Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vil gerne forstå moms betydning for et lands økonomi

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 31. Mar 12
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 

Er der nogle kloge Amino hoveder der ved hvordan momssatsen påvirker et lands økonomi? Er det godt hvis den er lavt eller høj, og hvorfor? Jeg tænker at hvis momsen er høj er det godt for staten, mens hvis den er lavt er det godt for private, er det korrekt antaget? Hvorfor har fattigere lande i Europa sat en lavere momssats end rigere lande? Hvordan påvirkninger moms en virksomhed, gavner den eller besværliggøre den forretningen? Og endelig hvorfor har Danmark en så høj momssats på 25%?

/Silver30 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Umiddelbart kan jeg ikke se fordelene i en høj moms. Der hvor den rigtig kommer i vejen, er på serviceydelser.

Lad os sige at jeg skal have nyt tapet op, og overvejer at hyre en maler til det. Malerens timepris er hvad den er, men når der så ryger 25% moms ovenpå, stiger prisen på fakturaen jo med et ikke helt ubetydeligt beløb. Og det får mig måske til at overveje at gøre det selv. Set med samfundsbriller ville det jo egentlig være bedre hvis jeg hyrede maleren til det. Det skaber beskæftigelse og skattekroner.

Her hvor jeg bor er der 9.25% moms på varer, og serviceydelser er der ingen moms på. Dvs. når jeg bliver klippet, får bilen serviceret, får gjort rent i boligen etc. betaler jeg ikke moms. Denne "besparelse" gør det mindre attraktivt at gøre ting selv, eller få ting lavet uden faktura.

Momsen er 25% i DK fordi det er den højeste tilladte i EU. Var der ingen ingen loft ville den sikkert være højere.

Mvh Carsten

Fra Aarhus
Tilmeldt 12. Nov 09
Indlæg ialt: 303
Fra  Erhvervshjemmesider.dk ApS Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Makroøkonomisk er der nogle fordele og ulemper ved hhv. lave og høje afgifter/moms, (T=Taxes). Du skal nok kigge nærmere på ekspansiv og kontraktiv finanspolitik.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46495
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Jacobsen:
Momsen er 25% i DK fordi det er den højeste tilladte i EU.
hm - Ungarn har vel 27%? De fleste i EU ligger mellem 20 og 25 godt nok

Det er vel et spørsgmål om valg - enten skat på forbrug = moms eller skat på noget andet.

DK har jo højt samlet skattetryk, men hvis det ikke lige er det som diskuteres, så må det jo være et valg mellem enten moms på xx% - eller en anden skat - hvis der skal samme penge mængde ind. 

Her kan vælges alm skat - højere bundskat - mindre beskæftigelsesfradrag - nok ikke lige godt i forhold til at det skal betale sig at arbejde så den kan ikke erstatte momsnedsættelse

Højere topskat - nok heller ikke lige et tema i DK

Højere registreringsafgift eller skat på benzin osv  næppe heller.

Jeg tror det er en ret simpel sag om balance. Hvor kan statens hente penge med mindst skade i forhold til om det betaler sig at arbejde eller ej - og hvor alm skat jo er skat på al indtægt, og mindre opsparing, så rammer moms kun de penge forbrugerne går ud og aktivt bruger penge og ikke dem de har betalt skat af og sætter til side - og heller ikke f.eks bolig leje osv, som er generelt momsfrit.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Mar 12
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Interessant synsvinkel Carsten, men det åbner op for yderligere spørgsmål. Hvis en sænkning af momsen skaber beskæftigelse og skattekronerne hvorfor i Odins navn har man en så høj momssats? Nu nævnte John Hanover noget med at Ungarn har en endnu højere moms, hvilken giver endnu mindre mening når man tager i betragtning at Ungarn er ikke et specielt rigt land.

Vil man have folk til at gøre ting selv med en høj moms? Hvis vi antager at det er det man vil kan man så forklare motivet bag dette? Det kunne være interessant at vide hvad en høj moms separat gør ved staten, virksomhederne og private. Jeg vil gerne høre bud fra jer?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Carsten, der er faktisk ikke nogen øvre grœnse for den normale momssats i EU. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal være opmærksom på at en del lande har flere momssatser - eksempelvis netop Ungarn. Eksempelvis er fødevarer nede på 5 % i moms. Momsen bruges også til at regulere forbruget - typisk med høj sats på luksus og lavere satser på eksempelvis mad og medicin....

Tilmeldt 31. Mar 12
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

I forhold til det med balancen som Hanover nævner så fremgår det at staten tager fra borgerne fra to forskellige steder for at forvirre borgerne i forhold til mængden af penge de betaler til staten, og måske glemme de hvor meget de betaler i sidste ende. Jeg mener, at hvis man valgte at nøjes med momsen eller kun med skat så ville det jo være en skrækkelig sum man skulle af med. Men så ville man i det mindste vide hvor mange af ens penge der går til staten. Men jeg forstår stadigvæk ikke hvorfor der er en tendens for fattigere lande at have en lavere moms.

Tilmeldt 31. Mar 12
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor skal man regulere forbruget?

Fra Horsens
Tilmeldt 7. Feb 06
Indlæg ialt: 341
Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Moms er bare en skat. Skatter bliver opkrævet for at finansiere statens udgifter.

Moms er mere "fair" end f.eks. skat på løn, idet man selv bestemmer, hvor hårdt man vil "straffes" Jo mere du køber jo mere moms betaler du.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)