Kære Aminoer' :) Jeg har alt for længe undersøgt, tænkt og mindmappet min idé - og sidder lige nu, og tænker, at min største opstartsblokade er min grundighed. Min viden omkring salg, økonomi og internethandel strækker sig til et fornuftigt niveau, men jeg bliver ved med at sidde fast i detaljerne, og kommer derfor ikke videre i processen. Selvfølgelig er det fornuftigt, at undersøge en hel del omkring omstændighederne for ens virksomhedsidé, men hvornår er det eventuelt bedst, at vælge et personligt fokus (f.eks. salg, hvis det er ens bedste kompetance), og fordele de resterende elementer til eksperter (revisor, programmør, mv). Jeg forestiller mig, at en del iværksættere har siddet i samme "lås", og mit spørgsmål går på, hvilke erfaringer, tanker og råd kan I give i forhold til, at outsorce dele af opstarten? Er det en god investering, at få eksperterne på fra start, eller skal jeg hellere grave mere information, og gøre det nogenlunde individuelt? Og sidst og ikke mindst, er det så realistisk at betale for disse ydelser i en så tidlig fase? Hvem af jer har købt sig til hjælp fra start? - og hvordan påvirkede det jeres proces? |
Hej
Det kommer an på, hvor omfattende din idé er, hvilke kompetencer du selv besidder, hvor meget tid du dedikerer til projektet og hvor meget kapital du har til rådighed.
Det er svært at svare på om det kan betale sig for dig uden at kende omstændighederne. Hvis du ikke er god til regnskab, så kan det godt betale sig at købe ydelserne fra en revisor eller i hvert fald få en snak med en bogholder om de basale ting. Det samme gælder med programmøren - hvis du ikke kan finde ud af at skrive kode, kan det godt betale sig at få en specialiseret til at gøre det for dig.
Det er umuligt at sige uden at vide noget om din økonomi. Har du 1.000 kr til rådighed? 1.000.000 kr.? Der er stor forskel.