Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Alder har en betydning!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Faaborg
Tilmeldt 1. Nov 12
Indlæg ialt: 9
Fra  Aronia-Galleriet Skrevet kl. 01:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, når jeg skriver dette indlæg, er det fordi jeg føler en stor uret færdighed på grund af min alder.

2008 flyttede jeg fra Sjælland til Fyn sammen med min mand. Dengang var jeg 65 år gammel. Vi byggede et nyt hus, tiden var med os. Vi flytte,  fordi vi ville være i nærheden af vores datter. At bryde alle broer er ikke nemt. Det er gået godt. Men, jeg savnede noget i hverdagen, noget som gav mig indhold, også fordi jeg ikke kendte nogen mennesker på Fyn.   I 2010 så jeg filmen den store vandring af Pingviner over Antarktis. Jeg blev meget grebet af naturen og pingvinerne, og begyndte at male pingviner. Jeg malede så mange malerier, at jeg kunne skrive børnebøger hvor jeg har anvendt alle mine malerier. Børnebøgerne kan også lejes på biblioteket.  

I 2011 kom TV2 Syd  og lavede en udsendelse om mig og mine pingvinmalerier.

Ved siden af fik jeg interessen for Aronia bær også kaldet surbær, fordi vi har en hæk af disse bær omkring vores have. Jeg begyndte at undersøge alt om bærret, og blev overrasket over bærrets mange vitaminer og antioxidanter. Jeg skrev et opskriftshefte, fordi der ikke fandtes noget materiale om det. Det korte og det lange er, jeg lavede en hjemmeside både med mine malerier men også en hjemmeside, med Webshop som hedder www.Aroniahaven.dk og www.pingvinmalerer.dk

    Jeg fandt frem til, at jeg kunne importere Aronisaften fra Tyskland, og åbnede min egen forretning i Korinth. Min drøm var også at lave et pingvinmuseum, fordi jeg fandt ud af, at der er 17 forskellige pingvinarter. En ide begyndte at vokse, at lave et pingvinmuseum. Jeg malede alle 17 pingvinarter og lavede en pingvinfolder med oplysninger om hver pingvinart og hvor de lever. Efter et år i Korinth flyttede jeg min forretning til Faaborg, direkte på torvet. Der er jeg stadigvæk. Forretningen er lille 32 qm.   Min ide om at lavede et pingvinmuseum voksede. Nu er der et hus til salg, direkte ved Torvet. Så velegnet både til Museum og til forretning. Min mand og mig kunne godt tænke os at købe dette hus. Med denne begrundelse, at jeg så har en husleje som er til at betale. Hvis jeg skulle leje nogle lokale med de samme antal qm. skulle jeg betale 10-12 tusind kr. om måneden.

MIn forretning hedder Aronia-Galleriet. Jeg er også uddannet Håndarbejdslærer, og er begyndt at lave mine egne smykker og syer  mine egne Tunika, og på grund af, at jeg også har en uddannelse som Turistfører er min interesse for turisterne stort. Jeg kunne gøre noget for turisterne, der findes ikke noget lignende i Danmark. Jeg skal også nævne her, at jeg har købt en pingvinsamling på 400 Pingvin figurer fra en mand,  som har samlet pingvin figurer i 40 år fra det meste af verden og sammen med mine 200 figurer har jeg 600 stk. Min Ide er at lave et museet, som er oplysende og inspirerende. Men 3 penge institutter  har sagt nej til min Ide.  Vores økonomi er sundt og vi har  en del af pengene selv og mangler bare de sidste 350 tusind kr. som skal financieres af et pengeinstitut.   

Nu kommer det, man siger! " Hvad så når du bliver syg, bliver alene, eller dør." Ja, hvad kan jeg sige, ja, jeg er en ældre dame som kunne komme ud for disse argumenter.

Yngre mennesker kan også komme ud for disse ting.

Jeg kan tilføre samfundet noget unikt, noget nyt, noget specielt til udkants Danmark. Hvis jeg blev alene, kunne jeg sælge mit nuværende flotte hus, flytte ind i forretningen eller i nærheden af forretningen. Nej, det er ikke det, hvad bankerne mener. Det er tørre tal. Ingen forstår visionerne som ellers er efterlyst. 

Der findes altid nogle mennesker som ikke er som gennemsnittet er. Jeg kan ikke gennemføre dette projekt når jeg skal leje et lokale til dette formål. Mine kompetenser er endnu større en de nævnte.  PÅ bare 5 år har jeg opnået so meget, at jeg ikke selv kan forstå det. Jeg har en viden som jeg gerne vil give videre til gavn for andre, børn, voksne og turister.

Jer er skuffet over forskels behandling på grund af min alder.

Er ellers glad og positiv, og venter måske på et vidunder...

Hilsen fra den uforstående ældre dame Johanna Westphal

Fra Haslev
Tilmeldt 27. Jun 11
Indlæg ialt: 152
Fra  Preisler Group Skrevet kl. 04:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Ideen lyder spændende men jeg forstår godt bankens skepsis. Selvom du har en unik viden du (forståeligt) gerne vil viderebringe kigger de, som du siger, på de tørre tal. 

Og jeg er enig i at alle kan komme ud for sygdom men statistisk set er sandsynligheden større desto ældre man bliver. Derudover er tiden man har tilbage på arbejdsmarkedet jo også bestemt efter ens alder. Banken beslutter jo ikke at låne dig penge fordi du har en vis alder, men fordi det antal år hvor du kan betale pengene tilbage i er lavere end hvis du eksempelvis havde været 50. 

Du skriver at du ikke er som gennemsnittet. Så er der måske ikke et marked for dit museum?0 Qua af du vil låne penge til projektet vil banken have noget modsvarende omsætning. Siger ikke du skal opgive din lidenskab, men overvej om det er en lidenskab mange mennesker deler. Rent nysgerrigt har du lavet en markedsundersøgelse eller på andre måder undersøgt efterspørgslen ? 

Mit råd ville være at søge fonde eller lignende om støtte til projektet, da det netop er oplysende. Du kunne eventuelt tage kontakt til din lokale turistforening og høre om de ville hjælpe dig. Eller alternativt leje et lokale 6-12 måneder og se om projektet fører noget med sig. Er det den succes du antager det vil være vil banken højst tænkelig være mere tilbøjelig til at låne dig penge. 

Held og lykke ! 

 

Fra Faaborg
Tilmeldt 1. Nov 12
Indlæg ialt: 9
Fra  Aronia-Galleriet Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Det du siger lyder ok for mig. I dag er der ikke ret mange som betaler huset tilbage, fordi vi har afdragsfrie lån. Vi selv har et på 30 år som man ikke kan få mere. De er kun på 10 år. Jeg kunne sælge huset igen, eller udleje det som alle andre gør. Igen, det er derfor at der står så mange tomme lokaler fordi huslejerne er for dyre. Det er kun de store kæder som kan betale det.  At leje et lokale gør jeg nu, men det er for lille, det er svært at forlade den lille forretning til fordel for noget stort på grund af det koster 10-12 tusind kr. pr. måned.  Som sagt, skal lokalerne have den rigtige atmosfære. og ikke bare fire vægge. Hvorfor tror du Danmarks radio sender så meget  om pingviner. Det er netop dette dyr som gør indtryk på mange mennesker. Det har det gjort i mange år.  Efter at jeg har været i TV er jeg blevet kendt som pingvinmaler.

Det er et stort arbejde at indrette et Museum bare for at prøve. Jeg vil netop gøre stedet alsidigt, på grund af overlevelsen. Det jeg skal gøre er at markedsføre mig bedre og bruge penge på det, men først når jeg har det rigtige sted. 

Hilsen Johanna 

          

Fra Haslev
Tilmeldt 27. Jun 11
Indlæg ialt: 152
Fra  Preisler Group Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Øhhh .... 30 års lån findes da stadigvæk ?  

Jeg ser ikke DR så skal ikke udtale mig om antallet af deres pingvin udseendelser. Men min pointe var blot at ville du overbevise banken skulle der nok nogle tørre tal på bordet og ikke "blot" en reference til antallet af pingvin indslag på DR. En ting er også når det er gratis, men er det noget folk vil betale for. 

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Johanna, det er da ikke sjovt men jeg tror ikke kun det er din alder der er afgørende. Hvis stedet kun bliver svagt besøgt så er det ikke sikkert stedet har en gensalgsværdi hvis du f.eks. bliver syg om 5år...hvis banken tror det er en fremragende ide som du vil tjene 50000 kr. på hver måned på kan forretningen sælges videre når det ønskes - kommer der kun 5 besøgende om dagen dækker det dårligt huslejen.

Jeg synes faktisk det er en god ide, for jo flere aktiviteter der er i et område jo nemmere vil det være for hoteller ect. at sælge overnatninger, det er ikke et spørgsmål om din ide får folk til at komme til byen, det er et spørgsmål om folk har noget at se på når de er her.

Jeg kender ikke din situation og ved ikke hvad du har undersøgt. Hvis du har kig på en bestemt ledig bygning kunne det jo være ejeren var villig til at indgå en aftale om leje sat ud fra hans samlede årlige omkostninger ved at optage et 30 års lån med afdrag - så du i princippet betaler alt. Han får f.eks. 1mio af banken og dit firma betaler afdrag plus omkostninger på lånet, så om 30 år har han et hus der er betalt. Lukker din business imellem tiden kan du selv sælge den eller udlejer overtager alt og kan udleje dit museum til en anden pensionist hvis han vil (en som kan drive det for lav indkomst). Derved kan du måske få en husleje på 3-4000 plus forbrug (for et hus til 1mio) - og med 3mdr leje forud er du i gang med dit museum for kun 20000kr. Du kan jo leje med et års eller to opsigelse fra din side, så skal udlejer har et år hvor han kan finde en ny lejer/ejer. Så ville det måske koste 50tusind (for dig) at lukke fra den ene dag til den anden. Men det ville være attraktivt at leje ud til dig.

Så skal du have et overskud på ca 200 kr. om dagen 360 dage om året for at dække omkostningerne - jeg ved ikke om man betaler skat(?) - dertil skal du jo gerne have lidt for være der.

Får det dig til at se der er forskellige måder at gøre ting på, jeg kender dig ikke så ved ikke om det er en reel mulighed.  

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)