Foranlediget af artiklen på Computerworld, og manglende info til webbutikkerne sendte jeg en mail til Erhvervs- og vækstministeriet, som har videresendt min e-mail til besvarelse hos Forbruger Europa beliggende hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Jeg spurgte kort og godt; " Hvornår har nogen tænkt sig at oplyse webshop-ejere om ny EU-lov? "
og har i dag modtaget nedenstående svar.
"Forbruger Europa er udpeget ODR-kontaktpunkt, og det er os, der besvarer henvendelser om den nye ODR-platform, der bliver tilgængelig pr. 15. februar 2015.
Vi er i gang med at udarbejde information til erhvervsdrivende, herunder webshop-ejere, på vores hjemmeside www.forbrugereuropa.dk, og du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev, så du får besked, så snart informationen er tilgængelig.
Vi har udarbejdet nogle eksempler på, hvordan vi vurderer, at man som erhvervsdrivende med en webshop kan opfylde informationspligten, og jeg har vedhæftet vores dokument, da det endnu ikke er offentliggjort på vores hjemmeside.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har bemyndigelsen til at udstede bøder, såfremt informationspligten ikke bliver overholdt, men vi ved, at der er stor forståelse for, at det kommer til at tage lidt tid, førend alle erhvervsdrivende er bekendt med de nye regler.
En række interesseorganisationer for erhvervsdrivende vil endvidere inden for de kommende uger informere deres medlemmer om de nye regler og de erhvervsdrivendes informationspligter.
Såfremt du har spørgsmål til ODR-platformen, er du velkommen til at kontakte os."
Dokumentets indhold - (Jeg kan ikke lige finde ud af at sætte det vedhæftede pdf-dokument ind her - så det er konverteret til word og sat ind som ren tekst, så alle kan få indsigt i det. Alternativt sender jeg gerne pdf-dokumentet til interesserede via mail.)
Erhvervsdrivende der sælger varer og tjenesteydelser online til forbrugere
En generel oplysningsforpligtelse på hjemmesiden.
Oplysning om klagemuligheder
En klage over en vare eller tjenesteydelse købt hos os kan indgives til Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens Center for Klageløsning, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby. Du kan klage til Center for Klageløsning via www.forbrug.dk.
EU-Kommissionens online klageportal kan også anvendes ved indgivelse af en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruger med bopæl i et andet EU-land. Klage indgives her - http://ec.europa.eu/odr. Ved indgivelse af en klage skal du angive vores e-mail adresse xx@yy.dk.
(Skal gives lettilgængeligt på hjemmesiden og i virksomhedens generelle aftalevilkår)
En specifik oplysningsforpligtelse i forbindelse med en konkret klage, der ikke løses mellem parterne
Hvis du vil gå videre med din klage
En klage over en vare eller tjenesteydelse, du har købt hos os, kan du indgive til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Center for Klageløsning, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby. Du kan klage til Center for Klageløsning via www.forbrug.dk.
(Skal gives skriftlig fx ved udlevering af informationen eller i en e-mail til forbrugeren)
En specifik oplysningsforpligtelse hvis tilbud fremsættes i en e-mail
Oplysning om klagemuligheder
En klage over en vare eller tjenesteydelse købt hos os kan indgives til Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens Center for Klageløsning, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby. Du kan klage til Center for Klageløsning via www.forbrug.dk.
EU-Kommissionens online klageportal kan også anvendes ved indgivelse af en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruger med bopæl i et andet EU-land. Klage indgives her - http://ec.europa.eu/odr.
(Gives i e-mail hvis indeholder tilbud til forbrugeren)
ODR kontakt punkt:
Forbruger Europa (European Consumer Center Denmark)
Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby. E-mail odr@forbrugereuropa.dk