Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er en faktura bindende?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har i løbet af efteråret lavet noget udviklingsarbejde for en kunde sammen med en anden fyr. Arbejdet blev afsluttet helt fint, men nu er kunden svær at få betalingen ud af.

Kontrakten for arbejdet er indgået mellem min arbejdsmakkers selskab og kundens selskab, og jeg står bare nævnt i kontrakten som en nøgleperson i samarbejdet. Det var oprindeligt planen, at min arbejdsmakkers selskab skulle fakturere kunden for det fulde beløb, hvorefter jeg gennem mit selskab skulle fakturere min arbejdsmakker.

Efter arbejdet ændrede nogle omstændigheder sig, og jeg blev nødt til fakturere kunden direkte gennem mit selskab for den andel af arbejdet, jeg skulle have betalingen. Kunden har ingen indsigelser gjort mod fakturaen, og jeg har flere mailkorrespondancer med vedkommende vedrørende en evt. udsættelse af betalingsfristen, der dog ikke blev til noget. Altså hersker der fra min side ikke tvivl om, at kunden har anerkendt min faktura.

Nu hvor betalingsfristen er langt overskredet, vil jeg dog gerne være helt sikker på, at kunden ikke kan sno sig uden om fakturaen.

Mit spørgsmål går på, om fakturaen i den sammenhæng er bindende, hvis jeg f.eks. tager sagen til inkasso? Er det et problem, at jeg ikke har en kontrakt direkte mellem mig og kunden på det beløb, jeg har faktureret vedkommende, men blot den ovennævnte kontrakt?

På forhånd tak for al hjælp.

Mvh

Christian

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :

En kunde kan altid lave/have indsigelser mod en faktura.

at min arbejdsmakkers selskab skulle fakturere kunden for det fulde beløb, hvorefter jeg gennem mit selskab skulle fakturere min arbejdsmakker. "

Forstår ikke dette ?

Du skulle måske uddybe dette for at få mere uddybende svar.

Du kan altid sende kunden til inkasso - Fogedretten med et betalingspåkrav under småsagsprocessen ( krav under 50.000 kr.).

Gøres der her så indsigelser.? Må du til civilretten med en stævning.

Altså såsnart der gøres indsigelser fra din debitor, kan du ikke bruge fogedretten (der er tvistligheder i sagen).

Det "klarer" det civilretslige system. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :

ChristianSchmidt:

Mit spørgsmål går på, om fakturaen i den sammenhæng er bindende, hvis jeg f.eks. tager sagen til inkasso? Er det et problem, at jeg ikke har en kontrakt direkte mellem mig og kunden på det beløb, jeg har faktureret vedkommende, men blot den ovennævnte kontrakt?

Både ja og nej,

Først og fremmest er det aftalens indhold som er afgørende. Ud fra hvad du beskriver så er aftalen beskrevet i kontrakten, at du ikke er nævnt direkte er ikke nødvendigvis afgørende, men det vil kræve nærlæsning af kontrakten for at afgøre dette.

Men er i enige om du er leverandør for en del af kontrakten, og har du evt. skriftlig korrespondance der bekræfter dette, vil jeg umiddelbart mene du er en del af aftalen. 

 

Under forudsætning af ovenstående, så er en faktura bindende! og en køber er forpligtet til at gøre indsigelser med det samme, hvis ikke der gøres indsigelser kan der umiddelbart ikke ændres på fakturaprisen. Der dog stadig de almindelige mangelsbeføjelser. Men som jeg forstår på dit indlæg er der ikke gjort nogen indsigelser overhovedet?

Også er det bare at få rykket kunden, hvor du endvidere advarer kunden om manglende betaling kan føre til at du sender kravet til inkasso (NB; denne advarsel er en betingelse for at kunne starte inkasso)

 

I forhold til aftalen, vil jeg tro du kan få en advokat til at vurdere kravet og aftalens indhold mod at du til gengæld lover advokaten at få inkassoforretningen. Også er det jo ellers bare at håbe kunden betaler før det bliver nødvendig.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:

at min arbejdsmakkers selskab skulle fakturere kunden for det fulde beløb, hvorefter jeg gennem mit selskab skulle fakturere min arbejdsmakker. "

Forstår ikke dette ?

Du skulle måske uddybe dette for at få mere uddybende svar.

Tak for indsparket.

Da kontrakten blev indgået mellem min arbejdspartners selskab og kunden, var det planen, at min arbejdspartner skulle fakturere kunden for den fulde pris for udviklingsarbejdet - altså betalingen til både ham og mig.

Derefter skulle jeg fakturere min arbejdspartner (gennem mit selskab) den andel af det fulde beløb, jeg skulle have for udviklingsarbejdet.

Som sagt ændrede nogle omstændigheder sig, og jeg endte med at fakturere kunden direkte for min andel af betalingen, i stedet for at det skulle gå gennem min arbejdspartner.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Både ja og nej,

Først og fremmest er det aftalens indhold som er afgørende. Ud fra hvad du beskriver så er aftalen beskrevet i kontrakten, at du ikke er nævnt direkte er ikke nødvendigvis afgørende, men det vil kræve nærlæsning af kontrakten for at afgøre dette.

Men er i enige om du er leverandør for en del af kontrakten, og har du evt. skriftlig korrespondance der bekræfter dette, vil jeg umiddelbart mene du er en del af aftalen. 

I kontrakten står jeg nævnt som en "nøgleperson", der skal stå for udvikling af front end. Det er ikke nævnt, specifikt hvilken andel af den samlede betaling jeg skal have, men blot at jeg indgår i samarbejdet.

Der er ingen indsigelser gjort mod fakturaens gyldighed. Fakturaen er sendt for knapt 2 måneder siden, med en betalingsfrist på en måned. Jeg fik et positivt svar, da jeg sendte fakturaen over mail, og har efterfølgende haft en række korrespondancer vedrørende en evt. udsættelse af betalingstidspunkt - men ingen indsigelser mod, at jeg har sendt fakturaen.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :

ChristianSchmidt:

I kontrakten står jeg nævnt som en "nøgleperson", der skal stå for udvikling af front end. Det er ikke nævnt, specifikt hvilken andel af den samlede betaling jeg skal have, men blot at jeg indgår i samarbejdet.

Det der er vigtigt er at du kan løfte bevis for at du skal have betaling direkte fra kunden og ikke gennem din tidligere samarbejdspartners virksomhed. Så med andre ord; Hvorfor skriver du en faktura direkte til kunden?

Har du noget korrespondance med kunden eller din tidligere samarbejdspartner, hvor det bekræftes at du skal have betaling direkte fra kunden?

 

Dit problem er at der oprindeligt er aftalt noget andet! Og alt det omkring indsigelser mod fakturaen er principielt ligegyldigt indtil du er en del af aftalen! 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Min arbejdspartner skulle ikke have sin del af betalingen på samme tidspunkt, som jeg skulle have min - det var ellers oprindeligt planen, men han indgik en anden aftale med kunden.

Derfor blev vi enige om, at jeg bare skulle fakturere kunden direkte, i stedet for at betalingen til mig skulle gå igennem min arbejdspartner. Jeg har (desværre, set i bakspejlet) ikke nogle skriftlig korrespondance med partner eller kunden om, at jeg skulle fakturere direkte - det aftalte vi over tlf, så vidt jeg lige kan huske.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

ChristianSchmidt:

Derfor blev vi enige om, at jeg bare skulle fakturere kunden direkte, i stedet for at betalingen til mig skulle gå igennem min arbejdspartner. Jeg har (desværre, set i bakspejlet) ikke nogle skriftlig korrespondance med partner eller kunden om, at jeg skulle fakturere direkte - det aftalte vi over tlf, så vidt jeg lige kan huske.

Kan du ikke få din arbejdspartner til at bekræfte dette. Så er du da et stykke af vejen, dog er dit problem stadig at kunden kan hævde de har en aftale med din arbejdspartner og kun vil betale i henhold til denne aftale.

Dog nævner du i tidligere indlæg at;

ChristianSchmidt:

Fakturaen er sendt for knapt 2 måneder siden, med en betalingsfrist på en måned. Jeg fik et positivt svar, da jeg sendte fakturaen over mail, og har efterfølgende haft en række korrespondancer vedrørende en evt. udsættelse af betalingstidspunkt

Har du gemt denne korrespondance?

For selv om der ikke direkte står i har en aftale, så kan denne korrespondance indirekte bekræfte aftalen! Man kan jo stille sig selv spørgsmålet, hvorfor skulle kunden ville drøfte en udsættelse af betalingstidspunkt hvis de ikke mente der var en aftale?

Fra Århus
Tilmeldt 23. Jun 14
Indlæg ialt: 168
Fra  Paragraf Advokaterne Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du er nødt til at få din arbejdspartner til at skrive en erklæring til dig og kunden på, at han overdrager x kr. af den aftalte pris til dig, således at du selv direkte kan opkræve dem hos kunden. Der er nemlig tale om et kreditskifte, og det må man godt, men du skal bare have noget på skrift, som du kan vise til debitor (kunden), således at kunden med ro i sindet kan betale til dig, uden at risikere efterfølgende at blive mødt af det fulde krav fra din arbejdspartner.

Advokatfirmaet Paragrafadvokaterne

Advokatbistand - Selskabsret - Ophavsret - Lejeret - Erstatningssager - Inkasso

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Søren Vasegaard Andreasen:

Du er nødt til at få din arbejdspartner til at skrive en erklæring til dig og kunden på, at han overdrager x kr. af den aftalte pris til dig, således at du selv direkte kan opkræve dem hos kunden. 

Det lyder som en rigtig god løsning.

Mange tak for hjælpen til alle!

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)