Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsret på youtube video?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen, jeg har fundet en video som jeg syntes er rigtig god og brugbar på min webshop. Men sagen er den at den er lidt uprofessionelt redigeret, så jeg vil meget gerne selv have lov at få den redigeret, så teksten også kan stå på dansk, og eventuelt uploade den til min egen youtube kanal. Spørgsmålet er selvfølgelig om jeg må stjæle en video på den måde, eller om jeg evt skal spørge om lov hos ham der har lavet den.

Videoen er uploaded til youtube " title="her">her og reposted på hans blog her. Det kunne være super fedt hvis nogen kan gennemskue evt copyright/rettigheder på videoen Smile

På forhånd tak!

Hilsen Simon

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

  Det korte og rigtige svar er - NEJ, det må du ikke.

Som du selv direkte skriver, så drejer det sig om at du stjæler hans video. Så det giver vel sig selv?
Du må heller ikke redigere i den, f.eks. skifte teksten ud med dansk tekst, så benytte den.

Copyright lovgivningen siger i sig selv at man ikke må viderebringe eller kopiere det pågældende materiale, hverken som helhed eller dele heraf, uanset format (video, tryk m.m.) uden tilladelse fra opretshaveren.

Men, som jeg har skrevet rigtig mange gange efterhånden når der er nogen der har spurgt om de har måtte kopiere/bruge noget de har fundet via Google m.m.: Hvorfor pokker tænker folk ikke så langt, at forsøge at spørge indehaveren om lov, inden de går på Amino eller andre steder og lufter deres tanker om at begå noget, som de inderst inde godt ved ikke er lovligt?

Så derfor kontakt ham og præsenter ham for at du godt vil bede om lov til at benytte hans fremragende video og i den sammenhæng ændre teksterne til dansk.
Det værste der kan ske er at du får et direkte nej eller ikke hører noget tilbage fra ham. Og det må du så også opfatte som et nej.
Men der er da også en sandsynlighed for at du får lov. Og så har du en direkte tilladelse og hvis der så er andre der snupper DIN video, så har du lovgivningen på din side og kan rejse et krav imod dem. Fuldstændig ligesom han kan, hvis du bruger hans video eller noget af den uden hans tilladelse.

/Jesper

 

Tilmeldt 18. Oct 06
Indlæg ialt: 221
Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Pæcis den video må du ikke med da den er uploadet under YouTubes standardlicens, hvis den var uploadet under deres Creative Commons-licenser, må man gerne.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)