hej med jer jeg har en vinhandel med både privat og engros salg. En kunde har en stribe ubetalte regninger og vi har mailet frem og tilbage nogle gange efter utallige rykkere fra min side. Ældste regning er 3 mdr gammel, nyeste ca 4 uger. Seneste mail siger han, at han ikke "har overskud" til at snakke med mig - er tydeligvis træt af at blive rykket (who can blame him), og at vi derfor snakkes ved via advokat. WTF? Nå, men kan nogen give mig et par tips ifm inkasso o.lign? Hvornår sender jeg det den vej? Hvor mange rykkere, hvor lang tid imellem, skal jeg stoppe al kontakt med ham udover rykkere? etc.. Jeg er endnu ikke begyndt at lægge rykkergebyrer og procenter på regningerne - vi havde indtil for nylig et ganske godt forhold og jeg ville gerne give ham lang snor. Yderligere: en af de centrale tvists er, at han på et tidspunkt har bestilt x-antal bag-in-box vine via bekræftelse på sms, men nægter nu at aftage dem og jeg kan ikke sælge dem til anden side. Han mener, det er en chance man tager som handlende. Hvordan forholder jeg mig til den i sammenhæng med det øvrige? Al input er velkomment. vh Jon |
Det er jo en ærgelig situation.
Hvad du skal gøre ved det afhænger af, hvad du selv mener at kunne og ville.
Det mest nærliggende er naturligvis advokat, men vel det du vil undgå siden du skriver her på Amino.
Hvis beløbet er under kr. 50.000 kan du selv køre inkasso som en småsag:
http://www.domstol.dk/saadangoerdu/Smaasager/forloebet/Pages/default.aspx
..men du skal regne med, at der går ca. ½ år og en masse arbejde fra din side inden, der findes en afgørelse.
Så der er ingen nemme løsninger, hvorfor vi er mange, der ind i mellem opgiver og forsøger, at "glemme" den ydmygelse det er, når man støder ind i folk, der er så ligegyldige...
dbh.
Brian