Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Varer til grøndland uden moms sendt som brev (Hvordan med dokumentation)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Aug 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg sender varer til både grøndland og færøerne, og begge steder er som udgangspunkt fritaget for moms.

Men skats regler siger at jeg skal kunne dokumentere at varerne har forladt landet, her skriver skat:

"Du skal være registreret som eksportør, og du skal have tildelt et EORI-nummer. EORI er et register over alle EU-virksomheder, der handler med lande uden for EU. Du registrerer din virksomhedVirk.dk.

Du skal indberette dit salg til Eksportsystemet (e-Export). De fleste vælger at gøre dette via en speditør.

Tilmeldingsblanket til e-Export systemet

Betingelse for at sælge varer momsfrit ud af EU

Du skal kunne dokumentere, at varerne er eksporteret ud af EU ved fx en:

  • udførselsangivelse med udpassageattest i e-Export
  • skriftlig ordre
  • korrespondance med køberen"

Jeg er Export registreret, jeg kan dog ikke finde det der EORI nummer, nogen der ved hvor det står? eller er det bare mit CVR nr. med DK som fortegn?

Desuden er jeg i tvivl om det er nok bare at have en faktura hvor leveringsadressen står på. Da jeg sender mine varer som breve har jeg ikke nogen toldpapirer eller noget fra Post Danmark.

Er der nogen der har nogen erfaring med at sende varer ud af EU som brev, og hvad gør i rent regnskabsmæssigt?

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jack

Jeg er på ingen måde ekspert, men

Jack_frost:

  • skriftlig ordre

Sælger du via webshop? Så må det vel gælde som en skriftlig ordre. Herudover kan en ordrebekræftelse sendt pr mail eller en mail med "din vare er nu sendt" vel også gælde som korrespondance med køber tænker jeg....

Men det er altsammen personlige meninger og logik, som jo desværre ikke altid holder i juridisk forstand....

Hilsen Morten

Tilmeldt 7. Aug 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg deler din logik, men min revisor siger umiddelbart at det ikke er nok. han gav kopi af tolddokumenter som et eks. på dokumentation for at den forlod landet, men som sagt så for man ikke et sådan dokument når man sender som brev.

Tak for svaret under alle omstændighedder.

Tilmeldt 7. Aug 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen!

Jeg ringede til skat og fik svar.

Det viser sig, at Faktura er nok, fordi at de har en beløbsgrænse pr. sending på 7.500kr. før at man skal told dokumentere.

Så det var dejlig nemt! :D

Tak for hjælpen!

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12665
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jack_frost:
Jeg sender varer til både grøndland og færøerne, og begge steder er som udgangspunkt fritaget for moms.

Dine kunder i de pågældende lande er jo normalt ikke momsfritaget, ergo skal der medsendes behørig dokumentation, for pris, varekode og oprindelsesland, så varen kan blive indfortoldet korrekt.  

 

Hilsen

Ravn

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)