Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansæt en programmør på fattigmandsvilkår?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 14. Oct 15
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, Amino.

Min partner og jeg står og mangler en programmør til vores startup. Vi har et projekt vi selv tror fuldt og fast på, og dette kan sees i vores hårde indsats. Vi søger hertil en programmør, der er villig til at give en investering med. Hvordan ville i programmører helst have sådan et tilbud serveret? Ser tit der er klager over, at folk tror programmører arbejder gratis, så hvilket ulønnet tilbud ville i finde fristende? Hvad spiller ind for jer?

Håber på en masse fed response. :)

Tilmeldt 22. Jun 13
Indlæg ialt: 285
Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville aldrig sige ja til et ulønnet arbejde, hvor jeg skulle investere en hel masse tid. Til gengæld er jeg langt mere tilbøjelig til at sige ja til samme arbejde, såfremt du kan overbevise mig om, at der på et tidspunkt er penge i det. Med andre ord, der er måske ikke penge i starten, men det er din opgave at få mig til at tro så meget på projektet, at jeg kan se potentialet, iveren og belønningen forude.

Så sælg ideen til programmøren og få ham til at brænde for projektet!

Tilmeldt 14. Oct 15
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 3 person

Det er 100% hvad vi gør, og ingen arbejder mere gratis end vi selv gør. Altså bliver A lønnet, bliver B også.

Problemet er her, at programmører oftest ikke har forstået ordet invest. Så hvordan kunne man bedst muligt gøre det interessant? 

Et eks.

Jeg skriver og spørg en, om han har tid til et sideprojekt. 
Hans første spørgsmål er omkring om det er lønnet eller ej.

Er der en fremgangsmåde der er mere helpful? 

Tilmeldt 22. Jun 13
Indlæg ialt: 285
Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

MrKoncept:

Hans første spørgsmål er omkring om det er lønnet eller ej.

Årsagen til at vi hurtigt stiller lige præcis det spørgsmål er, at ofte får rigtig mange henvendelser fra folk, der har verdens bedste ide, men lige mangler en programmør til at udvikle projektet for dem. Som du selv nævner, er der en del af sådanne spørgsmål herinde.

Prøv at se det fra den anden side, hvis du har 10 ulønnede og risikable projekter, hvordan vælger du så en bestemt af dem ud? Du vælger i hvert fald næppe det projekt, hvor de ikke har beskrevet deres ide fra start af, og du vælger helt sikkert heller ikke projektet, hvor du er den eneste, der ser ud til at skulle lave noget. 

Hvis jeg skal investere 200 timer i et projekt, jamen så forventer jeg også, at I investere mindst lige så meget, og at det er helt tydeligt for mig, at der faktisk er en værdi i det arbejde, som I udfører.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,3 stjerner givet af 6 person

MrKoncept:
Problemet er her, at programmører oftest ikke har forstået ordet invest.

Næh nej lille ven ... problemet er at du ikke har forstået udbud og efterspørgel ... Hvorfor skulle jeg arbejde gratis for dig når jeg kan kan få nærmest alt det betalte arbejde jeg vil? ... ja det mener du jo at jeg skal fordi lige præcis din ide skal gøre dig (og mig) til millionærer ... problemet er bare at hvis man har været programmør i 5 minutter, så har man prøvet de første 10 projekter hvor "vi bliver millionære lige om lidt" ...

Det er nu ret nemt, dig og din makker tager en taxa-kørekort, eller finder et lign. ufaglært job, jeg har også set eksempler på folk der tager konsulent arbejde. Så indretter dig og din makker jer således at i kan undvære 20.000kr/mdr, de 20.000kr/mdr + 33% af firmaet er den gullerod du nu kan tilbyde din udvikler.

Hvis ikke du som minimum er villig til det, så får du ikke nogle af de dygtig programmører med på vognen :-)

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

MrKoncept:

Problemet er her, at programmører oftest ikke har forstået ordet invest. Så hvordan kunne man bedst muligt gøre det interessant? 

Jeg tror nu at de fleste programmører forstået ordet "invest", faktisk så godt at jeg vil mene at de fleste ville se det som negativt, hvis ens kommende samarbejdspartnere, ikke troede de havde forstået det.

Markedet for programmører er ekstremt hot for tiden, lønniveauerne er ekstremt høje og det er svært for selv etablerede virksomheder, at skaffe den rette arbejdskraft. Hvis man så oveni købet ikke har noget at betale med, så bliver det selvfølgeligt endnu svære.

Som jeg ser det har I grundlæggende to muligheder for at få lavet jeres udvikling, enten må I finde noget at betale f.eks. via en ordning hvor I betaler både i andele og Cash. Ellers må I prøve at søge hos nogle billigere programmører, f.eks. hos studerende eller udenlandske udviklere.

Jeg kan godt forstå, hvis I har følelsen, at når I nu arbejder gratis så skal en evt. programmør også gøre det, men hvis programmøren ikke kender jer, så kan det også lidt ses som en fallit erklæring, at I ikke råder over den fornødne kapital til at betale for i det mindste noget af arbejdet.

Tilmeldt 14. Oct 15
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

webfreelanceren:

MrKoncept:

Hans første spørgsmål er omkring om det er lønnet eller ej.

Årsagen til at vi hurtigt stiller lige præcis det spørgsmål er, at ofte får rigtig mange henvendelser fra folk, der har verdens bedste ide, men lige mangler en programmør til at udvikle projektet for dem. Som du selv nævner, er der en del af sådanne spørgsmål herinde.

Prøv at se det fra den anden side, hvis du har 10 ulønnede og risikable projekter, hvordan vælger du så en bestemt af dem ud? Du vælger i hvert fald næppe det projekt, hvor de ikke har beskrevet deres ide fra start af, og du vælger helt sikkert heller ikke projektet, hvor du er den eneste, der ser ud til at skulle lave noget. 

Hvis jeg skal investere 200 timer i et projekt, jamen så forventer jeg også, at I investere mindst lige så meget, og at det er helt tydeligt for mig, at der faktisk er en værdi i det arbejde, som I udfører.

Word. Vil tage dette til overvejelse.

Nu er det dog ikke sådan at vi står uden talenter. Vi kommer faktisk til at skulle arbejde langt mere end programmøren, og vi er villige til at forhandle med fordelagtige vilkår, da programmøren er mindst ligeså vigtig som os selv. Tak for et fantastisk brugbart svar! :-)

Tilmeldt 14. Oct 15
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,5 stjerner givet af 2 person

Mikkel Mikjær Christensen:

MrKoncept:
Problemet er her, at programmører oftest ikke har forstået ordet invest.

Næh nej lille ven ... problemet er at du ikke har forstået udbud og efterspørgel ... Hvorfor skulle jeg arbejde gratis for dig når jeg kan kan få nærmest alt det betalte arbejde jeg vil? ... ja det mener du jo at jeg skal fordi lige præcis din ide skal gøre dig (og mig) til millionærer ... problemet er bare at hvis man har været programmør i 5 minutter, så har man prøvet de første 10 projekter hvor "vi bliver millionære lige om lidt" ...

Det er nu ret nemt, dig og din makker tager en taxa-kørekort, eller finder et lign. ufaglært job, jeg har også set eksempler på folk der tager konsulent arbejde. Så indretter dig og din makker jer således at i kan undvære 20.000kr/mdr, de 20.000kr/mdr + 33% af firmaet er den gullerod du nu kan tilbyde din udvikler.

Hvis ikke du som minimum er villig til det, så får du ikke nogle af de dygtig programmører med på vognen :-)

Kom lige ned fra din føler, brormand. Jeg er voksen, så undgå at tale ned til mig. Din IK bør vide bedre, siden du har fået forvildet dig ind på en side, der deles intelligens på. Og jeg har fint forstået. Har før drevet forretning. Jeg taler ikke på alles vegne, derfor brug af ordet 'ofte', beklager forvirringen dette måtte medføre.

- Kan snildt se hvad du mener, du er bare nødt til at forstå, at ikke alle tænker som dig. Der ligger ting til grunde for mine udtalelser, du kunne jo spørge ind til det. Lad mig uddybe med dette 'real life' eksempel:

Jeg søgte på facebookgruppen efter en programmør, det første jeg fik smidt i hovedet var, at 'vi har ikke lært at programmere, for at arbejde gratis' - jeg forstår. Det mange programmøre dog ikke forstår er, at vi løber en ligeså stor risiko. Man skal vælge sine kampe med omhu, da der kan være et tab, men slet ikke at gide at lytte, fordi man har været aktivwww.nemprogrammering.dk i 2 måneder, er useriøst. Hvorfor skulle jeg, hvis jeg vælger at betale, finde en selvlært, fremfor et bureau der har deres del af erfaringen fra 700 andre projekter? Man vælger at indgå et samarbejde på lige vilkår, så at værdisætte sig selv med dem fra ITU, når man bare er hobbyprogrammør er et problem. Sorry mit lille vredesudbrud, måtte bare vende den sande side af din glorie frontalt. 

Ufaglært? Du aner jo absolut intet om vores kompetencer. Håber du lærte mere af mit indlæg, end jeg gjorde af dit. Du er da for hurtig på aftrækeren, uden at have en fjern anelse om hvad du egentligt skriver. God dag :-)

Tilmeldt 14. Oct 15
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, tak! Dette er bestemt også værd at tygge lidt på.

Igen, min udtalelse er forsvaret af oftest. Jeg har ikke erfaringer med at søge her, men på facebook. Målgruppen for medlemmer har tendens til at være yngre, mere forventningsfulde og mere uvidende end her, dog uden at skære alle over en kam.

Markedet er nemmeligt højt, men udvalget af programmører er ligesåhøjt, min personlige erfaring taget i betragtning. Kan selvfølgeligt tage fejl, men derved er min uforståelighed fremmet. Vi ville helst være foruden en investor, og vores kapital dækker knapt kampagnen. Dog er projektet selv skide godt. Min partner og jeg kender hinanden, kan godt se det, nu hvor du skriver det, at det virker mere risikofyldt at joine udefra. At outsource har været overvejet, men jeg nåede dertil, at jeg har for meget imod diverse arbejdsvilkår, til at det ville være gældende, tror vi må en tur i banken.

Tak for dit indlæg! :-)

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Beskriv da projektet, det behøver jo ikke være i detaljer, men måske lidt om hvilken branche.

Og beskriv hvad I bringer til bordet. Lad os eks. sige at I havde 15 års erfaring som investeringsrådgivere fra en topbank, og så et kæmpe hul i markedet for noget software, en app eller lign. så tror jeg mange ville lytte.

Det står heller ikke helt klart hvilken type programmør I søger og hvilke kompetencer denne skal have. Det kan jo i princippet være alt fra embedded software til en smartphone app.

Konkurrencen om talent er hård, så det kræver en solid indsats at få folk til at bide på krogen. Og tro mig, den der med at man lige skal sende en mail eller besked for at få at vide hvad det drejer sig om, virker ikke.

Held og lykke!

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)