Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlån fra selskab til ejer

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Statsaut. revisor:

Revisor kan altså ikke "se igennem fingrene" med forholdet - selvom der ikke afgives erklæring med sikkerhed.

Nu formoder jeg du er skarp i revisionspåtegninger Wink

Men jeg synes at have hørt at andre forhold som eksempelvis "ulovligt aktionærlån" ikke må omtales i erklæringer uden sikkerhed, da det er en overtrædelse af revisors tavshedspligt?

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke omtale af et ulovligt aktionærlånWink men at årsrapporten ikke overholder lovgivning, jeg taler om. Læs mit 2. afsnit igen, hvor jeg skriver om manglende note og forkert klassificering. Og sidste afsnit igen, hvor jeg taler om forkert klassificering.

Så altså netop ikke omtale af det ulovlige aktionærlån, men at årsrapporten ikke overholder lovgivningens krav - som netop var mit budskab.

Hvis årsrapporten på korrekt vis har aktionærlånet vist på særskilt linje i balancen (klassificeret korrekt), og der er den lovkrævede note, kan/skal revisor ikke gøre noget, når der er tale om en såkaldt assistance-erklæring (erklæring uden sikkerhed).

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Henrik Statsaut. revisor:

Tonny, selvom der afgives erklæring uden sikkerhed skal årsrapporten stadig indeholde de lovkrævede noter og klassifiseringen af posterne skal være korrekt. Dvs. der skal være en note på det ulovlige kapitalejerlån og dette skal være klassificeret korrekt. Så ikke noget med at gemme det under "Andre tilgodehavender".

Og opdager revisor, at det ikke er behandlet korrekt i årsrapporten skal det påvirke hans erklæring (forbehold for at årsrapporten ikke indeholder de lovkrævede noter og/eller forkert klassificering).

Revisor kan altså ikke "se igennem fingrene" med forholdet - selvom der ikke afgives erklæring med sikkerhed.

Forventningen til om revisor burde opdage det ulovlige kapitalejerlån,  vil så nok afhænge af, hvor stort et beløb vi taler om.

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at et lån i det størrelse trådstarter omtaler f.eks. placeret under "andre tilgodehavender" skal revisor opdage og tage action på, og han vil kunne ifalde bøde, hvis han overser det.

Henrik - Nu ved jeg ikke om, du bevidst forsøger at misforstå, det jeg skrev.

Iøvrigt er jeg enig i dit indlæg.

Godkendte revisor, statsautoriserede eller registrerede, kan ikke undgå at påtale ulovlige aktionærlån. Ej heller ved en assistanceerklæring (en erklæring uden sikkerhed) jvf. den seneste skærpelse til de godkende revisorer.

Hvis den godkendte revisor i en opgave med en assistanceerklæring konstaterer eks. ulovlige aktionærlån, så skal den godkendte revsior afstå fra opgaven eller opgradere denne til en erklæring med sikkerhed, hvorefter det kan fremgå under de supplerende oplysninger med de nødvendige bemærkninger.

Herudover foreligger der også nu en vejledning om, hvordan et ulovligt aktionærlån opstået efter den 14/8-2012 skal behandles korrekt, herunder som løn/udbytte m.v..

Pointen er vel også, at der tidligere ikke har været den store kontrol med dette område fra Erhvervsstyrelsen eller SKAT, men man kan jo håbe, at der følges op på de fremkomne udmeldinger.

Tonny

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Statsaut. revisor:

Det er ikke omtale af et ulovligt aktionærlånWink men at årsrapporten ikke overholder lovgivning, jeg taler om. Læs mit 2. afsnit igen, hvor jeg skriver om manglende note og forkert klassificering. Og sidste afsnit igen, hvor jeg taler om forkert klassificering.

Så altså netop ikke omtale af det ulovlige aktionærlån, men at årsrapporten ikke overholder lovgivningens krav - som netop var mit budskab.

Hvis årsrapporten på korrekt vis har aktionærlånet vist på særskilt linje i balancen (klassificeret korrekt), og der er den lovkrævede note, kan/skal revisor ikke gøre noget, når der er tale om en såkaldt assistance-erklæring (erklæring uden sikkerhed).

Her er jeg så ikke enig.

En godkendt revisor må ikke afgive en assistanceerklæring, hvis der er ulovlige aktionærlån. Så skal revisor afstå fra opgaven eller opgradere erklæringen.

Der er ingen anden mulighed.

Tonny 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 23:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Og så kan vi supplere med, at skat har dette på deres indsatsplan netop for 2015: http://m.fsr.dk/Faglige_informationer/Skat/Faglige%20informationer%20fra%20sekretariatet/2015/Skats%20indsatsplan%202015

Derudover er jeg enig med både Henrik og tonny, for hvis der er tale om revision skal der ved konstatering af et kapitalejerlån ske supplerende oplysning, dog foreligger der tillige krav om særlig noteoplysning hvorved der kan blive tale om forbehold for denne oplysning.

Og + til tonny vedr. Revisors assistance ved opstilling ovenfor. Som det også tidligere er forelagt af tonny er problematikken, at både revision og revisor fravælges hvorefter lånene skjules som "andre tilgodehavender"!

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :

men jeg følger to regnskaber som er med fuld revision (revisor valgt og ikke fravalgt og som underskriver) hvor der af selve regnskabt fremgår under tilgodehavender

Tilgodehavende fra hovedaktionær (ikke kæmpebeløb ca 5000) MEN intet i noter om det og - så står der grundet mange års øget negativt resultat og minus egenkapital - "ejerene har meddelt, at du i det kommende år vil lukke selskabet grundet den manglende aktivitet) - men regnskab er klart going koncern aflagt - og to år i træk - trods revisor på

EOS er ikke ret vågne altid :) (og jeg er i øvrigt ligeglad - de følges kun af "nysgerrighed"

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)