Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan aktier flyttes skattefrit til selskab?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Sep 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 06:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer, jeg har lige et spørgsmål til jer. Lad os antage at jeg er i besiddelse af nogle aktier som jeg købte for længe siden og de nu er steget betragteligt i værdi. Jeg overvejer nu at købe en ejendom, som jeg vil lave udlejnings boligerne i. Dette vil jeg finansiere via salg af aktierne. Kan jeg flytte flytte disse aktier over i udlejnings selskabet, således at jeg undgår at skulle svare skat af dem, hvis de så sælges fra selskabet og pengene bruges til købet af ejendommen? Håber min formulering af spørgsmålet giver mening..

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 15:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår det sådan, at du som privat person har nogle aktier, som du vil overdrage til et af dig stiftet selskab mhp. at dit selskab afhænder aktierne og køber fast ejendom herfor.

Jeg kan ikke se, at du har nogen mulighed for at undgå aktieavancebeskatning jf. aktieavancebeskatningsloven. Når du handler med dit eget selskab, så skal det i øvrigt ske på arms-længde-vilkår, dvs på samme vilkår, som hvis du handlede med en tilfældig anden person.

Jeg synes i øvrigt at du skal overveje, om du overhovedet, hvis stifte et selskab, frem for at drive udlejningsvirksomhed i eget navn. Hvis du derimod vil til at sælge ejendomme, så synes jeg helt sikkert, at du skal reducere risikoen ved mangelskrav ol. ved at lade denne virksomhedsdrift via et selskab - men hvis det er køb af ejendomme mhp. udlejning, så synes jeg måske umiddelbart at det vil være fornuftig at gøre det i personlig virksomhed - banker og kreditforening vil uanset kræve personlig kaution. Det er bare en sidebemærkning og noget, som du skal drøfte nærmere med din revisor (og evt. advokat).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Kimwil:
jeg er i besiddelse af nogle aktier som jeg købte for længe siden og de nu er steget betragteligt i værdi. Jeg overvejer nu at købe en ejendom, som jeg vil lave udlejnings boligerne i. Dette vil jeg finansiere via salg af aktierne. Kan jeg flytte flytte disse aktier over i udlejnings selskabet, således at jeg undgår at skulle svare skat af dem, hvis de så sælges fra selskabet og pengene bruges til købet af ejendommen?

nej - du vil skulle beskattes af aktiegevinsten ved salg fra person til selskab - personligt som skat af aktiegevinst - og hvis selskabet så sælger dem til samme pris de købte dem for, så er der jo ikke mere skat, men er de så steget igen, så betaler selskabet skat af stigningen fra den dag de købte af dig

Om det er god ide med udlejningsejendom i selskab - bør du tage helt konkret med en revisor

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Sep 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok. Lyder som det bedst at køre det som personligt firma. Jeg vil lytte til jeres råd og vende det hele med en revisor.. I skal have tak for svaret, Rikke og John. Mvh kim

Tilmeldt 16. Sep 14
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 18:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis dine aktier har valørdato før 31/12 2005 og ikke havde en kursværdi overstigende 136.600 kr på den dato vil du kunne sælge dem uden at blive beskattet af afkastet. Du kan derefter indskyde hvad du får for salget i virksomheden. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jens Breuning:

Hvis dine aktier har valørdato før 31/12 2005 og ikke havde en kursværdi overstigende 136.600 kr på den dato vil du kunne sælge dem uden at blive beskattet af afkastet. Du kan derefter indskyde hvad du får for salget i virksomheden. 

i samlet værdi af alle trådstarters børsnoterede aktier 31/12-2005 - bare for det fald at der skulle være andre end disse - men jep - god mulighed og dobbelt grænse for ægtefæller 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig - Det følger af overgangsreglen i aktieavancebeskatningslovens § 44 - Men ja denne undtagelsen skulle selvfølgelig nævnes, hvis den nu er relevant for trådstarter, så super godt set. Undtagelsen omfatter kun børsnoterede aktier, og beløbet omfatter den samlede beholdning af børsnoterede aktier.

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det børsnoterede eller unoterede aktier?

Tilmeldt 9. Sep 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er børsnoterede aktier. Og de er købt efter den dato der bliver nævnt, så den mulighed findes nok ikke.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)