Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug af Copyright logoer i enkeltstyksproduktion

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Randers NV
Tilmeldt 27. Aug 13
Indlæg ialt: 17
Fra  KM Design v/Kim Mortensen Skrevet kl. 00:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er begyndt at lave LED skilte, og i den sammenhæng der er der jo kunder som beder en lave noget med f.eks et billogo på, eller lignende.

Hvad er reglerne for brug af logoerne på enkeltstyksproduktioner af skilte?? Vi snakker små skilte, som kun kommer til at stå i private hjem eller i deres private garager.

Er der en måde at undgå at blive bonnet for tusindvis af kroner fordi de mener jeg har brudt copyrightloven?? Er der et sted man kan betale vederlag til uden at skulle have en skriftlig aftale med samtlige virksomheder for at få lov at lave et skilt til en kunde med et logo f.eks Lamborghini, Opel, Seat, John Deere osv osv..

Vil gerne have ryggen fri når jeg laver noget for en kunde, og være sikker på at jeg ikke pludselig står med et søgsmål af den helt store art...

Håber der er nogen der har noget indsigt i dette og kan give et svar jeg kan bruge til noget.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Reglerne er meget enkle: Du må ikke reproducerer andre virksomheders logoer/brands hvad enten de er varemarkeregistrerede (hvilket alle de store brands er) eller beskyttet under copyright - uden at have en tilladelse til dette.

Min virksomhed er delvist i samme branche som din og vi får også løbende forespørgsler, selv fra virksomheder, om reproduktion af andres logoer. Der er rigtig mange som ikke har styr på ophavsretsloven og netop argumentet med "Jamen det er jo bare en enkelt" eller "Det er til privat brug" hører jeg ihvertfald en gang om ugen. 

Endnu mere skræmmende er det at der så er nogen der senere vender tilbage til os og surt fortæller at en af vores konkurrent "godt gad". Så enten kender de ikke til lovgivnngen eller også så er de ligeglade så længe der er penge i det og kunden vil betale for at få det lavet.

Vi har selv nogen af de ret tunge brands som kunder og der i blandt også nogle af tegneserieproducenterne. Og jeg ved at de både bruger og tjener en del penge på at jagte dem som bryder deres copyright. Der har f.eks. for kort tid siden været en størrre jagt på alle dem der lavede wallstickers mm af bl.a. figurerne fra Frost uden at have fået licens til det.

Så kort sagt: Nej, det må du ikke. Det kan være du kan slippe afsted med at gøre det. Og det kan også være at der så kommer nogen og stille nogen ret høje økonomiske krav. Og sådan en sag har du tabt på forhånd - især hvis det er registrerede varemærker.

/Jesper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Et spørgsmål du jo også har fået rigtigt mange - helt enslydende svar - fuldt som Jespers - på facebook om, i helt samme spørgsmål før. 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14999
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kim Mortensen:

Hvad er reglerne for brug af logoerne på enkeltstyksproduktioner af skilte?? Vi snakker små skilte, som kun kommer til at stå i private hjem eller i deres private garager.

Det hele står tydeligt forklaret i ophavsretsloven og varemærkeloven.

§ 2. Ophavsretten medfører, med de i denne lov angivne indskrænkninger, eneret til at råde over værket ved at fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt for almenheden i oprindelig eller ændret skikkelse, i oversættelse, omarbejdelse i anden litteratur- eller kunstart eller i anden teknik.

§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke sker i erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.

Kilde: Lov om ophavsret 

Kapitel 6

Bestemmelser vedrørende retsbeskyttelsen

Læs hele kapitel 6!

Kilde: Varemærkeloven

Da de omtalte logoer alle er beskyttet af både ophavsretsloven og varemærkeloven, ville jeg afholde mig fra reproduktioner eller brug, da varemærkeloven er meget tydelig omkring brugen af varemærker, og produktionen fra jeres perspektiv sker i erhversøjemed jævnfør §12 i ophavsretsloven.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fuldstændig enig. Der kører masser af sager af denne typer, og lige præcis de bil og traktormærker, som du nævner, vil jeg tro systematisk løbende tjekker for misbrug ved søgning på nettet, markeder osv. Jeg har selv haft sager med efterligninger af ganske ukendte mærker, hvor man har fået produceret i Kina, og hvis efterligningen er for tæt på, så falder hammeren - dvs. også ved de mærker, som er knap så kendte (og ikke kendte for mig, førend jeg fik sagerne:)) Og selv i sådanne sager bliver man altså mødt med voldsomme krav.

/Rikke

Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Indlæg ialt: 854
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg vil også godt svare på dette, fra den anden side, altså den der får brudt ophavssretten om end det er på billede siden.

Vi bruger en del penge og kræfter på at have gode billeder på vores webshop, og har derfor taget den beslutning, at vi ikke accepterer at andre bare tager vores billeder og på nogen måde benytter disse, altså bryder vores ophavsret.

Det er min helt klare fornemmelse, at de leverandører vi har, har den samme tilgang til dette, da ingen skal profiterer af det arbejde vil lægger i vores salg.

Derfor bruger vi en del tid på at støvsuge nettet for dem der forbryder sig mod vores ophavsret, og gennem en virksomhed, bliver dem der forbryder sig mod vores ophavsret, faktureret i forhold til retssager. Betaler de ikke, ryger sagen til retten.

Det er min helt klare fornemmelse, at rigtig mange virksomheders tolerance er blevet noget mindre i forhold til tyveri at logo, brands og billeder, så derfor kan jeg kun anbefale, at du har ryggen fri ved produktion at kendte brands. Det kan blive temmelig dyrt at blive snuppet med fingerne i kage kassen.

Fra Randers NV
Tilmeldt 27. Aug 13
Indlæg ialt: 17
Fra  KM Design v/Kim Mortensen Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg takker for input fra jer alle, og jeg har nu rettet teksten på min webshop til, så jeg gør opmærksom på jeg ikke kan gravere ting jeg ikke har retten til at indgravere. :)

Jeg har fuld forståelse for virksomhedernes holdning til at andre ikke må få lov at bruge deres logoer eller lignende til at profittere på.
Jeg har taget kontakt til et par stykker af dem jeg muligvis ville kunne få bestillinger på, og de har blankt sagt nej til at jeg må bruge deres logo, selv til enkeltstyks produktion.

Man kan dog nemt blive fristet når man kan finde alle disse logoer osv frit tilgængelig på nettet, men det er jo så kun privat brug de kan bruges, eftersom det jo trods alt stadig er ejeren af logoet der bestemmer over det.

Og John Hannover, jeg havde slået det her spørgsmål op herinde før jeg slog det op inde på facebook, så derfor du fandt det her også. Men det er jo godt at få noget respons fra forskellige vinkler, så jeg er skam glad for at jeg lod spørgsmålet stå herinde også.

Jeg holder mig til at gravere de ting på som kunderne selv ejer rettighederne til, så er jeg vist ret sikker på jeg har min ryg fri.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det skal være helt korrekt, så er det ligegyldigt om at det til privat brug eller ej.

Så, firkantet set, må man f.eks. ikke lave et VW-logo og skrue op på væggen i stuen, bare fordi man har en lille CNC-fræser stående i garagen.
Det er faktisk ligeledes ulovligt, da man har kopieret logoet. Det hedder at logoet ikke må kopieres eller reproduceres uanset form. Der tages ikke højde for om det er til privat eller erhvervsmæssig brug.

Men personligt har jeg aldrig hørt eller læst om en privatperson der har fået et erstatningskrav, bare for f.eks. at have malet et motiv af Steen & Stoffer hjemme på stuevæggen. Og jeg vi også - rent personligt - sige at der er milevid forskel på om det er noget en privatperson har lavet til sig selv derhjemme, eller om det er en virksomhed der har tjent penge på at lave det og sælge det videre.

/Jesper

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14999
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Norbøll:

Hvis det skal være helt korrekt, så er det ligegyldigt om at det til privat brug eller ej.

Så, firkantet set, må man f.eks. ikke lave et VW-logo og skrue op på væggen i stuen, bare fordi man har en lille CNC-fræser stående i garagen.
Det er faktisk ligeledes ulovligt, da man har kopieret logoet. Det hedder at logoet ikke må kopieres eller reproduceres uanset form. Der tages ikke højde for om det er til privat eller erhvervsmæssig brug.

Men personligt har jeg aldrig hørt eller læst om en privatperson der har fået et erstatningskrav, bare for f.eks. at have malet et motiv af Steen & Stoffer hjemme på stuevæggen. Og jeg vi også - rent personligt - sige at der er milevid forskel på om det er noget en privatperson har lavet til sig selv derhjemme, eller om det er en virksomhed der har tjent penge på at lave det og sælge det videre.

/Jesper

Det er ikke helt korrekt, for jævnfør Ophavsretslovens §12 står der, at man godt må fremstille enkelte eksemplarer, såfremt at dette sker til privat brug, dvs du selv fremstiller dem, og du selv skal anvende disse. 

Og i Varemærkelovens §43 står der, at fastsættelsen af erstatning mm sker ud fra krænkerens fortjeneste og den krænkedes tabte fortjeneste. Da der er tale om private ting, som ikke handles, har ingen tjent eller tabt noget på det. Og da produktet aldrig er blevet solgt til andre, har der ikke været en markedsforstyrelse.

Så umildbart sker der ikke noget ved, at man selv laver det til sig selv, men man må ikke selv lave det til andre, og dermed have en fortjeneste + lave en markedsforstyrelse...

Det skal dog siges, at de to love overlapper hinanden, ligesom at der er undtagelser her, der og alle vegne, hvorfor et svar ikke er sort/hvidt. For som udgangspunkt bør man altid afholde sig fra at kopiere andres værker, logoer mm...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)