Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Feriefridage ved fratrædelse - en speget sag...

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 7. Aug 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej venner.

Jeg søger be- eller afkræftelse af min fortolkning af et, for mig at se, nemt spørgsmål i en Case.

Casen: Ansat 1. april 2014, og fratræder 31. december 2014 = 9 måneders ansættelse.

I ansættelseskontrakten står der:

"Feriefridage
Efter 9 måneders ansættelse optjener du 5 feriefridage. Feriefridage følger ferieåret, og skal
derfor afholdes inden 1. maj. Hvis man fratræder sin stilling, vil man få udbetalt kompensation
for uafholdte feriefridage."

Mit spørgsmål er så om man har ret til kompensation eller ej?

Ønsker ikke subjektive holdninger/meninger, men objektive vurderinger fra folk med erfaring inden for dette område. Eventuelt med henvisning med sager der ligner.

På forhånd tak.

Fra Middelfart
Tilmeldt 13. Sep 12
Indlæg ialt: 416
Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Naturligvis har man da det, det står jo ret klart og tydeligt i det du selv poster.

Tilmeldt 7. Aug 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er også min egen tolkning. Desværre er en af Danmark største virksomheder ikke enig. Fagforeningen er internt blevet enige med hinanden om, at "der nok ikke er så meget at gøre ved det"

Tænk, hvorfor betaler man egentlig til en fagforening, der ikke engang tør tage kampen, fordi der står en stor spiller på den anden side. Jeg giver ikke op, for 99% af dem jeg spørger er enige med mig.

Virksomheden hæfter sig ved at der står EFTER 9 måneders ansættelse. De mener altså at man skulle have været ansat 9 måneder og én dag, for at være berettiget. Men jeg læser det som 9 måneder, og altså hverken mere eller mindre...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46471
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg læser også EFTER som jo er mere end 9  mdr - bare måske lidt dårligere formuleret. Pendant er vel lidt f.eks. funktionærlov. De første 3 mdr 1 mds opstigelse. Efter 3 mdr - længere. Fyres du den 31/ i den 3 måned er det jo 1 mdrs opsigelse da længere opsigelse først starter den første dag måned 4 -  eller EFTER 3 mdr.

Jeg tror dog heller ikke du har så mange muligheden hvis din fagforening ikke vil tage kampen op. En privat advokat vil koste langt mere end det smager at teste den chance der kunne ligge i at gå på at du måske stadigt er ansat - bare under opsigelsesperiode efter de 9 mdr hvis det er tilfældet - men uden faglig opbakning, glem de 5 dage

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 17. Oct 07
Indlæg ialt: 15
Fra  InfoShare Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Feriedage er lovbestemt og optjenes løbende. Feriefridage er IKKE lovbestemt og gælder som udgangspunkt kun for ansatte på en overenskomst der indeholder feriefridage. Arbejdsgiveren kan vælge at give feriefridage til ikke-overenskomstansatte og så gælder reglerne i ansættelseskontrakten eller en evt. personalehåndbog. Den almindelige regel er at man ved 9 mdr's ansættelse inden ferieårets start har ret til 5 feriefridage i det følgende ferieår. I fx 3Fs overenskomst er det eksplicit beskrevet af feriefridage optjenes løbende. Så vidt jeg husker. Efter 3 mdr ret til 2, efter 6 mdr ret til 4. Din ansættelseskontrakt indeholder ikke noget om løbende optjening, så jeg tror din arbejdsgiver har ret. 

Tilmeldt 7. Aug 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

Jeg er enig hvis personen her, altså blev opsagt på dagen, den 31. Men sagen her er jo, at man stopper efter endt arbejdsdag, den 31. december, altså arbejder den 31. december med.

HR afdelingen ligger vægt på, at man skal have været der i FULDE 9 måneder. Jeg ved ikke om min kugleramme er forældet, men fra og med 1. april til og med 31. december er vel FULDE 9 måneder?

Hvis man skulle følge den logik, burde der have stået "efter 9 måneder og én dags ansættelse", for det er jo så, sådan det er. 




Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46471
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :

LasseNK:
Jeg er enig hvis personen her, altså blev opsagt på dagen, den 31. Men sagen her er jo, at man stopper efter endt arbejdsdag, den 31. december, altså arbejder den 31. december med.
og det giver jo så 9 mdr og du har ikke arbejdet EFTER de 9 mdr. - Havde der stået 9 mdr og en dag - så ville man heller ikke ha ret før den 2.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Aug 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Arne.

Jeg er enig i at den "almindelige regel" siger VED 9 måneders ansættelse, og sådan ser de fleste overenskomster ud. Virksomheden er ikke med i en overenskomst, og har sin egen regel i personalehåndbogen, som er integreret i ansættelseskontrakten.

Jeg kan simpelthen ikke forestille mig, at man bevist har valgt at udskifte ordet VED, med EFTER for bevidst at sikre sig én ekstra dag/måned før man skulle kompensere medarbejdere. Kan kun forestille mig at man har forsøgt at ligge sig op af lignende overenskomster og aftaler.

Jeg kan desværre ikke læse forarbejderne til deres formulering, :) ville ellers være nemmere, for så kunne man jo se om det var et bevidst valg at ændre formulering/ord med den baggrund.

I så fald, ville jeg acceptere.


Tilmeldt 7. Aug 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

John.

Er du ikke enig i, at den "almindelige regel" siger VED 9 måneders ansættelse, og sådan ser de fleste overenskomster ud. Virksomheden er ikke med i en overenskomst, og har sin egen regel i personalehåndbogen, som er integreret i ansættelseskontrakten.

Jeg kan simpelthen ikke forestille mig, at man bevist har valgt at udskifte ordet VED, med EFTER for bevidst at sikre sig én ekstra dag/måned før man skulle kompensere medarbejdere. Kan kun forestille mig at man har forsøgt at ligge sig op af lignende overenskomster og aftaler.

Jeg kan desværre ikke læse forarbejderne til deres formulering, :) ville ellers være nemmere, for så kunne man jo se om det var et bevidst valg at ændre formulering/ord med den baggrund.

I så fald, ville jeg acceptere.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46471
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

det afgørende er at der står EFTER og ikke ved som jeg som også synes kunne være mere uklart. Hvad vil du andet end at acceptere. Firmaet kommer jo nok ikke til at skifte mening og uden fagforeningen til støtte, så vil du vel ikke køre en privat sag mod firmaet? Det vil være alt for risikabelt som jeg læser sagen

Om det er bevidst eller ej - det er jo ikke forbudt i en aftale at være bevidst om hvad man skriver i et forhold der ikke er lovreguleret men er et "tilbud" så jo det er vel bevidst

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)