Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprettelse af firma (Regnskab med tilbagevirkende kraft).

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Nov 14
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle i dejlige mennesker på Amino.

Jeg har søgt lidt rundt omkring, inklusiv her på siden, men fandt ikke noget konkret svar.

Har gået og rodet med et projekt hen over sommeren, som kostede en del penge i materialer, og som egentlig var ment som et testprojekt, for at se om der ville være basis for opstart af firma. Nu er det sådan at jeg jo så at jeg nu gerne vil starte firma, og startede et godt stykke før jul med at oprette konti, men p.g.a. sygdom og andet ventetid, har dette taget lang tid.

Mit spørgsmål er nu, hvor langt tilbage kan jeg køre udgifter, igennem regnskabet på det nye firma?

Så vidt jeg kan forstå, er der ingen specifikke regler, men de ser ikke super positivt på det er FOR lang tid siden.

Håber i kan give mig lidt håb for lidt tilbagebetalt moms :)

-Stephan

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Stephan. Du skal nok ikke regne med at kunne gå mere end 6 måneder tilbage. Skynd dig at blive momsregistreret og bogfør så dine udgifter pr. første dag. Hvis Skat henvender sig, kan du så forklare dig. Og så er det jo ikke kun momsen, som bliver tilbagebetalt, du vil jo også få dine materialer osv. udgiftsført. Måske skulle du gribe fat i en professionel - det virker da som om, det kan betale sig.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 29. Nov 14
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for hjælpen Jørgen :)

Har også set det med 6måneder, men der er jo som sagt ingen decideret lov om det.

Jeg vil prøve at trække det fra, og hvis det er problemer, så kan jeg jo ikke rigtig miste noget ved det.

Spørgsmålet rejser sig så, hvordan fungerer registreringen i et regnskabsprogram? Er det muligt at sætte det ind for datoen for købet, og få programmet til at registrere det som værende fra første momsperiode?

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 01:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Du registrerer købet på dag 1 i dit regnskab. Er du f.eks. momsregistreret fra 14/1 2015, skal de fakturaer, du har inden da, dateres 14/1 2015. Herved indgår momsen i første momsperiode.

Jeg kan i øvrigt ikke lide udtrykket "trække fra" - i et firma er det blot en udgift. Du siger jo heller ikke om en indtægt, at du "lægger den til". Never mind, det var bare et host.

Tilmeldt 29. Nov 14
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 01:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for din tid Jørgen.

Jeg er ikke så meget inde i alle systemerne, men ja, det er jo ganske rigtigt penge man har "lagt ud" som gerne skal tilbage. :)

Jeg kan godt fornemme det ville være en idé at få fat i en revisor til at gennemse det hele fra dag et.

Med en enkeltmandsvirksomhed er der ikke så mange ben i at skrive et simpelt regnskab, og beholde sine kvitteringer for udgifter, og så ellers indberette moms hver 3. måned, men det lader til at med et IVS er det næsten et must at rådgive sig med en revisor.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)