Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat ved underskud (og ingen indtægt) i personligt eget virksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 26. Mar 06
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 02:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige siddet og læst andre indlæg igennem men har ikke kunnet finde noget der passer 100% på min situation.

Jeg har en personligt eget virksomhed hvor jeg er under udvikling med et online spil. Jeg havde håbet at blive færdig og få nogle indtægter her i 2007 men det når jeg ikke. Det betyder at jeg har får kr. 0 i indtægt i min virksomhed i 2007. Samtidigt har jeg købt en del konsulentydelser fra et design firma i Indien, komponenter der skal benyttes i spillet m.v. som vel løber op i omkring kr. 100.000. Dette samt mit privatforbrug har jeg finansieret dels via noget opsparing, dels via en kassekredit, og dels via at jeg halvdelen af året var på "orlov med løn" fra min gamle arbejdsplads.

Og så det store spørgsmål, er der nogle der har erfaring med hvad dette vil give mig af problemer med skat? Jeg vil jo gerne kunne trække mit underskud i 2007 fra og det er jo også normalt muligt, men spørgsmålet er hvordan at de vil vurdere det når jeg ingen indkomst har haft i virksomheden. Ved ikke om man kan fremskrive et underskud og så trække det fra næste år i stedet?

Hvis det har nogen betydning så mener jeg at de udgifter jeg har haft meget nemt kan relateres til mit online spil og altså min virksomhed. F.eks. konsulentydelserne fra Indien, som er den absolut største post, giver mig absolut ingen værdi personligt men udelukkende for min virksomhed.

Ved godt at det bedste selvfølgelig lige er at tage et møde med Skat, men nu ville jeg bare lige høres jeres mening/erfaringer så jeg er forberedt. :-)

På forhånd tak 

mvh Henrik Uffe Jensen

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 08:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Først det nemme spørgsmål: Nej, du kan ikke fremføre underskud i personlig virksomhed.

 

Vanskeligere er om du kan fratrække underskud i anden indkomst. I en hobbyvirksomhed kan du ikke. I en erhvervsmæssigt drevet virksomhed kan du. Du kan læse mere om hvordan der skelnes mellem disse i ligningsvejledningens afsnit E.A.1.2.2. se http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=102504

 

Det vigtigste kriterie er om der er udsigt til, at virksomheden før eller siden vil give overskud. Et tip (min fornemmelse -  jeg har ingen personlig erfaring med at overbevise Skat) er at lave et regnskab der som minimum indeholder et 2008-budget med overskud og gerne nogle bemærkninger i beretningen der understøtter - fx "2008-regnskabet forventes at udvise et overskud på 123.456 Der forhandles pt med xx-data om yy"

 

Det lyder ikke som om du får problemer med at overbevise om at udgifterne er firmarelevante. Problemet vil ligge i 'erhvervsmæssigt drevet'.

Du behøver s'mæn ikke tage møde med Skat først.  Det er ikke forbudt at fratrække underskud hvis det er din oprigtige opfattelse at virksomheden er erhvervsmæssigt drevet.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er det snart mange år siden jeg har drevet personlige selskaber med underskud, men da jeg startede, tilbage i 80'erne, gjorde jeg det, da jeg startede mit første pladestudie. De første 2-3 år kørte vi med underskud og arbejdede ved siden af. Hvert år fik jeg så penge tilbage, og der var aldrig problemer med det. Men som sagt, ved jeg ikke om SKAT behandler sådanne sager på samme måde i dag

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel!

Nej...de gør ikke.Det er på samme måde.  Så kort og godt...no problem, som du skriver.

Jeg mener ikke, at man skal starte en diskussion hobbyvirksomhed/ej hobbyvirksomhed, idet

det slet ikke er relevant her.

Der burde ikke være problemer med underskud, længere er den ikke.

 

/peter

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)