Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af kursregulering på aktier

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Jan 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen :) 

Jeg bruger til dagligt Dinero til at bogføre mine aktietransaktioner i mit Holding selskab.

Dog er jeg kommet i tvivl om hvordan jeg håndterer den urealiserede kursgevinst (tab) fra år til år. 

F.eks. i 2014 havde jeg en urealiseret kursgevinst på 3 aktier på 8.906 kr. som jeg bogførte - ingen problem.

Nu er 2015 slut og jeg skal bogføre de urealiserede kursgevinster for 2015. Af de 3 aktier har jeg solgt 2 og af den tredje aktier har jeg købt mere i 2015. Den urealiserede kursgevinst for 2015 på den sidste aktie var 5.890,8 kr. 

Nu viser min konto for urealiserede gevinster en samlet saldo på 14.797,34 kr. - kan det passe, at kontoen for urealiserede kursgevinster akkumuleres op år efter år - eller skulle jeg have "nulstillet" primobeholdingen på kursgevinster da jeg startede 2015?

Håber nogen kan hjælpe,

Dbh

Vincent

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

ja kursreguleringen er fra primo til ultimo ændringen i de samme papir som er i beholdingen ultimo

Salg giver ved siden af det, gevinst/tab på salgstidspunktet

OM det er smart at ha aktier i selskabs form - normalt ikke med mindre det er unoterede aktier som holding ejer som holding for døtre- da man der først beskattes af stigning med selskabsskat, og siden enten skal ha penge ud som løn med yderligere 43% skat og kan ramme topskat med stigningen - eller som udbytte med 27% og så rammer man jo også de 43% samlet - frem for som person, hvor man dels ikke skal lager regulere for alm aktier og ofte kan regulere, så man tager overskud - f-eks som ægtepar under de ca 100.000 kr til rene 27%

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Jan 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar og hjælpen John, 

Dbh

Vincent

Tilmeldt 19. May 09
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved dette er en gammel debat, men har et helt lavpraktisk spørgsmål:

F.eks. i 2014 havde jeg en urealiseret kursgevinst på 3 aktier på 8.906 kr. som jeg
>bogførte - ingen problem.

Må jeg spørge hvordan  du bogførte dette, sådan helt lavpraktisk hvilke konti du benyttede?

Fra Viby J
Tilmeldt 7. Nov 07
Indlæg ialt: 14
Fra  Compelling Software Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Samme spørgsmål her, @thomasah, hvordan helt lavpraktisk bogførte i dette / hvilke konti var i sving?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

En konto i driften for kursændring aktier og modpost i status - nok smartest på egen konto for kursregulering aktier ved siden af konto hvor de står i dag så man kan se samlede reguleringer i forhold til lagerbeskatningen - men mon ikke nogen blot bruger den oprindelige konto 

vent på andre eller spørg support i dit specifikke regnskabsprogram

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Viby J
Tilmeldt 7. Nov 07
Indlæg ialt: 14
Fra  Compelling Software Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for rådet, Cookie :)

Det må blive sådan her i Dinero:

I driften er der en foruddefineret konto for regulering af værdipapirer, mens jeg i status/balance har en konto til udenlandske værdipapirer.

Ja, man kunne måske også have en driftkonto til regulering af udenlandske værdipapirer, men det har jeg så ikke lige. 

I mit tilfælde er aktierne steget, så afskrivning bliver negativ, så kontoen for værdipapirer øges.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)