tak - men og det er jo ikke som sådan hele din person - men derimod din flere gange udtrykte mening om at alle taxi chauffører er xxx
Det skal måske nuanceres lidt, jeg mener bestemt ikke at alle taxa chaufører yder dårlig service, så langt fra. Men jeg har specielt når jeg har kørt kortere ture, hvor chauførerne har holdt i kø, oplevet en efter min vurdering ringe service. Når bund niveauet er så lavt, så vil jeg faktisk mene at det er et problem for hele branchen.
Jeg mener oprigtigt at Taxa branchen i de tilfælde er forkælede, fordi nogle af dem mener de kan tillade sig, at behandle deres kunder dårligt, hvis de ikke lige kører så langt som de gerne vil. Det kan lyde groft, men med til nuanceringen høre nok også at jeg mener at min egen branche (it-udvikling) er meget mere forkælede. De lønniveau og den primadonna behandling vi får er også helt ude af trit.
Jeg har som sådan ikke nogen interesse i Uber, er hverken aktionær, leverandør eller kunde. Men jeg har igennem samtaler med en god kollega (tidligere taxachaufør), efterhånden vendt emnet nogle gange. Jeg har andre kollegaer, der er ivrige Uber, som jeg også har talt med, og deres oplevelse er faktisk at de får en bedre service, hvilket de tilskriver rating systemet.
Som jeg ser det er taxa branchen ved, at blive kørt over af Uber og med Venstre, LA og Konservative der mener, at taxaloven skal laves om så der er plads til Uber, samt den sandsynligvis lange process, med at håndhæve et forbud, så er min vurdering at strategien med at satse på det juridiske, ligner en dødssejler.
Men hvad skulle de så gøre, som jeg ser det skulle de netop arbejde på service-delen, de taber umiddelbart på pris, men der er så man områder hvor de billigste produkter ikke er de mest solgte. De ting jeg selv er kommet frem til en fælles app hurtigst muligt, med rating system og loyalitetsklub a la frequent flyer. I den mere spøjse afdeling, burde chaufører når de ikke er ledige kunne spotte en der prøver at praje en taxa og sende andre ledige vogne derhen. Det er jo kun taxaer der må tag strøgture, så der har de en fordel. Hvis man lavede sådan en løsning, var det at den optagede vogn, kunne signalere til kunden, at han havde set han havde kaldt på en taxa til ham. Det tror jeg vil give en stor følelse af service og velvilje fra chauføren, samtidigt med at man kunne håbe at færre begyndte at installere apps, fordi det var så nemt at få en taxa fra gaden. Det er selvfølgeligt bare en brainstorm, men jeg mente virkeligt at taxabranchen burde stå sammen og finde innovative måder at møde deres nye konkurrent på.
Desværre har min taxaven, en relativt nedslående vurdering af den mulighed, hans standpunkt er at taxabranchen aldrig har kunnet finde ud af at løfte i flok. Til at overbevise mig brugte han et eksempel fra en mindre provisby, hvor der var omkring 20 taxaer. Hvert år i Juli var der så få ture, at det kun var omkring halvdelen af bilerne der fik ture. Så prøvede hans vognmand at aftale at halvdelen kørte de første 14 dage og den anden halvdel de næste. Alle indvilgede, men der var alligevel fem styks, der ikke følte de skulle overholde aftalen, så i dag er der 20 taxaer i drift hele Juli, selvom mange har dage hvor de ikke tjener noget.
Men selv hvis branchen kunne stå sammen, så ser det dyster ud. I et høringsvar vist nok til den amerikanske kongres, har en bilproducent svaret at man mener selvkørende biler er en realitet i 2018. Hvis bil kan køre selv, er det svært at se en fremtid for faget.
Det betyder ikke at jeg syntes det er fryd for dem, eller at de bare skal ned med nakken, men bare at min vurdering er at det ser sort ud. Måske er det bedste råd til taxa chaufører, at de skulle begynde at kigge sig om efter en anden branche, de kunne f.eks. gå ind i den røv forkælede it-branche.