Hej Amino´er. Jeg står i den situation at jeg er stødt på en kunde (en potentiel ret stor kunde) der ønsker meget lang betalingsfrist. Han ønsker afregning ved endt opgave + 45 dage. Opgaverne kan nemt vare 1 og 2 måneder, så potentielt kan jeg stå og skulle vente i 2-4 måneder på at få penge ind. Det er hårdt ved likviditeten og selvom jeg nu har en driftskredit kan jeg ikke belaste den så meget og i så lang tid. Derfor tog jeg fat i et factoring firma og er blevet tilbudt 4,5% ved salg af faktura. Det syntes jeg egentlig er en ok pris, og den ordre jeg p.t er ved at give tilbud på lyder på 100.000.- kroner. I så fald vil det koste 4500.- at sælge fakturaen. Men jeg kom til at tænke lidt over at det vel ikke er fair at kunden sætter krav op til meget lang betaling så jeg skal lege "bank" for ham og sikre hans likviditet mens min egen smerter og gør ondt uden at han skal betale for det? Skulle han låne pengene i en bank skulle han jo også betale renter. Så spørgsmålet er egentlig hvordan det vil blive modtaget hvis jeg tørrer den udgift af på ham ? Skal jeg afholde udgiften for ham og jeg dividerer det ud på timeprisen vil min timepris faktisk falde med 40 kroner pr time !! Og det er jeg da ikke interesseret i.. Så hvad gør i andre ? Mvh Ruben |
Hej Ruben,
Jeg kender dit problem alt for godt, men desværre er det noget mange firmaer oplever rigtig ofte, og især hvis man handler med større virksomheder, eller det offentlige.
Når vi har leveret en opgave til en kommune, så får vi først vores penge +30 dage efter, for det er et krav de har, og som står i den kontrakt vi har lavet med dem.
Hvis du ikke ønsker at sælge fakturaren, kunne du evt. høre dem om de ikke kunne betale en procentdel af beløbet inden opstart, også resten +45 dage efter opgaven er leveret?
Hvis du ikke har givet ham et konkret skriftligt tilbud endnu, så kan du jo sagtens ligge de 4.500,- oveni og kalde dem administrations omkostninger, fordi han skal have 45 dages kredit?
Et lille input herfra.
God dag!