Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsret / brugsret af Logo Design

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Nov 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Allesammen, ved dette har været oppe at vender før, men spør alligevel igen – håber der er hjælp et hente

Har for 5 år siden designet en grafisk indentitet / brand for et lille teater samt et logo design.
Sagen er den at jeg sidste sommer blev jeg kørt ud på et "side spor" og opgaverneblev overdraget til en anden grafiker der nu sidder med kunden. Det er gamet det ved jeg, men træls at miste en god kunde.


Dette logo er udleveret til kunden naturligvis. Logoet er brugt indtil nu i sin nuværende form. Kunden har i sin tid betalt for design af logoet,
der ligger i kontrakter eller frikøb med i dette "ren-pris" for logo design.

Den nye grafiker har ændret det eksisterende logo design. Spørgsmålet er, må den nye grafiker ændre logoet uden mit sammentykke?
En del af det oprindelige logo eksisterer stadig, men navnetrækket og skriften er ændret og sat sammen med det "gamle/originale" element???
På selve logoet var der også koblet et pay-off på, dette bruger kunden også flittigt, også uden mit sammentykke.

Tilmeldt 7. Nov 10
Indlæg ialt: 17
Fra  LuxWear Danmark Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke ekspert eller advokat, og er måske ikke 100% med på hvad du mener, men min opfattelse er følgende:

1. Du har lavet grafik osv, og det er blevet overdraget til teatret

2. Du er blevet betalt for dit arbejde

3. Det er deres ejendom nu, og de må gøre med det lige som de har lyst til

4. Færdig

Hvorfor er du interesseret?

Tilmeldt 19. Sep 07
Indlæg ialt: 353
Fra  Virksomhed33 Skrevet kl. 18:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Kom videre
græd ikke over spildt mælk!
Spild ikke tiden på det.
Du kan ikke andet end og ligne en forsmået webmaster.
Lad kunden gøre hvad de vil.

Tilmeldt 1. Nov 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 01:17
Hvor mange stjerner giver du? :

så kender du ikke loven"godt nok"! Jeg har ikke overdraget mit design til dem det har jeg ophavsretten til.
de har brugsretten. Nu kender du ikke hele historien der ligger bag og hvad kunden har budt andre og mig, og kommer heller ikke det aktuelle spørgsmål ved, læs hvad jeg spør om!
skal der evt. være en kontrakt eller frigivelse herfra med overdragelse af copyright til kunden med ønske om at overtage og retten til at ændre det eksisterende design, bla. logo Er du grafisk designer ??? hvis du er så ved du vel også at hvis en andens design overdrages til dig fra en kunden så er det ikke nok at ændre en farve og kalde det dit!

Tilmeldt 1. Nov 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 01:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad jeg bruger mig tid på og hvor meget mælk jeg vil græde over er min sag.
– du kender ikke til sagen eller kunden og hvad der ellers ligger forud.
Læser blot at Du åbenlyst ikke har forstået spørgsmålet eller har den rette viden!

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 05:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

frk.H:
så kender du ikke loven"godt nok"! Jeg har ikke overdraget mit design til dem det har jeg ophavsretten til.
de har brugsretten.

Jeg er muligvis naiv, men når jeg betaler for at få et logo designet, forventer jeg da godt nok at det så er min ejendom, og jeg har alle rettigheder, så snart fakturaen er betalt og logoet er sendt til mig. 

Lov eller ej, vil jeg mene at det er god forretningsskik at overdrage rettighederne. Det gør jeg ihvertfald selv hvis jeg udvikler kundespecifik software, selvom jeg vel rent juridisk ikke behøver det.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14999
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 08:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Uden at se kontrakten og de forhold, der er omkring skabelsen af logoet, så er der ingen, som kan give et svar.

frk.H:

Dette logo er udleveret til kunden naturligvis. Logoet er brugt indtil nu i sin nuværende form. Kunden har i sin tid betalt for design af logoet,

der ligger i kontrakter eller frikøb med i dette "ren-pris" for logo design.

Jeg forstår ikke umildbart denne sætning...

Du kunne umildbart godt have en sag, da du har designet logoet, men igen det afhænger af, hvad den brugsret mm dækker over, og så er sagen forbundet med en større usikkerhed, da den vil afhænge af en personlig vurdering fra en dommer. Og med det i baghovedet, vil betalingen for en evt krænkelse, jeg kan fornemme, at det er denne del du er ude efter, vil næppe opveje de omkostninger, som du vil få i forbindelse med sagen. 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Århus
Tilmeldt 15. Apr 14
Indlæg ialt: 88
Fra  Yoink Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Hvad du har overdraget kontraktsligt kan jeg ikke hjælpe dig med. Men jeg vil gå ud fra, de har retten til at bruge dit værk.

Der er i ophavsretsloven nogle få rettigheder der ikke kan overdrages ved aftale. Der taler man om ideelle rettigheder (droit moral). Det betyder at ændringer der er skadende for ophavsmandens "egenart", altså anseelse/særpræg kan være retsstridig. I dit tilfælde vil det være i situationer hvor dit design er blevet redigeret i en dårligere kvalitet, eller blevet "re-brandet" til skade for dit renomme. Man kalder det også for respektkrænkelse.
Det klassiske eksempel er hvis man køber et maleri, ejer man det. Men man må faktisk ikke gå ind selv og ændre i maleriet. Male overskæg og lign. Det sker selvfølgelig alligevel og der er ikke meget nyere retspraksis omkring det. Så egentligt er det bare for, at oplyse dig om noget af juraen i ophavsretten.

Jeg er enig med de andre i, at forretningsmæssigt er der ikke så meget at gøre ved det.

WWW.YOINK.DK   - VI ELSKER ELEKTRONIK - anders@yoink.dk

Tilmeldt 19. Sep 07
Indlæg ialt: 353
Fra  Virksomhed33 Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

frk.H:

Hvad jeg bruger mig tid på og hvor meget mælk jeg vil græde over er min sag.
– du kender ikke til sagen eller kunden og hvad der ellers ligger forud.
Læser blot at Du åbenlyst ikke har forstået spørgsmålet eller har den rette viden!

Velkommen i branchen :-)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)