Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det dårlig service kun at kunne tale engelsk i danske butikker?

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Hobro
Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 568
Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de mange svar pt. 

Som tilføjelse så syndes jeg ikke der var særlig mange kunder af en fredag at være 18-19 tiden, men det er kun en fornemmelse.

Om der er i KBH eller resten af DK kan jeg ikke se har noget med problemet at gøre. Vi bor i Danmark og jeg ser ikke noget sted her i landet som turist område. 

Engelsk er et verdenssprog og turister fra udlandet forventer at vi kan tale engelsk men selvom jeg kan engelsk så føler jeg mig mere tryk på dansk. 

Jeg har også oplevet at skulle bestille 15 hotelværelser i DK og kunne kun lave aftale gennem hotel.com på engelsk for at forhandle lidt rabat. Men den der skulle tage beslutningen ringede aldrig tilbage. Mens det hotel hvor jeg snakkede med en dansktalende medarbejder fik aftalen. 

Men når man i et turist område i udlandet, kan skilte med ''Vi taler dansk'' så er det vel et salgs parameter . Måske skal der også sættes ''Vi taler dansk'' skilte op i KBH. 

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2813
Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Ha Det minder om en sjov historie.
For år tilbage kom jeg ovre fra mørke Jylland,Vendsyssel og besøgte et vennepar som havde slået sig ned i Kbh.

Vi besøgte hard rock café i Kbh.

Damen i venneparet ( Mette ) var ved at kravle under bordet af ren flovskab da jeg tillod mig at snakke DANSK til tjeneren , da han snakkede engelsk til mig.
Undskyld fordi jeg snakker dansk i DK.
Og Mette ville slet ikke snakke DANSK på Hard rock café. Det var da enormt pinligt ...

Jo jo snop har man vel lov at være....

Men hun er også af den slags som tager en Nike pose, magasin pose med i Netto da uha for Søren hvis nogen så hende med en netto pose ! Hendes liv ville jo være ødelagt for ever....

Så det handler nok om hvem man er og hvor man kommer fra...

Tilmeldt 15. Feb 10
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Fru Hartmann:

Gulf:

”Er det dårlig service kun at kunne tale engelsk i danske butikker?”

De steder du henviser til ligger i hovedstaden, og i et område med mange internationale kunder. Havde restauranten/hotellet ligget i udkants DK kan jeg godt se problemet. - Så du mener at folk i "udkants DK" nok ikke taler/forstår engelsk

Svar: Undskyld mig men drop lige stråmanden, jeg har intet sted i mit indlæg sagt at man ikke taler/forstår engelsk i udkants DK. Men uanset hvor fornærmet du måtte føle dig, så er sandsyndligheden for at møde engelsk-talende i Kbh alt andet end lige større end et sted som Stoholm.

De nævnte steder har med stor sandsyndlighed ikke din 83 årige mor som målgruppe, men kunder der med al sandsynlighed mestrer engelsk på et mellem-højt niveau og er vant til det = intet problem. - 

Man kan tale om det er hensigtsmæssigt eller ej, men jeg mener ikke at ”service” nødvendigvis bliver dårligere af at den er på engelsk. Jeg har eksempelvis oplevet utrolig god service på restauranter hvor jeg ikke fattede et ord af hvad tjeneren sagde. Men det gik godt og jeg gik glad derfra.

 hvis folk vælger at bosætte sig, og arbejde i DK, er det vel rimeligt at forvente at de også taler og forstår dansk

Svar: Det mener du, jeg mener noget andet. Er opholdet af kortere varighed, har jeg da ingen forventning om, at de skal lære dansk. Kan de varetage et job hvor det at tale dansk, ikke er det primære krav, men at man sagtens kan klare sig på forståelig engelsk, har jeg intet problem med dette. Er opholdet af længere varighed, kan jeg give dig ret. Husk på at Dansk kun tales af 5 mio. mennesker verden over, og den tid disse mennesker skal udelukkes fra arbejdsmarkedet mens de lærer et skide svært sprog er da et stort tab. Vi er nødt til at være mere åben-sindede og praktiske, i stedet for at være så selv-centrerede og selv-fede.

Dette er vel en del af den debat der har været på det sidste, omkring engelsk-talende personale i danske butikker, og i min personlige optik, kan vi ligeså godt vænne os til det. Danmark er en del af det mobile multikulturelle og globaliserede samfund, og derfor vil vi møde folk der ikke nødvendigvis kan tale dansk eller først skal ”fordanskes” inden de tager et arbejde.

Med den holdning, må det så også være i orden at en dansker tager til Spanien, Portugal ect. for at arbejde og i øvrigt insisterer på kun at tale dansk

Svar: Det er da ikke et spørgsmål om at insistere! Hvis en dansker tager til Spanien eller Portugal, og arbejder et sted hvor hovedparten af klientellet taler dansk, kan jeg vitterlig ikke se problemet i at ansætte denne. De steder som nævnes i ovenstående eksempel har med 100% garanti nogen der kan tage over hvis kommunikationen på engelsk glipper.

Hvis man er så bange for forandringer, og at smørhullet Danmark ikke længere er Danmark anno 1830, så stem DF, luk grænserne og kæmp imod noget der er 100% uundgåeligt. ;)

Hvad er der galt i at ville bevare det dansk sprog og de danske værdier? 

Svar: Vi taler om ganske få steder hvor der arbejder engelsk-talende. Jeg kan ærlig talt ikke se hvordan dette kan betragtes som en trussel mod det danske sprog og såkaldte ”danske værdier”? De såkaldte ”danske værdier” findes i øvrigt ikke. Stort set samtlige værdier vi opererer efter, måske på nær janteloven, er taget fra udlandet og er ikke mejslet i sten men under konstant forandring.

Jeg stopper diskussionen her, da den er nået et lavpunkt. Det er utroligt at man ikke kan give sin mening til kende, uden at nogen føler sig fornærmet og uddeler lav score i stedet for at argumentere imod.

 



Side 2 ud af 2 (13 indlæg)