Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Direktør ApS 3 ejere.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Reersø
Tilmeldt 16. Jul 12
Indlæg ialt: 86
Fra  EnergiKøb ApS Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg er medejer af et ApS hvor vi er 3 ejere der ejer lige meget. Vi har indtil nu kørt det sideløbende med vores normale jobs.

Nu skal jeg til at arbejde fuld tid i firmaet og vil som det ser ud nu blive indsat som direktør, og de 2 andre vil fortsætte i deres eksisterende jobs.

Hvordan sikrer jeg mig selv, og hvad skal jeg være opmærksom på ved at indgå som direktør i firmaet?

Fortsat god aften.

EnergiKøb hjælper private og erhverv med at håndtere og administrere energibespareser samt udbetaling af det efterfølgende energitilskud.

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal bare sikre dig at i har en ejeraftale, hvor det er beskrevet hvilken indsats der er forventet af jer alle 3 hver i sær, således at du ikke føler at du ligger 110 timer om ugen, og de andre måske 5 timer om ugen.. Der kan godt blive skabt lidt splid der. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46541
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

I må jo ha en direktør allerede - så du skal jo så registreres og den anden afregistreres

Du skal ha direktørkontrakt når du ikke er hovedejer, ellers har du ingen rettigheder

I skal lave ejeraftale indbyrdes mellem jer - gælder kun mellem jer, overtrumfer ikke vedtægter ved f.eks. tegningsret

Du får det fulde direktør ansvar - for at selskabet drives lovligt

Du skal - i lighed med andre aktive ejere, uanset de ikke har løn, ha en lovpligtig arbejdsskadeforsikring i selskabet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 00:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Fuldstændigt enig med John. 

Alle delene af hans svar er super vigtigt - og du må ikke gå på kompromis med noget af det. 

Selvom det godt kan være hårdt at tale scenarierne igennem med fx ejeraftalen, så er det bedre at gøre nu end om 2 år når problemerne opstår og den ene part måske skal udskiftes, eller en 4. skal ind. 

Fra Reersø
Tilmeldt 16. Jul 12
Indlæg ialt: 86
Fra  EnergiKøb ApS Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg overtager direktørposten fra en af de andre medejere, da det jo bliver mig der bliver firmaets ansigt, udadtil og jeg kommer til at arbejde fuld tid i firmaet.

Jeg bliver ansat på en funktionærkontrakt, så det burde der være styr på, med mindre der er noget man skal være opmærksom på i forhold til at man er direktør? Når man nu bliver indsat som direktør, hvad kan konsekvensen så være hvis firmaet går konkurs. Eller andre ting hvor de 2 andre medejere peger på mig som syndebuk? Vil jeg kunne holdes personligt ansvarligt for noget er nok det jeg fisker efter?

Det skal lige siges siges at de 2 andre medejere er tæt familie relateret, så hvis nu vi skulle gå hen og blive uenige og bliver nød til at gå hvert til sit. Hvordan kommer jeg til at stå lige så stærkt som dem, i forhold til at jeg sidder med mine 33% og de tilsammen har 66% ejerandel. De vil jo til enhver tid stå sammen, da blod jo som bekendt er tykkere end vand! 

I vores ejeraftale vil de have en konkurrence/kunde klausul som gør at ingen af os kan gå ud og starte et firma op tilsvarende det vi har idag, hvis vil skulle gå hvert til sit. Det er jeg imod, da jeg godt ved at det er mig der vil komme til at udtræde af firmaet, som jeg jo har knoklet for skabe vækst i grundet de er familerelateret. Kan selvfølgelig også godt se det fra deres side af, da jeg i princippet ville kunne gå direkte ud og kapre kunder dagen efter, men alt i alt er det er nok et spørgsmål om at mødes et sted på midten.

Gælder samme betingelser her at man skal godtgøres 50% af sin løn i den periode, eller er det kun funktionærloven? Eller skal jeg have en form for kompensation flettet ind?

Er ansættelseskontrakten og ejeraftalen 2 vidt forskellige ting eller vil der kunne trækkes en rød tråd mellem de 2 ting.

Hvad er forskellen på ejeraftale og vedtægter?

EnergiKøb hjælper private og erhverv med at håndtere og administrere energibespareser samt udbetaling af det efterfølgende energitilskud.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46541
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :

En adm dir er ikke en del af funktionærloven og du skal ha alle de ting som ellers fremgår af funktionærloven specificeret - ferie og alt

Du får som udgangspunkt heller ikke mulighed for at anvende garanti for lønmodtagernes garantifond ved opsigelse

Ejerne kan ikke gøre dig til syndebuk hvis du overholder lovene - du må naturligvis nægte at medvirke til noget ulovligt - De kan højst fyre dig med det varsel som fremgår af den aftale du laver

Overholder du ikke loven - så er det en anden sag - så du skal jo kende lidt til loven 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Reersø
Tilmeldt 16. Jul 12
Indlæg ialt: 86
Fra  EnergiKøb ApS Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

En adm dir er ikke en del af funktionærloven og du skal ha alle de ting som ellers fremgår af funktionærloven specificeret - ferie og alt

Du får som udgangspunkt heller ikke mulighed for at anvende garanti for lønmodtagernes garantifond ved opsigelse

Ejerne kan ikke gøre dig til syndebuk hvis du overholder lovene - du må naturligvis nægte at medvirke til noget ulovligt - De kan højst fyre dig med det varsel som fremgår af den aftale du laver

Overholder du ikke loven - så er det en anden sag - så du skal jo kende lidt til loven 

vh John Hannover

Vil det sige at man slet ikke kan ansættes som direktør under funktionær loven?

Hvis man er medlem af en akasse for selvstændige, er man så heller ikke berettiget noget som direktør hvis man bliver fyret/ siger op?

EnergiKøb hjælper private og erhverv med at håndtere og administrere energibespareser samt udbetaling af det efterfølgende energitilskud.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46541
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Lundqvist:

Vil det sige at man slet ikke kan ansættes som direktør under funktionær loven?

Hvis man er medlem af en akasse for selvstændige, er man så heller ikke berettiget noget som direktør hvis man bliver fyret/ siger op?

Det vil sige, at man skal beskrive punkterne som funktionærloven dækker i kontrakten, så kan man sagtens ha samme betingelser. Man kan også henvise til den, men de vigtige punkter - opsigelse osv skal man skrive direkte. Direktøren er IKKE omfattet af funktionærloven og derfor er det klogt at beskrive tingene meget klart i kontrakten

Jo du har A kasse og dagpenge ret som alle andre, bare er du ikke i stand til at få dækning via lønmodtagernes garantifond ved en konkurs, da man mener direktøren jo har god viden om hvordan det går og hvad der vil ske

Siger du op, så samme betingelser som andre efter udstået karantæne

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Reersø
Tilmeldt 16. Jul 12
Indlæg ialt: 86
Fra  EnergiKøb ApS Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Martin Lundqvist:

Vil det sige at man slet ikke kan ansættes som direktør under funktionær loven?

Hvis man er medlem af en akasse for selvstændige, er man så heller ikke berettiget noget som direktør hvis man bliver fyret/ siger op?

Det vil sige, at man skal beskrive punkterne som funktionærloven dækker i kontrakten, så kan man sagtens ha samme betingelser. Man kan også henvise til den, men de vigtige punkter - opsigelse osv skal man skrive direkte. Direktøren er IKKE omfattet af funktionærloven og derfor er det klogt at beskrive tingene meget klart i kontrakten

Jo du har A kasse og dagpenge ret som alle andre, bare er du ikke i stand til at få dækning via lønmodtagernes garantifond ved en konkurs, da man mener direktøren jo har god viden om hvordan det går og hvad der vil ske

Siger du op, så samme betingelser som andre efter udstået karantæne

vh John Hannover

Ok, men hvis det står i ansættelseskontrakten at direktøren er omfattet af funktionærloven så er det vel det der er gældende ikke?

EnergiKøb hjælper private og erhverv med at håndtere og administrere energibespareser samt udbetaling af det efterfølgende energitilskud.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46541
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Lundqvist:
Ok, men hvis det står i ansættelseskontrakten at direktøren er omfattet af funktionærloven så er det vel det der er gældende ikke?
som udgangspunkt jo - men det er klogt at beskrive de vigtige punkter som opsigelse osv lige som ferie jo heller ikke i sig selv er funktionærlov men ferielov

Direktøren har ikke som standard andre rettigheder end de som fremgår af kontrakten, så beskriv de vigtige punkter for at undgå senere bøvl.  Det er vel heller ikke urimeligt, at du fra start har mere end 1 md opsigelse

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)