Jeg kunne virkelig godt tænke mig og høre fra jer nogle af jer erhvervsdrivende derude hvorfor i burger salgstræning!? eller hvorfor i ikke bruger det ?!
Min opfattelse er at ikke særligt mange bruger det, fordi de ikke ved hvad resultat de kan forvente. Ydermere, er der en del frygt for at det bare er varm luft og ikke virker på personen...
Rigtig salgstræning, vil den uvidne jo se som ligeså pinlig, som at besøge en psykolog.
Jeg bruger personligt ikke salgstræning, jeg er en elendig sælger, så jeg har taget konsekvensen og ansat en Account Manager der tager sig af salget (og nåhja, så prøver hun også at lære mig op undervejs )
Jeg møder mange på min vej der tror, at hvis man kan teknikken, og kan lave en god app, så er det nok og så kommer pengene væltende ind - men sådan er det naturligvis ikke. Salg og markedsføring er om muligt vigtigere end det at kunne udvikle en app, og rigtigt mange af dem der beskæftiger sig med udvikling (mig selv inklusiv) er ofte notorisk dårlige til salg.
Morten har fat i noget. Der er rigtig mange, der er gode til at udvikle et produkt, men det kniber med at sælge. Og det er langt fra sikkert, at salgstræning vil gavne, hvis man ikke har evnerne eller forstår termerne i salg. Man kan så out source den del eller ansætte sig ud af problemet. Her opstår en ny udfordring, for er du selv i stand til at ansætte den rigtige sælger? Hvis du ikke selv er god til salg, hvordan skal du så kunne vurdere om kandidaten er god til det? Og vil du out source, hvad enten det er field sales firma eller telemarketingbureau, så kan det også være lidt af en jungle at bevæge sig ud i.
Derfor kunne det måske være en fordel at få en "virksomhedskonsulent", eller hvad man nu vil kalde det, til at se på mulighederne i netop din virksomhed. Det er ofte nogle med mange erfaringer fra mange brancher, og i mange tilfælde vil han/hun kunne vurdere, hvad der vil være bedst for din virksomhed. Jeg har selv arbejdet meget med forretningsudvikling med en række virksomheder, og har erfaring med både "salg i marken" og telemarketing, og kan derfor som regel vurdere om det er det ene eller det andet man har brug for. Eller en helt tredje løsning for den sags skyld.
Man skal naturligvis gøre sig klart, at det ikke er gratis at få den sparring/coaching. Men det er altså også langt fra gratis at få ansat den forkerte sælger eller vælge det forkerte bureau.
Men du er naturligvis velkommen til en helt uforpligtende snak, hvis du skulle få lyst til det.
Tag det fra en som altid har været god til at sælge og i dag arbejder i et konsulenthus hvor salg og ledelse er det vi lever af at træne og undervise folk i.
Alle kan sælge er min overbevisning, hvis de tror de kan. For det er bare et stort arbejde at bede en bryggehest blive til en svane :-)
Jeg har selv været selvstændig og haft min egen lille enkeltmandsforretning med fokus på et fantastisk produkt, og jo mere forelsket jeg var i det jo mindre blev det næste også solgt fordi jeg glemte at fortælle mine kunder hvad de får ud af det, nemlig det du også forespørger på, nemlig hvad er udbyttet af salgstræning.
Lad mig sige det på den møde. alt uddannelse og træning for du INTET ud af hvis du ikke committer dig til det, går ind i det med overbevisning om at du får noget ud af det, og ikke tager noget af det gamle med, altså er neutral igennem undervisningen for så danner du ikke paraleller eller referencer til noget du kender, for igen at gå ned af den gamle vej når du er færdi, fordi den føltes bedre :-)
Der findes ingen endegyldig sandhed og trick til at være en god sælger, du kan ikke komme med sådan sælger du formlen, det vi underviser i er redskaber som spykologisk set virker, og hvis du bruger dem på din måde, og efter hensigten er du meget længere end hvis du ikke gør.
Det første som skal til i alle situationer når du som virksomhedsejer, sælger, ledere eller hvad du skal blive bedre i er at comittet sig til at lave om på det som ikke fungere.
Så ja, salgstræning, ledertræning, kommunikationstræning, og hvad for noget træning du tænker virker, hvis du som deltagere vælger at gøre noget nyt mandag morgen.
God fornøjelse med træningen
Michall Helmbæk
Connection Management
ps. se hvad jeg taler om når jeg taler om overbevisninger her:
Mange tak for dit svar, fedt du lige gad og bruge noget tid på mig.
Er enig i det du skriver det meget interessant og synes det en rigtig god video. Det som jeg rigtig godt kan li er netop at forvandle en bryggehest til en svane, det er det som tænder mig og udrette dygtige sælger, der kan udvikle sig.
Det som jeg tænker med salgstræningen er min svaghed i at komme ud til kunder nok ligger i jeg er ung (28) i forhold til så mange i branchen, men er sikker på jeg er godt klædt på og sagtens skal klare mig. - må jeg spørger dig hvornår du startede i branchen ?
Det er meget forskelligt hvordan du skaber ro i maven hos dine kunder.
Nogen skal fortælle om alt de har lavet, andre skal vise det til kunder osv. Du skal jo huske at matche din kunde, så brug et persontyperedskab fx DISC, og put dine kunder herind i, så hver gang du er til møde med nogen så match dem så de føler sig mødt.
Derefter husk bruge en salgstruktur, det er nemlig med til at få kunden til at slappe af og tro på det du siger det kan du også levere. se fx denne video som har fokus på Ide Salg eller også kaldet BALA:
God fornøjelse der ude.
Det er svært for mig at komme tættere herpå da jeg ikke ved hvad du gør i forvejen, hvem du henvender dig til og meget meget mere.
Jeg har gået igennem en del forskellige programmer i min tid som sælger inden for Telco og IT. Jeg kan ikke afvise at alle sammen har givet mig et eller andet i værktøjskassen som jeg har taget med videre. Men hvis du spørger mig i dag ville jeg kun kunne stå inden for 1 program ud af alle 3-4 stykker jeg har været i gennem - og det tog kun en halv dag.
Jeg arbejdede for en stor amerikansk/tysk IT virksomhed. Vi blev alle sammen booket en halv dag og var skeptiske as hell før vi gik igang. Det tror jeg alle sælgere kan tale med på. Grunden til denne dag blev anderledes var at vi blev undervist af en sælger. Han startede med at gennemgå teknikken vi skulle lære ved at vise hvordan han havde solgt kurset til vores CEO. Så havde han vores opmærksomhed.
Dernæst fokuseret han på et enkelt værktøj som magisk nok lavede et cold call om til et Hot lead. Undervisningen var praktisk anlagt, ingen buzz words og pyramider. Jeg skyder på at 3 ud af 5 anvendte teknikken efterfølgende med succes og bruger den idag.
Så for at opsummere:
Derfor hader vi salgs træning:
Buzz words
Pyramider
Underviser uden salgserfaring
Ukonkret
Derfor elsker vi salgs træning:
Konkrete værktøjer
Topsales underviser
Kort og kontant
Håber du kunne bruge min feedback selvom jeg ikke er en virksomhed.