Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Cryptolocker virus og Dropbox - Er det sikkert?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Vi har i vores virksomhed valgt lige, at få tjekket op vores backup rutiner og metoder efter der de seneste dage har været en del artikler med virksomheder der har fået krypteret deres filer gennem en cryptolocker virus.

Det ene backupsæt vi har er via cloudtjenester såsom Dropbox, Drev og Adobe Cloud:

Vores spørgsmål, er om filer der synkroniseres mellem vores lokale mapper og tjenester som Dropbox, Google Drev og Adobe Cloud, er sikre i tilfælde af, at en hos os får åbnet en Cryptolocker virus, eller om den gemte version af filen hos fx. Dropbox, også vil være krypteret?

Fra Munkebo
Tilmeldt 26. Nov 12
Indlæg ialt: 421
Fra  Ansico Skrevet kl. 19:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Cryptolocker krypterer bestemte filer på harddisken, men tilgår selvfølgelig ikke dine cloud tjenester. Men hvis du f.eks. har en mappe på computeren, som synkroniseres automatisk op til en cloudtjeneste, vil krypterede filer i denne mappe jo i princippet også blive synkroniseret op på cloud tjenesten.

Hvis cloudtjenesten f.eks. har noget versionsstyring, så du kan hente gamle versioner af filerne, vil det derimod være sikkert. 

For en sikkerheds skyld tror jeg at jeg også ville have en backup tjeneste, som ikke blot synkroniserede, men lavede backupfiler/billedfiler af filerne og gemmer dem løbende over et bestemt interval. Så vil man altid kunne gå tilbage og gendanne filerne fra før man blev ramt af virussen. 

IT-blogger.dk - en blog om IT-support, udvikling af websider, CMS, SEO og online marketing

Fra Kolding
Tilmeldt 27. Oct 14
Indlæg ialt: 83
Fra  Syswatch Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har rigtig mange kunder som er ramt af Cryptolocker. Den seneste version napper også dine dropbox filer og andre cloudtjenester hvor der bliver lavet en mappe/drev. Ligeledes søger den også efter backup jobs via shadow copyer.
Jeg kan kun på det kraftigste anbefale dig at få en remote backup løsning, hvis du ikke allerede har det.

Vi tilbyder flere forskellige løsninger, som starter helt nede fra 49,- kr i måneden - der er sikkert også nogen derude i markedet som kan gøre det endnu billigere, hvis du kan undvære telefon support osv.

Men det er en "nasty" lille satan... Men den giver os da en masse arbejde, så på den måde kan vi ikke klage :-)

Jesper Andersen
Gohosting.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Andreas Peter Høgfeldt Andersen:
vil krypterede filer i denne mappe jo i princippet også blive synkroniseret op på cloud tjenesten.

Det var det jeg frygtede :)

Vi har godt nok også en Synology NAS harddisk, som kører backup i bestemte intervaller, men jeg om Cryptolocker også kan finde frem til selve NAS'en og så kryptere filerne derpå også, det kan jeg simpelthen ikke gennemskue. NAS og vores PC'er jo på samme netværk, og backup er sat op igennem et program som fulgte med til NAS'en

Men jeg må lige have undersøgt om der er versionsstyring hos Dropbox m.fl.

Ellers skal vi ud og have abonnement hos en decideret backupudbyder, hvor man har en lokal klient installeret. Det har vi bare prøvet før, og jeg synes ikke der er nogen som har noget software der er særligt brugervenligt, og nemt at gendanne fra.

Satans IT-kriminelle! - med alt det bøvl de er skyld i, skulle man tro de arbejdede for SKAT om dagen, og HackAndDestroy om natten.

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Andersen:
Men det er en "nasty" lille satan... Men den giver os da en masse arbejde, så på den måde kan vi ikke klage :-)

Haha ja, inderst inde klager I jo nok ikke særligt højt ;P

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46513
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Underligt stadigt at helt updaterede virus program som ex avast proff og samtidigt malwarebytes proff ikke stopper den. Læser man på deres hjemmesider, skriver de faktisk begge - at er man updateret på definitioner, så stopper de begge den?

I alle fald er jeg lidt tryg, for jeg har to ekstra maskiner - En som kører hver dag - uden min hovedmaskine gør, og en som kun kører i weekend - uden min hovedmaskine - så opdager jeg en virus på hovedmaskiner - og dermed så må ha det i dropbox - så skal jeg bare undlade at tænde internet når jeg tænder ekstra maskinen, og så vil dropbox på den jo være up to date med max en dags fejl

Det er den napper dropbox filer - Hvad betyder det for delte filer i dropbox - kan den spredes videre via disse så den kan ryge ud til alle mulige andre helt af sig selv?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Munkebo
Tilmeldt 26. Nov 12
Indlæg ialt: 421
Fra  Ansico Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Underligt stadigt at helt updaterede virus program som ex avast proff og samtidigt malwarebytes proff ikke stopper den. Læser man på deres hjemmesider, skriver de faktisk begge - at er man updateret på definitioner, så stopper de begge den?

I alle fald er jeg lidt tryg, for jeg har to ekstra maskiner - En som kører hver dag - uden min hovedmaskine gør, og en som kun kører i weekend - uden min hovedmaskine - så opdager jeg en virus på hovedmaskiner - og dermed så må ha det i dropbox - så skal jeg bare undlade at tænde internet når jeg tænder ekstra maskinen, og så vil dropbox på den jo være up to date med max en dags fejl

Det er den napper dropbox filer - Hvad betyder det for delte filer i dropbox - kan den spredes videre via disse så den kan ryge ud til alle mulige andre helt af sig selv?

vh John Hannover

Det er faktisk ikke en helt dum ide, at have to computere med mapper der begge synkroniserer med dropbox, da det så kræver at den først synkroniserer fra pc 1 op på dropbox og herefter ned på pc 2. 

IT-blogger.dk - en blog om IT-support, udvikling af websider, CMS, SEO og online marketing

Fra Kolding
Tilmeldt 27. Oct 14
Indlæg ialt: 83
Fra  Syswatch Skrevet kl. 20:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Så vidt vi er orienteret, så kryptere den ALT hvad den kan finde og få fat i af filer, men den kører kun 1 gang, så den vil ikke kunne sprede sig, og den rammer også kun den maskine på netværket hvor man har aktiveret den.

Det er bare MEGET vigtigt man ikke klikker på links i mistænkelige mails.

Hvis du arbejder med Terminalservere eller netværk med AD, kan du deploye en whitelist SRP via GPO, som forhindre alle programmer i at starte via AppData.

Og til orientering: Så BLIVER data låst op hvis man vælger at betale - erfaringer fra "kollegaer" i branchen :D

Fra Munkebo
Tilmeldt 26. Nov 12
Indlæg ialt: 421
Fra  Ansico Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Andersen:

Og til orientering: Så BLIVER data låst op hvis man vælger at betale - erfaringer fra "kollegaer" i branchen :D

Jeg har ellers hørt om tilfælde, hvor dataene ikke bliver låst op hvis man betaler. Så kommer der bare endnu en opkrævning. 

Herudover er det jo også med til at gøre det til en god forretning at have cryptolockere. Så jeg håber da at firmaerne forsøger at få opsat gode backup-systemer i stedet.

IT-blogger.dk - en blog om IT-support, udvikling af websider, CMS, SEO og online marketing

Fra Taastrup
Tilmeldt 12. Nov 06
Indlæg ialt: 422
Fra  arendtsen.dk Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Andreas Peter Høgfeldt Andersen:

Jeg har ellers hørt om tilfælde, hvor dataene ikke bliver låst op hvis man betaler. Så kommer der bare endnu en opkrævning. 

Herudover er det jo også med til at gøre det til en god forretning at have cryptolockere. Så jeg håber da at firmaerne forsøger at få opsat gode backup-systemer i stedet.

Helt enig.

Jeg har hørt om udgaver som ikke bare krypterede alle filer på ens computer men også hvis man fx. har mappet et drev til en nas eller lignende.
Så er de også taget med.
Og så handler det om at have en god backup for det også.

Backup er ligesom en forsikring. Man har det i håbet om ikke at få brug for det. Men når man så har så vil man også have den der dækker bedst.
Og ganske som forsikringer handler det om at finde den der giver en den bedste mave fornemmelse. :-)

Så jeg vil forslå man finder en løsning der også kan tage backup af en nas hvis man bruger det - det er så det jeg prøver at hjælpe med. ;-)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)