Jeg har et nystartet konsulent selvskab hvortil jeg påtænker at indkøbe en bærbar og en server.
Mit spørgsmål går på om jeg vil kunne straksafskrive begge dele separat, da indkøbssummen af de to vil overstige 12.800 kr.
Serverens primære funktion er webhosting af en kommende hjemmeside og den bærbare vil blive brugt til at udføre konsulentarbejdet (der ikke består af webudvikling).
Husk at selv efter straksafskrivning er de virksomhedens og ved evt senere salg/lukning osv - skal de dokumenteres solgt ud igen til andre eller dig selv
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Såvidt jeg kan se på din blog så gælder det for personlige virksomheder, men her er der tale om et IVS (der faktisk er ejet af et holding IVS) - er det samme delingsprincip der gør sig gældende der?
Hvordan defineres det om de fungerer helt selvstændigt?
Hvordan defineres det om de fungerer helt selvstændigt?
Jeg forstår det sådan at de kan bruges hver for sig. Fx at du ikke skal bruge serveren for at kunne bruge laptoppen. Eller omvendt.
Har du fx. købt en mus så hører den til laptoppens værdi fordi musen ikke umiddelbart ville kunne stå alene. Det ville også gøre sig gældende med en dock til laptoppen.
Ok, det er jo en noget restriktiv regel, det vil vel næsten aldrig kunne opfyldes - i hvert fald ikke med noget som helst IT udstyr.
tja - måske men det er jo lidt enkelt - hvis du for at tilgå serveren bruger den bærbare så er det en samlet enhed- Hvis du tilgår serveren alene helt uden den bærbare - så er det en selvstændig sag - og tilsvarende modsatte vej
Det er jo heller ikke normalt så afgørende, for du får jo hele fradraget - bare over lidt længere tid
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Hvis han nu blot køber serveren idag og PC'en om 3 måneder, vil det så stadig være summen af de to ? Eller bliver det opfattet som 2 forskellige straksafskrivninger ?
John (eller andre) - er det stadig nødvendigt at lave deling af momsen når der er tale om et IVS og ikke en personlig virksomhed?
ja med mindre du kan godtgøre for skat at du slet ikke bruger udstyret privat overhovedet, så gør det ingen forskel - Det skal man også når man stiller noget til rådighed for ansatte i selskaber - så det gælder alle. Det har jeg også gjort lidt tydeligere nu i mit tidl. link
Uden sandsynliggørelse/dokumentation godkender skat normalt 50/50 - men ellers må man sandsynliggøre
I IVS husk ejerregister som en del for bod for disse dage + lovpligt afbejdsskadeforsikring - læs evt min E-bog eller paperback netop om IVS med skat, moms, huskelister og meget mere
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER