Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af beløb fra varer købt sidste år, men ny faktura minus moms først modtaget 2015 - Hvad gør jeg?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Jan 15
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa, 

Jeg har for nylig fået refunderet momsen på et Apple produkt fra Apple selv, og har fået en ny faktura med købet minus moms.

Jeg er med på at hvordan jeg skal bogføre den, men da jeg købte computeren December 2014, skal jeg så bogføre den i mit regnskabsprogram (Dinero) fra 2014, eller skal det være fra 2015 da jeg først har fået den nye faktura (minus moms) i April 2015? 

Hvad er afgørende, dato på ny faktura, eller dato produktet blev købt? 

Vil bare være sikker på at jeg ikke bogfører et relativt stort beløb forkert! 

Mange tak! :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46543
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :

køb fra 2014 - og du har så vel fået kreditnota på den oprindelige og en ny - nu uden moms og den burde så ha samme dato som den oprindelige og den hører til 2014 givet vis så - Det må være noget køb fra udlandet siden den skulle være uden moms og så skal den bogføres som EU køb (eller verden hvis uden for EU) og du skal efterangive importmoms som opstår hvis du bruger konto for Varekøb EU eller verden - Ikke en omkostning men en bogføring og angivelse som er krævet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Sep 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Datoen på fakturaen er altid afgørende for, i hvilket år du skal bogføre den. Så er fakturaen dateret i 2015 så skal den bogføres i 2015.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46543
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :

ikke enig. Dato for faktura er afgørende normalt ja men denne erstatter jo en faktura fra 2014 - og så skal den høre til samme dato som jo så også svarer til leveringen udgår jeg fra - jrg udgår også fra, at den gamle faktura er korrekt bogført den gang i 2014 så den krediteres - ellers er der jo modtaget to fakturaer - jeg mener apple laver en fejl ved den nye faktura hvis ikke der er sendt kreditnota som den erstatter

Iøvrigt er det kun momsmæssigt man altid bruger faktura dato efter min viden. Oftest er faktura dato lig levering men hvis levering og ibrugstagning ligger før så er det tidspunktet for selv fakturaen (ikke momsen med selve fakturaen) helt som en forudbetaling også periodiseres

Her er det dog erstatnig af forkert faktura for en computer leveret og taget i brug i 2014 og så flytter bogholderiet ikke år fordi apple nu korrigerer en faktura til 2015

Bogføres den ikke i 2014 vil afskrivning også komme i forkert år

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)