Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

MPV, salg uden moms ? indføre regnskab salg u. moms ?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Silkeborg
Tilmeldt 11. Feb 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har nogle spørgsmål som jeg simpelthen bliver nødtil at få svar på, jeg er CVR registreret med et MPV, altså er jeg ikke moms registreret.

Jeg har en mindre netbutik som både sælger tilbehør og sælger "service"

Jeg bruger dinero til at føre regnskab og har et par spørgsmål

Jeg køber mine vare i et EU land og på mine kvitteringer for varene betaler jeg moms.

1 . Når jeg føre det ind i Dinero vælger jeg "kontaktkøb" og "vareforbrug" ? jeg skriver det beløb som jeg har betalt incl. moms -  Er det korrekt ?

2 . Når jeg sælger vælger jeg "Faktura" og vælger "Salg af ydelser/vare u. moms" Er det korrekt ?

Mvh Claus

Tilmeldt 26. Jan 15
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Claus

1. Jeg ville oprette købet som 'Faktura fra leverandør' - på konto EU-erhvervelser varer (Rubrik A-Varer) - med det beløb du har betalt inkl. moms :-) Dermed bliver der ikke bogført moms af fakturaen :-)

2. Ja, helt korrekt :-)

De bedste hilsner

Camilla

Fra Silkeborg
Tilmeldt 11. Feb 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for svaret :-)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46541
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Camilla Bengtsson:
1. Jeg ville oprette købet som 'Faktura fra leverandør' - på konto EU-erhvervelser varer (Rubrik A-Varer) - med det beløb du har betalt inkl. moms :-) Dermed bliver der ikke bogført moms af fakturaen :-)

sidder lidt hastigt til her uden tid at checke men - det lyder mystisk. Rubrik A varer er varer der ikke er betalt moms af ved importen men der bogføres i Dinero vel importmoms som 25% under salgsmoms og samme beløb under købsmoms (bliver godt nok neutralt men vil jo være angivet under moms + der angives et beløb som varer der købt momsfrit i EU i rubrik A som et PMV jo ikke skal bruge

Det duer vel ikke for et PMV som jo netop betaler moms ved køb fra EU og derfor slet ikke har rubrik A køb og slet ikke må bogføre eller angive importmoms

Der må være behov for en konto for (ny sikkert) til varekøb fra EU med moms - hvor hele beløbet bogføres - da den moms der er betalt der jo ikke kan trækkes fra i et PMV? Det kan trådstarter let lave-  en ny konto for import fra EU og så vælge ingen moms - sådan lige hurtigt tænkt - sidder på mobil og har travlt

Se lige på det igen Camilla - og trådstarter - hold lige hesten inden du bogfører

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 11. Feb 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 

Jeg afventer indtil videre :-)

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Det duer vel ikke for et PMV som jo netop betaler moms ved køb fra EU og derfor slet ikke har rubrik A køb og slet ikke må bogføre eller angive importmoms

Der må være behov for en konto for (ny sikkert) til varekøb fra EU med moms - hvor hele beløbet bogføres - da den moms der er betalt der jo ikke kan trækkes fra i et PMV? Det kan trådstarter let lave-  en ny konto for import fra EU og så vælge ingen moms 

Jeg er helt enig med dig John. Der skal laves en bogføringskonto (eller tilrette eksisterende) hvor der ingen momskoder er overhovedet.

Uanset hvilket EU-land du køber varen i, så vil de på der her område have en national momslov som er identisk med den danske momslov. Og er man ikke momsregistreret efter den danske momslov, så kan afgiftsfritagelsen jf. § 34 aldrig være aktuel. Og endvidere kan rubrik-oplysninger heller aldrig blive aktuelle. 

 

Så trådstarter, for dig er den moms du betaler ved købet, uanset om varen er købt i Danmark eller hvilket som helst andet EU-land, en del af den samlede købspris.

Tilmeldt 26. Jan 15
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Det har du da fuldstændigt ret i John! Jeg var vidst lige for hurtig ved tasterne i går.

Claus du skal gøre som John og Jesper skriver, jeg beklager forvirringen :-)

Du kan se hvordan du opretter en ny konto her: https://dinero.dk/support/opret-ny-konto/

Fra Silkeborg
Tilmeldt 11. Feb 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Igen Jeg forstår ikke helt, jeg har lavet en ny konto men syntes ikke jeg mødte valget "bogføringskonto" ?! Vil det være nemmere for mig at benytte et Excel ark eller lign ? :)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46541
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :

regnskab - kontoplan - ny konto gi den nummer som ligger et par numre fra en helt tilsvarende konto for salg MED moms og kald den salg UDEN moms - vælg moms som INGEN moms og brug den

Overvej ellers en bogholder eksternt - er ikke dyrt - Uden moms går excel som også men du skal sagtens kunne finde ud af det andet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 11. Feb 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay tak, jeg kigger på det i weekenden :-)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)