Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan med salg til virksomhed i EU når man bruger brugtmoms?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Jun 13
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 08:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg fik for noget tid siden en ordre fra en kunde i Tyskland, han skrev sine info som om han var privatperson.

Nu henvender han sig til mig fordi han har et VAT nummer og vil have en anden faktura fordi det jo fremgår på fakturaen at det er incl moms. I brugtmomsordningen skal man ikke skrive et moms-beløb, bare at det er inkl. moms og at "Varerne i denne faktura sælges efter de særlige regler for brugte varer, jf. momslovens kapitel 17. Køber kan ikke fradrage købsmoms".

Normalt når man sælger fra virksomhed i danmark til tyskland så skal det jo være uden moms på, men hvordan gør jeg når jeg bruger brugsmomsordning? Skal teksten bare fjernes fra fakturaen? Beløbene tænker jeg ikke skal ændres, jeg har jo faste priser på det hele når jeg handler med brugte varer.

Håber det giver mening.

Mvh

Jakob

Tilmeldt 26. Jun 13
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 08:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm tror måske jeg fandt svaret på UK's side om brugtmoms:

If you are selling goods under the scheme to a registered business in another Member State

there is no requirement to obtain that business’s VAT registration number. If you prefer, you can, in agreement with that dealer, treat the sale outside the margin scheme. If you do that, you can zero-rate the sale under the normal EC supply rules. You will have to obtain the dealer’s VAT registration number and show it on your invoice. 
Tilmeldt 26. Jun 13
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 09:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har også moms på fragten på faktuaren (sendte med GLS), hvis personen skal have en faktura til hans firma skal momsen derfra vel tilbagebetales til ham?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Rekords:

Hejsa

Jeg fik for noget tid siden en ordre fra en kunde i Tyskland, han skrev sine info som om han var privatperson.

Nu henvender han sig til mig fordi han har et VAT nummer og vil have en anden faktura fordi det jo fremgår på fakturaen at det er incl moms. I brugtmomsordningen skal man ikke skrive et moms-beløb, bare at det er inkl. moms og at "Varerne i denne faktura sælges efter de særlige regler for brugte varer, jf. momslovens kapitel 17. Køber kan ikke fradrage købsmoms".

Normalt når man sælger fra virksomhed i danmark til tyskland så skal det jo være uden moms på, men hvordan gør jeg når jeg bruger brugsmomsordning? Skal teksten bare fjernes fra fakturaen? Beløbene tænker jeg ikke skal ændres, jeg har jo faste priser på det hele når jeg handler med brugte varer.

Håber det giver mening.

Mvh

Jakob

Hej Jacob,

For det første kan du ikke sælge med 0-moms (fritagelse efter momslovens § 34) og samtidig anvende brugtmoms på samme faktura.

 

Du kan godt lave en kreditnota til den oprindelige faktura, hvorefter du laver en ny faktura med 0-moms og oplyser det sælges med omvendt betalingspligt.

 

Men der er nogle faktorer som du skal tage i betragtning inden du ændrer fakturaen. De brugte varer som du har videresolgt har du ingen momsfradrag for og må dermed ikke indgå i din samlede brugtmomsopgørelse som du laver ved indberetningen. Derudover er det din risiko, at løfte beviset for at de solgte varer rent faktisk er blevet taget med til Tyskland, hvis ikke du kan dokumentere dette kommer du til at betale almindelig salgsmoms af hele salget.

Så jeg vil helt klart opfordre dig til at få dokumentationen på at varen har krydset den danske grænse til Tyskland inden du begynder at lave ny faktura. Læs evt. juridisk vejledning D.A.10.1.2.2 på skat.dk, der fremgår hvilke krav til dokumentation skat forventer er på plads.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46520
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja du kan ikke kombinere momsfrit salg til EU med brugmoms - Du skal derfor trække de varer der er tale om, over fra købsmoms/brrugtmoms til købt uden moms da de ikke må indgå i de varer som nedsætter fortjenesten og dermed den samlede brugtmoms

De skal derfor bare ses som købt helt normalt uden moms - og til gengæld har du så heller ikke en salgsmoms men en indberetning som EU salg uden moms http://johnhannover.blogspot.dk/2015/01/eksport.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)