg) har pålagt såkaldt dimensionering på datamatiker-uddannelsen, hvilket primært skyldes at den procentvise andel som kommer i arbejde - efter afsluttet uddannelse - er for lav. De fleste arbejdspladser efterspørger højtuddannede kandidater - det er der ingen tvivl om. KMD har valgt at tage nye metoder i brug, for at kunne oprette deres efterspørgsel på højtuddannede programmørerer. De er simpelthen en mangelvare, og KMD har derfor valgt at "skole" deres egne folk. Hér kommer datamatikeren ind i billedet, for det er præcis dé folk som bliver ansat; deres job bliver således en 50/50 viderebygning af de objektorienterede paradigmer i et periodeforløb på ca. ét år. 

Når det er sagt, så er du ved første ansættelse naturligvis bedst stillet, med den uddannelse som har det højeste "kvalifikationsniveau" - men det afhænger selvfølgelig meget af hvilke jobs du har interesse i, og som du vælger at søge.

I efteråret 2014 blev der indført et loft over optaget på en række videregående uddannelser på universiteterne, professionshøjskolerne og erhvervsakademierne

Kilde: http://ufm.dk/uddannelse-og-institutioner/videregaende-uddannelse/dimensionering

Løn

Løn er selvfølgelig direkte proportionalt med erfaring, hvordan dine tidligere job har været, og selvfølgelig din evne til at overbevise din kommende chef om at du er den rette mand til opgaven/jobbet. Som du nok kender det fra dine tidligere jobs, så bliver man oftest ansat til en "lavere" løn, og bliver så "lovet" at man vil stige efter de 3. måneders ansættelsesperiode. 

Min egen omgangskreds fortæller, at datamatikere ofte bliver ansat til omtrent 8.000-10.000/mnd mindre end eksempelvis softwareingeniører og dataloger. Men viser du dit værd, er hurtig til at omstille dig/lære nye sprog, og knokler du når der er brug for at blive knoklet, så vil du stige til samme lønniveau efter et år. Det skal selvfølgelig tages med et gram salt, for det afhænger meget af virksomheden du er ansat i, og dine egne evner.

Kilde: http://www.lonstatistik.dk/lonninger.asp?job=Datamatiker-4189

Kilde: http://xn--ln-lka.info/datamatiker-l%C3%B8n

Daniel 

Daniel (push_pop):

Vælg for alt du har kært din uddannelse ud fra efterspørgsel ikke ud fra interesser!

Fuldstændig uenig. Du skal da aldrig påtvinge dig selv, at gå igang med en uddannelse som du ikke har interesse indenfor. Enten falder du fra midtvejs, eller også risikerer du at ende i den situation, at du ikke finder de kommende jobs interessante. 

Konklusion

Hvis du ved med sikkerhed, at din uddannelse skal omhandle IT/programmering, så skal du finde ud af, om du vil gå 5 år på universitetet eller 2½ på datamatikeren. Universitetet tager meget den matematiske tilgang til problemerne - og det er faktisk uanset om du vælger softwareingeniøren, eller datalog-uddanelsen. Matematikken er en så dækkende del af problemløsningsprocessen, at du skal have et godt matematisk fundament i baggagen, for ikke at risikere at falde bagud. Algoritmer, effektiviserer og løse opgaverne med mindst mulig kode, er i fokus. Har ovenstående din interesse, så er det den vej du skal gå.

Vil du hellere den praktiske retning, så skal du tage datamatikeren. F.eks UCN har samarbejde med flere nordjyske virksomheder, som har en række datalogiske problemstillinger, som du alene eller i samarbejde med et par andre, får lov til at løse. Har du brug for den pragmatiske tilgang til problemstillingerne, så skal du absolut vælge datamatikeren.

Men husk uanset hvilken uddannelse du vælger, så er dit kompetancehæfte meget mere værd end uddannelsesbaggrund. Jeg vil til hver en tid, ansætte sågar folk uden nogen uddannelse, men et par gennemførte projekter, som de har lavet i deres fremtid, fremfor en skoledreng, som intet erhvervsmæssig fundament har.

Og til sidst så er der jo altid den mulighed at du kan blive selvstændig/freelancer. Foruden Amino, findes der tusindevis af opgaver/jobs derude, som du kan byde ind på. Ellers så lav en folder, og smid den ind hos de lokale virksomheder. Det er sådan set kun dig selv, der sætter begrænsningen. Her betyder uddannelse intet - du kan komme direkte fra 30 år i skraldemands-branchen, og så snuppe opgavnerne foran dine konkurrenter. Du kan eventuelt love at du løser opgaven til 100% tilfredshed, ellers så skal kunden ikke betale en krone. Det har jeg personligt haft stor success med - for hvad kan kunden miste?

Mvh

Jimmi N.

Fra 3000 Helsingør
Tilmeldt 27. Jul 15
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Sandheden er forskellig for forskellige mennesker. Men hvor ville jeg altså ønske nogen satte sig ned og fortalte de unge mennesker hvordan tingene virkelig fungerer på arbejdsmarkedet. Uddannelse og viden betyder i virkeligheden meget lidt.

Arbejdsgiver vil se på cv'et at du har arbejdet med det de ønsker - indenfor de sidste 3 måneder. Det er nok at kune nævne det. Ingen kommer til checke det du har lavet, fordi det altid tilhører et andet firma.

Arbejdsgiver vil altid foretrække hvis nogen i firmaet har relationer til dig. Sekundært hvis de kan validere dine positive referencer gennem forbindelser. Positive referencer alene... står alene.

Arbejdsgiver ansætter kun dem de kan lide - uanset uddannelsen.

Arbejdsgiver ansætter heller ikke nogen de ikke kan forstå, så uanset hvilken uddannelse du vælger, så husk at angive skudsikker baggrund, hvor uddannelsen passer ind i dit liv. Forestil dig som en filmstjerne i en film om dit liv... hvordan vil du sælge filmen?

Vælg ikke kun uddannelse med hjertet - vælg måske også noget, som åbner op til andre muligheder. Mennesker forandrer sig. Det som synes fedt nu er måske ikke det samme om 5 år. Eksempel... En advokat i dansk lov tager normalt ikke bare til Amerika og praktiserer amerikansk lov. En læge bruger latinske navne for kropsdele - og de betegnelser bliver brugt over hele verden.

Uddannelse kommer nederst her : http://jobbank.au.dk/omjobsoegning/57878/du-har-6-sekunder-gor-dit-cv-visuelt

Men alligevel så bliver unge mennesker fortalt gang på gang at uddannelse er vigtig. At det er vigtig at tilstræbe faglig dygtighed. I virkeligheden ansætter firmaer ikke... en uddannelse... de ansætter en person. At IT-projektet så ender med at falde mindre heldigt ud, jo det er en helt anden sag - og har intet med om man lykkes personligt.

Hvor ville jeg ønske nogen oprigtigt fortalte de unge mennesker det.

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)