Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erhvervsleasing af bil - med lidt privat brug?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra København K
Tilmeldt 23. Nov 12
Indlæg ialt: 522
Fra  Bella Borsa Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står og har fundet en bil, som jeg erhvervsleaser på gule plader. Men når det kommer til indregistreringen af bilen, så er jeg lidt i tvivl om, hvad der er bedst.

Den vil formentlig komme til at køre 90-95% erhverv og så gerne en sjat privat, så jeg kan nøjes med den ene bil og ikke have en privat bil ved siden af.

Sælgeren mente af en eller anden årsag - uden at være helt sikker - at der var noget specielt med erhvervsleasing, så man godt måtte køre lidt privat i den også. Det virker ikke korrekt eller logisk i mit hoved, men han var som sagt ikke lige sikker og havde ikke mulighed for at checke det lige nu, da han gik på ferie - dagen efter vi underskrev papirerne.

Men hvad er der af muligheder for at kunne få lov til at køre i den privat. Især med tanke på, at det procentmæssigt ikke bliver så meget privat. Jeg forventer, at den kommer til at køre 60-70.000 km med erhvervsbrug. Derfor mener jeg, at 5-10% privat er realistisk, da jeg ikke har særlig meget brug for at køre privat.

Dagsbeviser er ikke en mulighed, da man kun kan benytte sig af det 20 dage per kalender år.

Det jeg har kunne finde om papegøjeplader er, at man kan få papegøjeplader på bilen og så betale hel- eller delvis privatbenyttelse. Men så skal jeg vel betale skat af værdien for den private rådighed? Det virker som ret meget for den lille procentdel den skal benyttes til privat kørsel.

Jeg håber, at der er nogle, der har en god viden omkring dette, som kan hjælpe mig med den bedste løsning i forhold til behovet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har aldrig hørt at leasing - når vi taler hvidpladebil leaset af selskab eller VSO skulle give mulighed for nogen som helst lille % privatkørsel. Fri bil har jo ikke med antal km privat at gøre, men med rådigheden så med mindre du får en rigtig revisor til at godkende den, så lyder den mærkelig

Papagøjeplade afgift for privat er jo ret human og kunne være løsning - men vent om andre ved bedre http://johnhannover.blogspot.dk/2015/06/papegojeplader.html 

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København K
Tilmeldt 23. Nov 12
Indlæg ialt: 522
Fra  Bella Borsa Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for linket, John.

Der er i øvrigt tale om en personlig virksomhed (enkeltmandsvirksomhed), så jeg kan da læse ud fra dit link, at jeg i tilfælde af papegøjeplader ikke skal beskattes af fri bil. Det er da altid noget.

Men som jeg også læser af det, betyder det, at jeg ikke kan trække momsen fra?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej ikke alm skat af fri bil, og du skal jo også selv købe bilen helt enkelt - men du skal ved blandet brug betale den lille "misundelsesafgift" som er nævnt.

Den skal så købes privat og nej moms kan ikke trækkes fra køb men til gengæld kan alle omkostninger til drift INKL. moms trækkes fra i virksomheden - samlet kan det være billigste løsning men få det gennemgået af revisor

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hobro
Tilmeldt 11. Jun 14
Indlæg ialt: 179
Skrevet kl. 19:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Der findes løsninger ved nogle selskaber, så der er mulighed for privatkørsel i erhvervsleaset bil. Det kaldes ofte splitleasing og er kompliceret selv at lave, så du skal have en leasingselskab indover. Måde. Det fungerer på, er, at hvis den månedlige ydelse er fx 5.000 kr og bilen så kører 1.000 km en måned. De 100 km er privat og de resterende 900 km er i erhvervsregi. De 10% er så privat og du skal privat betale 500 kr PLUS moms.. Det kræver en kørebog som er godkendt af SKAT.
Jeg ved at Forzaleasing tilbyder det på brugte biler, men ved ikke om nogle tilbyder det på nye biler, men det burde kunne lade sig gøre. Der kommer selvfølgelig bare en mindre ekstraomkostning i ydelsen for det administrative i fordelingen.

Fra København K
Tilmeldt 23. Nov 12
Indlæg ialt: 522
Fra  Bella Borsa Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

LKlitgaard,

Ja, det lyder lidt avanceret. Men det er BMW, som bilen bliver erhvervsleaset i gennem. Så jeg må vel give dem et kald på mandag og høre, hvordan det fungerer.

Tak for info.

Fra Odense
Tilmeldt 7. Nov 13
Indlæg ialt: 435
Fra  DEBEO.dk Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror sælgeren har ment splitleasing, som der også har været inde på.

Splitleasing har som med så meget andet både fordele og ulemper.
En af fordelene er, at man ikke behøver at lade firmabilen stå på arbejdspladsen, når man holder fri.
Man kan køre videre i den privat, men det kræver dog at der føres kilometerregnskab. - Til gengæld bliver man ikke beskattet af det.
Hvis din privatadresse også er din firmaadresse, er ovenstående jo så lidt irrelevant.
Kilometerregnskabet klares som regel ved hjælp af en elektronisk GPS baseret kørebog.

Men huske at der som med alle leasingaftaler er nogle, hvis kontrakter er så fyldt med klausuler og kattelemme.
Især når det kommer til at bilen skal afleveres igen. - Her er der (ifølge historier) ikke grænser for hvad der kan kræves betaling for.
En lille ridse i forskærmen, kræver pludselig komplet omlakering af bilen osv.

Nu skal jeg ikke skræmme der fra leasing - Men hold øjnene åbne, og læs kontrakten godt igennem :)

Alle vores drømme kan gå i opfyldelse, hvis vi har modet til at følge dem!

Fra København K
Tilmeldt 23. Nov 12
Indlæg ialt: 522
Fra  Bella Borsa Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de gode tip, Per.

Det står dog meget specifikt i kontrakten, hvorledes bilen skal afleveres, samt hvad der accepteres og ikke accepteres af skader på bilen.

Fra Odense
Tilmeldt 7. Nov 13
Indlæg ialt: 435
Fra  DEBEO.dk Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :

MSkovmose:

Tak for de gode tip, Per.

Det står dog meget specifikt i kontrakten, hvorledes bilen skal afleveres, samt hvad der accepteres og ikke accepteres af skader på bilen.



Ja som regel - og det skal da også understreges at de fleste firma'er, som tilbyder leasing aftaler gør det super godt, og lige efter bogen Yes
Men der er også nogle banditter derude - ligesom med andre brancher.
Du ved, det er de få der ødelægger det, for de andre Smile

Men tror også det er blevet bedre. Især efter at FDM begyndte at kigge med.

Alle vores drømme kan gå i opfyldelse, hvis vi har modet til at følge dem!

Fra Hobro
Tilmeldt 11. Jun 14
Indlæg ialt: 179
Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

BMW's leasing er ikke noget problem i forhold til sikkerhed for forbrugeren. De har altid haft super gode og klare kontrakter og gjort meget for at informere omkring hvad der kan koste ved indlevering, hvad der regnes for "slid" osv.. BMW Finansiel Services var iøvrigt et af de første leasingselskaber der fik en FDM-godkendt kontrakt. 👍🏼

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)