Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betaling for opsætning af maskiner

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Aug 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skriver da jeg går og overvejer at købe en virksomhed.

jeg har modtaget en vurdering af virksomheden, hvad de enkelte maskiner mm. er værd.

Det er en mindre virksomhed, dog med en halvstor maskinpark, virksomhedens størrelse taget i betragtning. Dog er ingen maskiner overflødige.

Disse maskiner bliver selvfølgelig slidte ligesom alle andre, og må udskiftes indimellem. Der er blevet skiftet en del maskiner de forgange 5 år.

Nu kigger jeg så denne vurdering igennem. Vurdering er lavet således at maskiners nypris står skrevet. Det har så en forventet levetid på x antal år.

Taksator, som har vurderet virksomheden, har så sat et beløb på fald af værdien på pågældende maskinen per måned.

Når man så sammenholder forventet levetid - hvor mange måneder den har været i brug - fald i værdi pr. måned, får jeg så nuværende værdi.

Nøjagtig det samme har han gjort med opsætning af nye maskiner. Altså håndværkerregninger for montering af disse maskiner.

Jeg kender ikke så meget til taksering og har aldrig forsøgt at købe en virksomhed, så jeg aner ikke om dette er alm. kutyme?

Men prøv at forestille jer at I ville købe en bil.

Denne bil repræsenterer en salgsværdi på 100000 kr. Sælger siger så, at han altså lige fik lagt ny motor i bilen for x antal måneder siden. Det tog mekanikeren 10000 kr for. Så selvom bilen har en repræsentativ værdig på 100000, så skal du betale 110000 kr.

Jeg personligt finder det fuldstændig grotesk. Men som sagt, jeg aner ikke om det er reelt. Ifølge sælger er det selvfølgelig sådan man gør.

Er der nogen herinde som ved noget om det? Har I nogensinde hørt om noget sådan før?

Lidt bonusinfo; opsætningen af maskiner gennem de sidste 5 år udgør 11 (elleve)% af maskinparkens værdi.

Tilmeldt 14. Oct 12
Indlæg ialt: 255
Fra  Opbygning Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvilke typer maskiner er der tale om?

Produktions maskiner, print og kopi udstyr eller hvorledes?

Se hjemmeside tips på opbygning.dk

Tilmeldt 1. Aug 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er et vaskeri, så vi snakker vaskemaskiner, tørretumblere osv. mm.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

maskinerne nedskrives med den normale rytme, om det så er 5 år - lyder sandsynligt.

Om man på nogen måde vil indregne en reparation og mekaniker, så må det kun være ved, at levetiden derefter forlænges, hvis det kan argumenteres for, ellers er jeg enig med dig i, at det er en unormal måde

SÆlger vil jo næppe heller garantere, at de øvrige maskiner holder uden reparation i den tid de skrives ned med i deres beregning

Regn også med, at der ikke normalt står købere i kø, så giv det du mener at kunne forrente og som giver dig en fremtidig ret sikker levevej og ikke en krone mere

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Aug 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar John.

Ang. nedskrivningen, så går jeg ud fra at det mener den skattemæssige? I så fald bliver den, ifølge budgettet, nedskrevet over 10 år.

Men mht. opsætningen af maskinerne tror jeg du har misforstået mig.

Lad mig komme med et eksempel fra vurderingen.

Der er købt en ny vaskemaskine. Den blev indkøbt for 27 måneder siden og har en fiktiv værdi på 100'000 kr. Vaskemaskinen har en forventet levetid på 240 måneder.

Taksatoren har så vurderet værdien således: 240 måneder / 100'000 kr = 416 kr. Det er den værdi maskinen falder om måneden.

Men maskinen er 27 måneder gammel, så min pris er 240-27 = 73 måneder * 416 kr. I alt 88'608 kr. Altså 88% af nyprisen for en lidt over 2 år gammel maskinen. Dette syntes jeg også er højt sat, men igen, jeg har intet belæg for at anfægte denne vurdering.

Nu tilbage til det egentlige spørgsmål.

Vaskemaskinen skal også tilsluttes. Det er et større arbejde, den kører på damp. Der skal en vvs'er til at trække rør mm. En elektriker til at trække ledninger og tilslutte disse også. Lad os bare sige at det løber op i 15'000 kr.

Disse 15'000 skal jeg betale. Efter samme princip som vaskemaskinen. Regnet ud fra også 240 månder.

15'000 / 240 = 62,5 kr.

240 - 27 = 213 måneder

213 * 62,5 = 13'312,5 kr.

Så jeg kommer til at betale de 88'608 kr for maskinen + 13'312,5 kr for opsætningen = 101'920,5 kr. - for en 27 måneder gammel maskinen tilsluttet for 27 måneder siden. Det er her filmem knækker for mig.

Og nu har vi ikke engang snakket om endnu at udgiften til monteringen af maskinen er trukket fra som en udgift i firmaet mht. til skat.

Dette var et fiktivt eksempel.

Et rigtig eksempel fra vurderingen er et mit beløb på 51'542,36 kr. For opsætning af en maskine. Som blev tilsluttet for 4 år og 4 måneder.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

enig i at nedskrivning kan regnes på mange måder og ja nok størst i begyndelsen. Hvis de står samme sted, så er pris for opsætning nok ikke så unaturlig men igen - firmaet er det værd som nogen vil betale, og ikke en fast vurdering med % og andet

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)