Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan kontrolleres rettigheder

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Aug 15
Indlæg ialt: 16
Fra  Keeperz ApS Skrevet kl. 18:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino'er,

Jeg har rejst i Kina de seneste 3 uger, været på et hav af messer og fundet flere spændende produkter. Nu er jeg tilbage i Danmark og begynder at bekymre mig lidt i forhold til rettigheder på diverse produkter.

Hvordan kontrollerer man om et produkt er omfattet af eksklusive rettigheder eller design rettigheder?

På forhånd tak,

Kenneth

Fra København
Tilmeldt 20. Aug 11
Indlæg ialt: 902
Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan man vel ikke kontrollerer på alle produkter, tag mit møbel, der ejer jeg rettighederne til designet, men jeg har ikke reg. mit produkt.

Så der får du svært ved at kontrollere om produktet er en kopi eller ej?

Tilmeldt 5. Aug 15
Indlæg ialt: 16
Fra  Keeperz ApS Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor vil jeg fx kunne se at du har rettighederne til dit møbel design? Er det muligt at registrerer det nogle steder?

Og hvis jeg fx ville sælge en lignende model af dit møbel hvor meget/hvor lidt ville jeg skulle ændre for at ikke være omfattet af dine designrettigheder?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

design kan registreres - men det er som også beskyttet uden - da de jo tilhører designeren - Der er også specielle regler for f.eks. mode - med 3 år  læs gerne http://johnhannover.blogspot.dk/2014/03/Designvaremaerkebeskyttelse.html 

Svaret er derfor at du ikke med sikkerhed kan se om noget er design der tilhører designeren. Det kræver helt enkelt kendskab til produkterne

Hvis du skal "kopiere" så er der ikke en facitliste, men noget af det nærmeste man kan komme det, er min 15% ændret på alle væsentlige punkter, form, farve, materiale osv

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 20. Aug 11
Indlæg ialt: 902
Skrevet kl. 19:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Der findes en hjemmeside hvor du kan reg. dit design, men min fornemmelse er at der ikke er mange som gør det?

Sådan som jeg har forstået det, må man ikke lave et ligende design som ligger alt for tæt op at det org.

Du kan derfor godt lave et lignede møbel, men hvor meget du skal rette det til, må en evt. domstol jo afgøre hvis der kommer en sag ud af det.

Det er dog ikke alle designs du kan beskytte, da formen er al for aml. eks. en firkantet kasse, der er det kun de små detailjer som du kan design beskytte, som jeg forstår det. 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke på forhånd kontrollere om nogen har en rettighed til et design m.v. og det er også derfor farligt at handle med Kina, som jo er kendt for at kopiere såvel kendte som ikke-kendte designs.

Man kan heller ikke sætte en advokat til at undersøge det og få et endeligt svar. Jeg har haft nogle sager, hvor spørgsmålet var, om der forelå "snyltning" på en andens design, logo, navn osv. - og ved sådan sag laver såvel den ene parts og den anden parts advokater brainstorm for at finde argumenter for sin side af sagen. Ligesom vi søger på nettet og andre steder. Eksempelvis har jeg haft en sag med en legetøjs racerbil - her brugte jeg meget nettet til at dokumentere, at racerbiler ´jo ligner hinanden, så det jo ikke var det store særpræg her - så havde vi farven på bilen, som var lige præcis den farve, som kendetegnede modpartens bil - hvor jeg så fandt andre racerbiler også med den farve - og så var det placering af reklamer osv. Og samlet faldt den på helhedsindtrykket. Dommeren må således lytte på advokaternes argumenter og så vælge side.

Du er altså nødt til at kende dit marked rigtig godt - Altså hvis du vil handle med tøj, så så skal du kende markedet. Hvilke designs har konkurrenterne p.t. og ud fra det, må du bruge din sunde fornuft og vurdere, om du synes at det her ligger lidt for tæt på.

Dem, som importerer sådan lidt blandet land handel fra Kina, ja mit gæt er, at de tager chancen. Og hvis de bliver taget, så må de punge ud - også selv om de var i god tro.

Tilmeldt 5. Aug 15
Indlæg ialt: 16
Fra  Keeperz ApS Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for de gode svar.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)