Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kontrol over A/S

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 7. Apr 15
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

hej iværksættere!

Jeg står i den heldige situation at jeg lige nu er direktør i min egen virksomhed - en IT virksomhed der er i stor udvikling. Der er kapital og kunder i virksomheden. Jeg vil dog gerne, for at gøre virksomheden lidt mere "professionel". Jeg vil derfor gerne lave den om til et aktieselskab. Jeg beholder 100% af aktierne selv, men når jeg har læst lidt på det, virker det som meget besvær. Besvær kan jeg klare - enhver succesfuld iværksætter kan håndtere lidt besvær. Men det der bekymrer mig er at det ser ud til at jeg vil miste meget kontrol over mit firma? det bliver en stor bestyrelse, og en del af den skal være bestemt af de ansatte.

mit spørgsmål er: kan man omdannes til et A/S (fra ApS), og stadig bevare samme kontrol over firmaet?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

det korte svar er ja - ud over lidt andre revisor og bestyrelseskrav. Dog har du jo fat i, at man ikke bare kan "skidx" på sin bestyrelse i det lange løb, eller bare skifte efterhånden som man er uenig med alle, men så længe du ikke er i tanke om børsnotering, så har du som ene ejer jo magten til at vælge og fravælge de som er i bestyrelsen

Jeg synes dog ikke man skal vælge A/S hvis selve det med 100% kontrol er afgørende

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Apr 15
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar.

min revisor er også uforstående over for mit ønske - specielt da jeg vil beholde alle 100% af aktierne selv. Så det kan godt være det er bedre at lade det blive som et ApS. :)

Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Google i Danmark er blot et APS som eksempel.

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kontrollen over et selskab uanset om det er et A/S eller ApS ligger hos ejererne og dermed dig - og kun dig.

Hvis du har under 35 ansatte kan medarbejderne ikke kræve at være repræsenteret i bestyrelsen. Selv hvis du har over 35 ansatte vil ofte være sådan, at medarbejderne ikke ønsker at have repræsentanter i bestyrelsen. Dette bla. fordi ansvaret er nøjagtigt det samme for en medarbejdervalgt bestyrelsesmedlem som andre i bestyrelsen. 

Og selv om der kommer medarbejdere i bestyrelsen, vil de altid være i undertal - du bestemmer som aktionær selv, hvem de øvrige medlemmer skal være.

Så du mister på ingen måde selv magten over selskabet, hvis du omdanner til A/S.

Om det så er en god ide, fremfor at fortsætte i ApS formen - er en helt anden diskussion.

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14997
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :

IllustratorJens:

Jeg vil dog gerne, for at gøre virksomheden lidt mere "professionel". Jeg vil derfor gerne lave den om til et aktieselskab. 

Nu spørger jeg bare lidt af nysgerrighed, hvorfor et A/S skulle være mere professionelt end et Aps? Der følger mange flere krav og omkostninger med et A/S, så med mindre der er en økonomisk vinding ved omdannelsen, så forstår jeg ikke, hvorfor du anser det for værende mere professionelt? Mange store firmaer og brands er "blot" Aps selskaber, og de er mig bekendt stadig professionelle og velansete :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 00:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Netop derfor !

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Statsaut. revisor:
Kontrollen over et selskab uanset om det er et A/S eller ApS ligger hos ejererne og dermed dig - og kun dig.
det er formeldt unægteligt sandt men

Jeg kender nu faktisk A/S ejere som tabte kontrollen, ved at de havde deres helt egne vej, og bestyrelsen ikke var enig. Det skete ud fra en fornemmelse af, at det virkede forkert at være oppe mod alle man invisterede i bestyrelse. Det er klart man kan vælge sin søn og nærmeste ven osv til bestyrelse og så kan man formelt holde fuld kontrol, men det vil måske nok blive set af omverdenen

i ApS bør man i mine øjne, være forberedt på, at kunne køre med en bestyrelse man lytter til, og dermed er kontrollen lidt mindre end i ApS. Vil man køre uden at lytte til en bestyrelse, så er vejen 100% ligefrem når man er 100% ejer  og så værsgo, men jeg synes man skal undlade A/S hvis man vil køre det som 100% onemanshow med en altid lydig bestyrelse - men ja - som jeg også skrev i første svar - man har beslutningsevnen som ejer

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg startede som A/S, også for derved at virke mere "seriøs", men også fordi man i Norge, som jeg startede med at levere til, kender betegnelsen AS og ikke ligeså godt ApS. Jeg sælger i øvrigt til banker, som også hellere ser, at der ligger mindst 500.000 i kapital, end at der ligger 50.000, og at der er en bestyrelsen med kompetente mennesker med bestyrelsesansvar.

Jeg har nu ændret firmaet til at være ApS og har droppet bestyrelsen. I stedet har jeg et "advisory board" bestående af advokaten, revisoren og øvrige kompetente. Det fungerer fint, for de spørger ikke så meget :-), og de har jo heller ikke bestyrelsesansvar. Til gengæld kan jeg spørge dem til råds, når jeg har brug for det.

Hvis du vil "øve dig" på at have bestyrelse, kan du jo bare lave en i dit ApS :-)

Tilmeldt 7. Apr 15
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de mange gode svar. Grunden til jeg ønsker at have det som et A/S - og det jeg mener med at det er mere professionelt er, at jeg lige nu beskæftiger mig med arbejde for mindre virksomheder og selvstændige. Der er meget konkurrence, og en del af mine konkurrenter er aktieselskaber. Hvis jeg f.eks vil have en stor kunde ind - Novo nordisk eller h&m - blot for at nævne eksempler, så vil de sandsynligvis foretrække at handle med et aktieselskab, frem for et anpart.
Som en af jer var inde på, er det også mere internationalt (aner)kendt at hedde A/S kontra ApS.

Jeg ejer samtidig et holding (også ApS). Kunne man have det til at stå med 100% af aktierne? For så ville det holding jo blive eneejer og hovedauktionær. MEN. Det jeg ikke ved - og som jeg gerne vil have svar på, er: bestemmer en hovedauktionær over bestyrelsen? For så vidt jeg kan læse mig frem til har auktionærerne ingen indflydelse på bestyrelsens beslutninger - men er kun i stand til at vælge nogle af bestyrelsens medlemmer.. Er det korrekt forstået?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)