Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed med overskud i '14....Skal jeg betale skat af hele overskudet?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Jan 13
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg oprettede min lille sidegesjæft for nogle år siden og har siden ladet alt hvad jeg har tjent stå på min firmakonto og har ikke rørt nogle af dem. 
I 2014 havde jeg så godt 30000 stående på kontoen, som jeg regnede med at skulle bruge på nye projektor i virksomheden i 2015. Jeg må indrømme ikke rigtigt at være inde i reglerne med skat osv. og derfor har jeg også valgt bare at lade alt så på kontoen, så det ikke bliver blandet sammen med med private økonomi m.v.


jeg får nu at vide af en kammerat, som også har en enkeltmandsvirksomhed, at man skal betale skat af alt ens overskud fra år til år, hvilket vil være en kæmpe brøler fra min side, da jeg pt. sidder og har gang i nye muligheder i min virksomhed for at gøre den større. Skal til at starte på import og havde regnet med at jeg ville have mine penge på firmakontoen til rådighed til dette nye projekt...

Al hjælp jeg kan få vil modtages med glæde.

Tak og god dag til jer alle


Venligst,
Kim 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46484
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du skal betale skat af dit overskud - ikke din bankkonto nødvendigvis. Du skal ha ført fuldt regnskab, ellers kan skat jo ikke lige lave kontrol - men indtægter minus udgifter skal du betale skat af. Se hvordan man beskattes i personlig virksomhed http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html 

Du kan i og for sig bruge VSO hvorved du kun beskattes med selskabskat 24,5% for 2014 MEN det er langt fra sikkert du så selv kan lave regnskab og selvangivelse - og så kan en revisor eller bogholder koste en del af det du vinder - og stadigt vil du skulle af med personligt skat hvis du så senere hæver pengene - men det kan du læse meget mere om her: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/virksomhedsskatte-ordningen-kort.html 

Personligt ville jeg med et overskud på 30.000 kr og en skat på ca 13-14.000 kr tage en her og nu og ikke bruge VSO - men det kan man argumentere op og ned for

Vigtigt er blot, at du har et korrekt regnskab der viser det overskud på 30.000 og ikke kun en bankkonto for ellers udsætter du dig for, at skat kan vælge et andet (og måske større beløb)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Jan 13
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for dit svar.
Ærgerligt at man ikke ved bedre. Hvis jeg havde gjort det, havde jeg købt de ting i min virksomhed, som jeg havde tænkt mig at købe nu her i starten af 2015.

Jeg læser op på stoffet og afventer og ser hvad der kommer fra skat.


tak 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46484
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Jan 13
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

I min sammenhæng, er der så mulighed for at lave enkeltmandsvirksomheden om til en anden virksomhed, hvor pengene kan få lov til at stå - og hvis jeg så vil, kan udbetale løn til mig selv?
 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså hvis du regner med at tjene (væsentligt) mere fremover, kunne VSO - som John skriver om - muligvis være en løsning for dig.

Men med det kendskab, du har til regnskab, burde du alligevel få dig en snak med en bogholder eller en revisor. Og går du over til VSO er der slet ingen vej udenom en revisor, som jeg ser det.

Men du taler om penge, du HAR tjent i 2014 og der kan du jo ikke "lige lave noget om" på din virksomhedsform. Overskuddet skal opgives til skattevæsenet og beskattes.
Så må du finde en metode fremadrettet, der passer bedst til dig og din forretning.

Brug nogle penge på at få startet et sundt og godt forløb omkring dit regnskab, så du ikke står i den samme knibe om et år - men med meget højere tal til den tid.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46484
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

du kan godt vælge VSO nu for 2014 - det kan du indtil selvangivelsen, men du skal regne med revisor

Andre virksomhedsformer ja - men du har formentlig ikke kørt længe nok til "skattefri" omdannelse (som heller ikke har med dit overskud at gøre) vil betale sig, så det vil være at lukke og stifte selskab

du skal dog regne med den del fast omk i et selskab så er det for at ændre skat fra ca 17.000 personlig skat af 40.000 til 24,5% eller ca 10.000 i selskabsskat (som du så skal betale personlig skat af i selskab ved løn siden) så tror jeg ikke du vil finde det betaler sig

Skal du ha selskab skal det være for begrænset risiko og så leve med de faste omk . Her kan du se lidt forskel og lidt om omkostnger og andet mellem personlig virk og selskab http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Jan 13
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar.

Men man helt enkelt ikke gøre noget så jeg kan have pengene stående i enten virksomhed, forening eller andet, så pengene kan få lov til at stå og hvis der skal bruges af pengene, som ikke skal bruges i firmaet, skal de beskattes?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46484
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

undskyld men det synes jeg er besvaret og du svarer selv uden at ha givet dig tid tll at læse links eller noget

NEJ det er der ikke - enten selskabsskat eller personskat og selskabskat er i selskab og der er krav om lovplige forsikringer - erhverskonto i bank, stiftelsomk og klart mere kompliceret regnskab en dt korte svar er NEJ et overskud skal altid beskattes enten som selskabsskat eller personlig

vh John 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)