Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skift fra personligt ejet virksomhed til APS

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København N
Tilmeldt 10. Dec 07
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har en personligt ejet virksomhed, hvor der er opsparet ca. 200.000 kr. via virksomhedsordningen. Nu overvejer jeg at stifte et APS, og så pønser jeg på, om der mulighed for at bruge 125.000 af dette beløb til oprettelsen af APS. Ville det kræve, at pengene først kommer til personlig beskatning? I så fald vil jeg nemlig ramme ind i topskatten...

 Tak for hjælpen!

 Gosia 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Såfremt du ikke har andre aktiver i dit personlige firma, hvor konto for opsparet overskud kan modregnes i anskaffelsessummen

så vil indestående på konto for opsparet overskud med hertil svarende virksomhedsskat blive medregnet til personlig indkomst

i omdannelsesåret.

Med andre ord, ja pengene kommer først til personlig beskatning.

 

/peter

Fra Aars
Tilmeldt 27. Jan 07
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Gosia

Du kan omdanne din personligt ejede virksomhed på to måder. Udgangspunktet er en skattepligtig omdannelse, der har de af Peter beskrevne skattemæssige konsekvenser. Vær i den forbindelse herudover opmærksom på, at såfremt der kan beregnes en goodwill efter skattevæsenets vejledende retningslinier vil du også komme til at betale skat af en goodwill. Goodwill'en kan så afskrives i selskabet over 7 år, men det er kun et plaster på såret.

Du kan imidlertid godt omdanne din personligt drevne virksomhed ved en "skattefri" virksomhedsomdannelse, hvor du med de aktiver du har i virksomheden (200.000 kr.) kan indskyde disse som apportindskud til at etablere et anpartsselskab. Apportindskud er når man stifter et selskab ved at indskyde aktiver (herunder goodwill og likvider). En skattefri virksomhedsomdannelse skal ske pr. dagen efter regnskabsafslutningen (dvs. i 99 % af alle tilfælde pr. 1. januar) og kan stiftes med tilbagevirkende kraft i indtil 6 måneder inde i det næste regnskabsår.

Ved en skattefri virksomhedsomdannelse udløses ingen skatter, ej heller af goodwill, og den udskudte skat vedrørende opsparede overskud overføres til anparterne, således at den udskudte skat først kommer "frem" når anparterne afhændes eller selskabet likvideres. Til gengæld får selskabet heller ikke afskrivningsret på f.x. den goodwill, selskabet har købt.

Der er nogle tekniske krav til at kunne omdanne skattefrit, så jeg vil foreslå du kontakter din revisor herom.

Mvh.

Ole

Fra København N
Tilmeldt 10. Dec 07
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

1000 tak for de gode svar Big Smile

Det lyder jo rigtig smart, men jeg tror ikke jeg overvejede fuldt ud, at jeg så blot får problemet med topskatten den dag, hvor jeg likviderer APS-firmaet - det er jo klart.

Vil jeg istedet kunne køre de 2 virksomheder parallelt næste år - dvs. at min hidtidige virksomhed fortsætter med at eksistere og får næste år et overskud svarende til den opsparede virksomhedsskat (dvs. 200.000), hvor APS-selskabet udbetaler yderligere ca. 150.000 til mig og "beholder" resten i selskabet (eller der laves noget med udbytte eller pension)?

 Er det iorden? Eller kræves en vis aktivitet i mit gamle firma, nu hvor aktiviteten de 2 steder i princippet er det samme.

Derudover havde jeg også et lille tillægsspørgsmål, som jeg måske skal spørge om andetsteds. Det er muligt, at jeg skal fraflytte Danmark i en periode på grund af en mulig udstationering hos min mand. Er jeg da ikke bedre stillet med et APS i forhold til ikke at være nødt til at tvangsopløse firmaet ved fraflytning?

Tak igen for de begavede indlæg!

Tilmeldt 14. Jun 05
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Den avance, som du måtte realisere, når du en dag sælger eller lukker ApS-et beskattes som udgangspunkt som aktieindkomst - dvs med 28 eller 43%. Der skal således ikke be´tales topskat.

Der skal være en vis aktivitet i din virksomhed for at skattemyndigherne anser den for at være erhvervsmæssig.

Du beskattes ikke i forbindelse med din fraflytning. Det afhænger blandt andet af, om du fortsat har en bolig til rådighed her i landet.

 

Derudover havde jeg også et lille tillægsspørgsmål, som jeg måske skal spørge om andetsteds. Det er muligt, at jeg skal fraflytte Danmark i en periode på grund af en mulig udstationering hos min mand. Er jeg da ikke bedre stillet med et APS i forhold til ikke at være nødt til at tvangsopløse firmaet ved fraflytning?

Tak igen for de begavede indlæg!

Citér

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)